Sergio Marchionne begraaft Lancia

Lancia begrafenis

Lancia opofferen en Alfa Romeo groot maken. Het rampscenario waarover we bewust niet te vaak hardop wensten te spreken tot nu, lijkt zich toch te gaan voltrekken. Althans volgens een bericht van vanmorgen in een belangrijke Italiaanse krant. In een uitgebreid interview met La Repubblica spreekt de CEO vooral over de ambtieuse toekomstplannen voor het Milanese merk (lees later vandaag meer hierover) en weer productieve fabrieken op het schiereiland.

Het oer-Italiaanse rijke en nobele Lancia krijgt daarin echter nauwelijks meer een rol. De markante strateeg Marchionne spreekt over het enkel nog handhaven van de Ypsilon-lijn voor de lokale markt. Weg van het internationale toneel dus, zelfs binnen Europa. De grote baas geeft geen verdere details hierover en spreekt evenmin over Chrysler, waarmee Lancia voortaan zoveel zou delen volgens de plannen van nog maar een paar jaar geleden. Enkel het feit dat de CEO nog geen verdere uitspraken doet over het merk Lancia als geheel, biedt nog een sprankje hoop… Maar dan wel een hele kleine.

Lancia begrafenis2

Deel dit artikel:

41 gedachten over “Sergio Marchionne begraaft Lancia

  • 10 januari 2014 om 12:08
    Permalink

    Dit zat er al vele jaren aan te komen en is al vele malen voorspelt. Het werd zelfs in 2004 al geadviseerd aan Marchionne, toen hij bij Fiat begon. Jammer maar helaas.

    Lancia is al heel lang minimaal, hoofdzakelijk aantrekkelijk voor Italië, en je kan je geld veel beter steken in het opbouwen van een wereldwijd (!) te verkopen Alfa Romeo.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 13:15
    Permalink

    Ok. Even heel duidelijk.

    Fiat de kleine stadsauto’s. Ok
    Alfa Romeo premium sportief Ok
    En wat zit daar dan tussen?!? Opel/VW/Ford concurreren!?!

    Dus een C/D segment en betaalbaar niks? Nada?!?

    Dit snap ik even niet…

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 13:15
    Permalink

    Goeie vraag: In ieder geval vraagt dit om opheldering van de kant van de grote baas. Want hij heeft al veel te lang z’n mond dicht over Lancia! 👿

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 13:43
    Permalink

    Ik lees net ook la Repubblica, over en uit voor Lancia in EU!! Krijgen we nu Chrysler terug in EU?

    Alleen een mooie 200 maken voor USA lijkt mij ook niet een schaalvergroting?!

    Zo wordt Lancia een soort Autobianchi met de Y in de jaren 80/90.

    Jammer, maar ik dacht dat Chrysler/Lancia samen in EU wel zou lopen met !nieuwe! modellen…

    Dag Saab, Daag Lancia…who is next?

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 13:50
    Permalink

    Autobianchi was tot daar aan toe..zelfs Saab en Rover….maar weet je welke historie achter Lancia schuilgaat???? 😯

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 14:17
    Permalink

    Zijn reactie mbt Lancia in het artikel vind ik wel vrij summier, maar hij raakt wel duidelijk een snaar. PS: In La Stampa staat vandaag ook een artikel, daarin wordt Alfa ook duidelijk genoemd, waar de volle aandacht naar toe al gaan. Lancia is voor een groot deel afhankelijk van de Italiaanse markt, maar om het label (alleen) om die reden in stand te houden(en dan de Yp.) vind ik uiterst merkwaardig. Lancia had een goede aansluiting kunnen zijn op Fiat in het midden/hogere segment en met de niet-premium merken kunnen concurreren, anders dan Alfa straks gaat doen. Dit roept weer vragen op !. Waarom de naam Chrysler uit Europa halen en de huidige modellen onderbrengen bij Lancia ❓ Wordt Lancia dus niet de Europese Chrysler met Lancia-dna ❓ .

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 15:23
    Permalink

    Ik geloof geen bal meer van wat die vent allemaal zegt. Hij roept iedere week toch weer wat anders, en vaak nog het tegenovergestelde ook!

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 17:29
    Permalink

    Hij zegt helemaal niets over Lancia wat betreft nieuwe modellen. Dus waar die paniek mensen.Lancia komt ter zijner tijd gewoon weer terug op de markt. Italianen zijn gewoon gehecht aan dit merk, zelfs nog meer dan Alfa. 😉

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 17:42
    Permalink

    Fiat Nederland heeft al een persbericht uitgegeven dat Lancia helemaal niet gaat stoppen op de europese markt en dat het interview verkeerd is weergegeven. Dit verhaal staat ook al op Autovisie site.!!! 😀

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 18:05
    Permalink

    Fiat NL kan meer roepen..ik wil bevestiging uit Italië en die is er niet. De krant citeert duidelijk en helder SM: Lancia als merk op de Italiaanse markt met Ypsilon-lijn. Chrysler voor internationale insteek.

    “Lancia resterà in vita solo in Italia con la linea Y” e Chrysler rimane il “cavallo di Troia” (ndr) per entrare nei mercati internazionali.”

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 18:24
    Permalink

    De tekst in La Repubblica is toch echt heel duidelijk: “Lancia diventerà un marchio soltanto per il mercato italiano, nella linea Y.” Dus: Lancia wordt alleen nog in Italië geleverd, en dan ook nog alleen de Ypsilon. Einde verhaal voor Lancia. Daar kun je echt niets anders van maken. Fiat NL kan nog meer vertellen. Ik zie ook geen persbericht staan op fiatspa.com. Tot die tijd geef ik het voordeel van de twijfel toch echt aan de journalist van La Republica.
    Jammer, jammer.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 18:36
    Permalink

    Lijkt mij zeer sterk dat Fiat NL meer mag, kan of weet te vertellen wat de plannen zijn, anders dan wat Italiaanse pers, lees Marchionne, vandaag weet te verkondigen. Je ziet langzamerhand meer berichten verschijnen n.a.v. het interview van Marchionne met Ezio Mauro. Berichten zoals, welke beurs, naamsverandering en vestiging hoofdkantoor etc.etc. Ga er maar vanuit dat de persberichten in La Repubbica en La Stampa keihard zijn. Desalniettemin is de Italiaanse berichtgeving over de toekomst van Lancia zeker nog niet in zijn geheel duidelijk en zeer prematuur.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 19:09
    Permalink

    Het zou kunnen dat in beide verhalen een kern van waarheid zit: FIAT NL zou informatie kunnen hebben dat Thema’s en Voyagers ook de komende jaren nog hier naar toe komen, terwijl Marchionne erop doelt dat er geen nieuwe modellen meer komen anders dan een Italiaanse Ypsilon. Meer informatie is duidelijk noodzakelijk om een goed beeld te vormen.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 19:09
    Permalink

    Jammer, een GROOT merk komt dan aan zijn einde na dertig jaar van gemiste kansen. Shame on you , Fiat.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 19:22
    Permalink

    Niet verkeerd dmantione. Maar net hoe er in een bepaalde context naar gekeken wordt. Daarom vind ik des te meer vreemd waarom men destijds wel de stap heeft genomen om de huidige Chrysler modellen onder te brengen bij Lancia. Enkel een Ypie behouden voor de toekomstige thuismarkt lijkt mij te kort door de bocht, daarom het plaatje klopt nog niet.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 21:06
    Permalink

    Rest ons, het rijdend erfgoed veilig te stellen. Er staat nog een Lancia Flaminia Super Sport Zagato 2.8 3C bij Nico Aaldering, à raison 209.000,=

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 22:14
    Permalink

    La bella addormentata

    Misschien komt er ooit nog een prins voorbij die, na honderd jaren, de doornhaag wil doorklieven om de mooie Lancia wakker te kussen.

    Voor nu, dormi bene bellezza.

    In het interview met La Repubblica wordt Marchionne geciteerd: Producten van een hogere kwaliteit, minder concurrentie, veeleisende klanten en hoger marges. Fiat zal hoger in de markt gepositioneerd worden, weg van de “mass markets” Alfa en Maserati als spil in deze strategie en ook FIAT upmarket.

    In deze strategie is er geen ruimte voor een merk als Lancia.

    Rest ons het rijdend erfgoed veilig te stellen. In de buurt van Bergamo staat nog een fraaie AURELIA B24S CONVERTIBILE – 07/1956 a raison de Euro 350.000,-

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 23:43
    Permalink

    Italiaanse kranten staan bekend om hun provoserende en ophitsende uitspraken. Veel drama. Gezond verstand verteld je al dat het gebruik van 1 model auto op 2 continenten onder 2 meeken door meerdere fabrikanten gebeurd met niet onaardig succes. In het kader van een groter draagvlak zeker. Ik zeg dit verhaal klopt niet gewoon gezond verstand.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 23:49
    Permalink

    Trouwens voor de goede lezer: in het artikel in autovisie staat duidelijk dat Turijn alle importeurs over het desbetreffende artikel op de hoogte heeft gesteld met als uitkomst het verhaal van Fiat NL. Goed lezen mannen.geen paniek.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2014 om 00:19
    Permalink

    Er zal een officiel persbericht komen van FGA want de krant zou een gigantische fout hebben gemaakt en verkeerde informatie naar buiten hebben gebracht. Zou het niet begrijpen als ze Lancia opdoeken Lancia kan met de juiste auto´s 500.000 auto´s verkopen in europa.

    Lancia heeft zoveel als merk waar je wat mee kan Lancia moet vanaf het C segment Fiat aanvullen dus geen Bravo maar juist wel een normale Delta en maak dan gelijk een mooie sedan op basis van de nieuwe 200 en station Ypsilon, en dan een mooie MPV en op basis van de nieuwe MX5 en Spider een Fulvia.

    Om Lancia als merk in Europa door te laten gaan is niet heel veel moeite voor nodig je kan daar prima de nieuwe Chrysler modellen voor gebruiken als basis die zijn prachtig Elegant. Moest bij de foto´s van de nieuwe 200 gelijk ook aan een nieuwe Lancia Gamma denken.

    Ik denk dat we echt even moeten wachten waar FIAT echt zelf mee gaat komen.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 11 januari 2014 om 07:25
    Permalink

    Dream on, lees wat je lezen wilt maar voor mij staat vast: Lancia gaat in winterslaap. Door het te beperken tot de ital. markt, blijft het merk in leven, kloppen de cijfers en kan het weer opgepoetst worden op het moment dat het nodig is. De Focus ligt voor FGA nu echt bij de andere merken:

    http://europe.autonews.com/article/20140110/ANE/140119999/fiat-may-issue-bond-to-boost-liquidity-after-chrysler-merger?cciid=email-ane-daily&r=9008I0484689A8T#axzz2q4J5LXd2

    Beantwoorden
  • 11 januari 2014 om 07:39
    Permalink

    Wordt er een beetje duizelig van.

    Als ze stoppen met Lancia dan hebben ze een groot gat. Alle mini Fiats en Premium dure Alfa’s fijn. Maar dan blijven ze een kleine speler in EU. Ik zeg, ga samen met PSA!!!
    Kan Peugeot de grote C/D segment invullen voor een betaalbare prijs!!!

    Beantwoorden
  • 11 januari 2014 om 10:07
    Permalink

    Ik hou mn hart gewoon vast en heb slecht… erg slecht geslapen. De uitspraak van Fiat NL is op NIETS gebaseerd en totale blufpoker. La Repubblica is een gerenommeerde krant en heeft correct geciteerd zoals het er nu uitziet er is geen enkel signaal uit Italië dat dat niet zo is. Hoop alleen nog dat het idd een tijdelijke oplossing is omdat Fiat zich niet aan grotere aantallen wil wagen.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2014 om 11:38
    Permalink

    Lancia4ever. Ik ken je als een super positieve Lancia man maar als het echt zo is dat het over is voor Lancia. Dat maakt me echt treurig maar zoals vele zeggen Lancia was niet echt Lancia meer.

    Ciao Squadra 🙁

    Beantwoorden
  • 11 januari 2014 om 11:55
    Permalink

    Leuk bericht op een regenachtige zaterdagochtend 😕 , hopen dat Alfa hier niet een klap van krijgt. Ook een ooit relatief goed verkopende Voyager is helemaal weg? Of moet je het veel groter bekijken en is Europa het gewoon niet meer? Roept allemaal veel vragen op

    Beantwoorden
  • 11 januari 2014 om 12:52
    Permalink

    Stel dat het waar is: De is nog altijd één markt. Wie echt wil, en dat geldt zowel voor consumenten als dealers, je kunt ze van Italië hierheen halen. Maar dan wordt het wel een situatie dat ze een absolute zeldzaamheid op de weg worden.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2014 om 18:45
    Permalink

    Marchionne heeft het duidelijk gezegd !. Zinloze actie van De Telegraaf/Autovisie om autodealers af te bellen, en ook tactisch gezien logisch dat Lingotto de boel even gesust heeft. Gaat deels ook weer een eigen leven lijden. Autovisie interpreteert het ook, alsof daarmee het terugtrekken van de Delta een feit is, en het verdwijnen van de omgelabelde Chrysler-modellen. Had achteraf beter geweest als Marchionne het iets anders geformuleerd zou hebben, of gewoon niets zeggen. Zit niks anders op, dan wachten op de eerst volgende officiele beleidsverklaring(en) uit Torino, ondanks de vele vragen en vraagtekens die er nu gerezen zijn.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2014 om 21:22
    Permalink

    Het is vreemd dat SM wel wordt geloofd als hij iets negatiefs zegt maar wanneer de goede man iets positiefs verteld iedereen hem met een korrel zout neemt. Wat wordt het nu????

    Beantwoorden
  • 12 januari 2014 om 07:53
    Permalink

    @alfaspeed

    Niet het vertrouwen in de Italiaanse kranten, maar het geloof in mijn gezond verstand maakt dat ik denk dat Lancia in winterslaap zal gaan en van het wereldtoneel zal verdwijnen.

    In het inmiddels veel geciteerde interview gaf Marchionne een heldere visie voor het mandje met merken van FGA in Europa. Het beeld van de inmiddels gedane investeringen in Italië (M.N. Maserati) past hier prima bij.

    Volgens mij is en blijft het een kwestie van geduld.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2014 om 11:13
    Permalink

    @ Alfaspeed :
    Sergio belooft ons al zeker 4 jaar lang nieuwe modellen bij Alfa ,maar tot op heden is er weinig nieuws !(tot wanhoop van de dealers in heel Europa)

    Heel raar is dan ook deze beslissing over dit mooie merk
    Lancia om de stekker er uit te trekken !
    Zeker nu, in 2014 had Lancia het potentieel om met hun mooie afwijkende design een paar mooie modellen op de weg te brengen.

    Tegenwoordig willen steeds meer mensen iets aparts met een
    mooi design.Hier hadden ze bij Lancia in Italië goed op kunnen inspelen !Neem de Ypsilon,geen enkele auto in deze klasse heeft zo een mooi interieur.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2014 om 15:02
    Permalink

    Wat ik mij kan voorstellen is dat Sergio heeft gezegd / heeft bedoeld te zeggen dat wat betreft de ontwikkeling van Lancia alleen de Ypsilon vanuit Italia wordt voortgezet. Dit zou dus kunnen betekenen dat de overige nieuwe Lancia’s vanuit de VS worden ontwikkeld. Kijkend naar het ontwerp van de nieuwe Chrysler 200 is dat niet een heel Amerikaans ontwerp. De zijkant vertoont n.m.m. wat lijnen die ook de Ghibli heeft.

    Als dat zo is dan kloppen beide berichten: de Italiaanse kranten en de NL importeur. Ik blijf hopen totdat het definitieve finito is geschreven.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2014 om 20:42
    Permalink

    Laten we wachten op het officiele bericht van Fiat.tot dan is niets veranderd. Ook niet wat andere verhalen weergeven. Lancia is in Italië een monument. Nog meer dan Alfa. Laten we zien.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2014 om 00:53
    Permalink

    @Alfaspeed: met de vorming van het nieuwe concern is totaal niet meer relevant wat men in Italie vindt of rijdt. Italie is geen grote automarkt voor dit nieuwe concern. Uitsluitend wereldwijd verkrijgbare merken hebben levensvatbaarheid, dat is Lancia niet. Alfa ook nog niet, maar de keuze is gemaakt daar wel naar te streven. Lancia verkocht in 2013 ongeveer EUR 70.000 auto’s, grotendeels kleine Ypsilons met lage marge. En waarschijnlijk is het merk zwaar verlieslatend met Delta en de Chryslermodellen. Peanuts dus en totaal onbelangrijk voor een concern dat in de USA 1,8 miljoen auto’s verkocht met een veel hogere marge. Kijk naar Braziië, waar Fiat 750.000 stuks verkocht in 2013. Dat zijn de markten waar het concern zich op richt, en op Europa als geheel. Lancia wordt buiten Italie nauwelijks verkocht, en speelt dus geen enkele rol van betekenis. Pijnlijk, maar het is niet anders. Lancia R.I.P

    Beantwoorden
  • 14 januari 2014 om 20:26
    Permalink

    @ yamashita
    Helaas geef ik je wat betreft die laatste alinea zeker geen gelijk.
    Mensen willen wellicht onderscheidend zijn echter een merk als Lancia wordt desondanks in noord Europa gewoon niet overwogen bij aankoop van een nieuwe auto.
    De nieuwe Yppie is een prachtige auto maar hoeveel zie je er nu van rijden ? De Delta is het hetzelfde verhaal. De vorige Yp en daarvoor de Thema waren nog enigszins succesvol in hun klasse, de tendens is echter de laatste jaren dat Italiaans helemaal uit is.
    Sad but true

    Beantwoorden
  • 31 januari 2014 om 20:49
    Permalink

    Werd net gebeld door Fiat, naar aanleiding van mijn klacht dat de gevraagde brochures van de Delta maar niet kwamen.
    Even doorvragen blijkt dat de Delta in het geheel NIET meer geimporteerd wordt m,i.v. 2014!!! 👿 👿 👿 Er zijn alleen nog voorraad Delta’s verkrijgbaar!! ❗
    Hoezo Lancia leeft nog in NL??

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.