Sergio Marchionne: Alfa Romeo is belangrijk voor ons

Marchionne spreekt ons vandaag toe vanuit de autoshow in Detroit.

Helderheid en ernst over het 100 jarige Alfa Romeo, was misschien wel het laatste wat je vanaf die plek verwachtte te horen. Maar dit jaar is een mooi jaar en dus zijn we getuige van een fantastische boodschap als het om ons geliefde Alfa Romeo gaat. Sergio Marchionne verklaarde het volgende heel kort maar krachtig;

“Alfa Romeo is niet te koop en erg belangrijk voor ons. Het merk zal langzaam maar zeker terreinwinst gaan boeken, te beginnen met de Giulietta dit voorjaar.”

Wat de Chrysler op basis van de Delta (waarvan de naam voorlopig onbekend blijft) betreft gaf Marchionne het volgende te kennen;

Dit model wat we hier zien is tot nu toe erg positief ontvangen en zal over niet al te lange tijd in productie en verkoop gaan.”

Minder vrolijk is het gevoelige onderwerp Termini Imerese. Woensdag zal er in Palermo een grootschalige staking volgen i.v.m. de plannen van FGA om de autoproductie daar vanaf 2012 te staken. Marchionne zei het volgende over deze kwestie;

“Er is nog geen concreet voorstel van geïnteresseerde partijen rond een autoproductieve toekomst voor Termini, maar we staan er open voor. We zullen eind deze maand samen met de minister de toekomst nader bespreken in een voorlopig plan.”

Deel dit artikel:

54 gedachten over “Sergio Marchionne: Alfa Romeo is belangrijk voor ons

  • 11 januari 2010 om 22:18
    Permalink

    “Alfa Romeo is niet te koop en erg belangrijk voor ons. Het merk zal langzaam maar zeker terreinwinst gaan boeken, te beginnen met de Giulietta dit voorjaar.”

    En, als het klopt dat verdere ontwikkelingen zijn stopgezet, te eindigen met de Giulietta dit najaar.

    Ben benieuwd of er nog iets uit de mouw komt.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2010 om 22:47
    Permalink

    Blijkbaar niet dus, volgens Quattroruote :

    “Oggi la MiTo ha le qualità di una BMW..” : “Vandaag heeft de Mito de kwaliteiten van een BMW..”

    Euh??

    “.. per fare delle auto che facciamo concorrenza ai tedeschi ci vogliono i soldi e noi ne abbiamo già messi troppi nell’Alfa” :
    “.. om auto’s te maken die concurreren met de Duitsers is geld nodig en we hebben al te veel gestopt in Alfa”

    Die gast beweert dus dat a) Duitse auto’s beter zijn, b) ze geen zin hebben in ermee te concurreren. Wat zegt mij dat als consument?

    “Dobbiamo ridurre le aspirazioni dell’Alfa e provare a ripartire.” : “We moeten de aspiraties van Alfa verminderen en het opnieuw proberen”.

    Verminderen?!

    “C’è ancora gente che sogna un’Alfa che non può più esistere”. “Er zijn nog steeds mensen die dromen van een Alfa die niet meer kan bestaan.”

    Dus, moest er nog een Alfisto rondlopen die het rooskleurig ziet..

    “la 159 che non è al livello che speravamo” : “de 159 is niet het niveau dat we hoopten”.

    Nou, zeer verhelderend zou ik zeggen.

    Sorry dat ik niet meteen naar de dealer ren.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2010 om 23:43
    Permalink

    @heidekonijn: Ik denk dat het juist een heel positief bericht is. Marchionne geeft aan om niet op dezelfde leest door te blijven gaan.

    Hier de officiële tekst:

    Alfa Romeo

    “Today, the MiTo has the qualities of a BMW, Giulietta will have them. However, to make cars that would compete with the Germans want money and we have already put too much in Alfa.”

    Ik denk dat de kwaliteit inderdaad hetzelfde is.

    “I expect a serious commitment on the part of my men to ensure a real future for the brand. We must reduce the aspirations of the Alfa and try again. When we speak of above C-segment car you first think of those who sell”.

    De beoogde verkoopaantallen zullen nooit worden bereikt. Boven het c-segment kun je beter voor de niche benadering gaan, omdat de Duitsers een te sterke positie hebben.

    “There are still people who dream of an Alfa that can no longer exist.”

    De typische Alfisten benadering: Alfa Romeo 156 prijs, transaxle RWD en een semi race V6.

    “The Alfa has three products: the 159 that is not the level we hoped, the MiTo that it is, and Giulietta that it will be.”

    De Alfa Romeo 159 was vanaf het begin al ‘verkeerd’.

    “I pay the price for all those who have eaten at the table before me.”

    Goed dat hij daar bij stil staat 😛

    “I would say that the Alfa is the great unfinished business of Fiat, and Maserati and Ferrari have been recovered in full.”

    Amen

    “The Dodge is not close at Alfa. They are two different worlds.”

    Halleluja… 😛

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 07:25
    Permalink

    //“The Dodge is not close at Alfa. They are two different worlds.”
    Halleluja… 😛 //

    Inderdaad mooi dat hij daar achter is.

    //“The Alfa has three products: the 159 that is not the level we hoped, the MiTo that it is, and Giulietta that it will be.”
    De Alfa Romeo 159 was vanaf het begin al ‘verkeerd’. //

    Nou, vergeleken met de Mito, en de concurrentie overigens, vind ik de 159 helemaal niet verkeerd. Wat verkeerd is, is de policy om er geen motoren in te leggen die de concurrentie om de oren slaan, tot helemaal op het einde van de life cycle. Saab en Opel hadden eerder de FGA twin turbo diesel dan Alfa. WTF?

    Hoe kun je dat nu, als baas van FGA, zeggen over een model dat nog loopt?!

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 08:32
    Permalink

    Denk dat de bedoelingen van Sergio wel duidelijk zijn.
    Gewoon de eigen identiteit benadrukken en kwaliteit gaan leveren maar niet meegaan in de premium product onzin.

    Ene Kalbfell die een roze maandag bij Alfa heeft gezeten is kennelijk het kwade genius mbt de 159. Was dan ook een BMW man.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 09:25
    Permalink

    Inderdaad eindelijk ’s weg met die domme premium benadering van Alfa. Dat is pas een belediging want als ik naar het verleden van Alfa Romeo kijk dan zie ik opzichelf staande producten die zich eigenlijk niet laten vergelijken.

    Laten we dus vanaf 2010 daar opnieuw mee beginnen

    -Giulietta (uniek kent geen concurrentie)
    -8C GTA (de naam zegt genoeg)
    -Duetto (er zijn geen directe concurrenten)
    -‘169’ (voor de fijnproever)

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 12:18
    Permalink

    @Mattia Mariani: Giulietta kent juist zeer veel concurrenten, echter heeft een goed pakket wat de concurrentie kan weer staan. Dat is de essentie.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 12:37
    Permalink

    Zo kun je het ook zeggen. Maar ik kan eigenlijk geen direct vergelijkbaar product bedenken behalve de duurdere A3.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 12:43
    Permalink

    Euhm MM,

    “Inderdaad eindelijk ’s weg met die domme premium benadering van Alfa”

    “Zo kun je het ook zeggen. Maar ik kan eigenlijk geen direct vergelijkbaar product bedenken behalve de duurdere A3.”

    Ik ben benieuwd naar je definitie van “premium benadering”, blijkbaar valt de A3 en bij extensie zijn concurrent Giulietta daar niet onder?

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 12:53
    Permalink

    @Mattia Mariani: We moeten het niet spannender maken dan het is: Het is een 100% c-segment auto, gelijk aan een golf en vele anderen. En…daar gaat het juist om: Piet wil een c segment auto, uit welke merken kan hij kiezen en op basis van welke criteria komt hij tot een keuze.

    Vanuit een commercieel oogpunt, getuigt het van arrogantie en kop-in -het-zand-stekerij om te geloven dat de nieuwe giulietta geen concurrentie heeft.

    Zou ook nog eens best zielig voor deze mooie auto zijn!

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 14:15
    Permalink

    Ok. Maar aan de andere kant is het beweren dat de Giulietta een Golf equivalent is of een BMW 1 concurrent ook weer onverstandig. Beweren dat het een geheel eigen product is, is in dat geval het beste en heeft niets met arrogantie te maken.

    Arrogantie is als je zou beweren dat het beter is dan al het andere.

    @Heidekonijn: Premium is het duurdere massaproduct en daar hoort de A3 bij. Mijn stelling is dus vergelijk zo min mogelijk. En als men het dan op de man af vraagt kun je misschien 1 product noemen. Vandaar dat mijn beide bewering binnen twee comments ogenschijnlijk het tegengestelde beweren. Ik noem de duurdere variant van de A3 en tegelijk zeg ik vergelijk het niet 1 op 1 met een 1 serie of Golf. Geen premium en geen massa maar een Italiaans hoogwaardige C segment auto.

    Je kunt een chinees met een japanner vergelijken qua uiterlijk maar tegelijkertijd zie je ook dat ze weinig met elkaar delen. 😉

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 14:47
    Permalink

    Interessante discussie, mag ik de schijnbare discussie over premium en non premium als volgt samenvatten:

    De 159 is geen auto geworden met de juiste Alfa kernwaarden. De focus heeft bij de ontwikkeling gelegen op degelijkheid (te beginnen bij het zware premium platform) en daarbij heeft Alfa een poging gedaan de Duitse concurrenten (die immers bekend staan om de bouwkwaliteit) te imiteren. Dat is een fout geweest, immers een klant die vooral een degelijke auto wil zal een Audi of een ander Duits of voor mijn part Zweeds product kiezen. Een strategie die vergelijkbaar is met ijs verkopen aan eskimo’s.
    Het Alfa publiek heeft nooit gevraagd om auto’s die vooral degelijk zijn, maar autos die vooral goed en lekker rijden zonder steeds kapot te gaan voor een redelijke prijs. Dat is net even iets anders. De 159 is vanaf het begin matig ontvangen omdat het een auto is die weliswaar goed is gebouwd, maar qua prestaties en driveability zeker niet beter scoort dan de Duitse concurrentie. Daarbovenop is de omslag in het denken gekomen t.o.v de eco factor. Dan ben je gezien met je 159 die (met de oude motoren) meer verbruikt dan de concurrentie (zonder betere prestaties te leveren).
    De Mito is anders. Deze auto heeft geen last van overgewicht, is uitgerust met sterke en relatief zuinige motoren en rijdt nog eens niet verkeerd. Het enige nadeel is de relatief kleine markt waarin de auto is gepositioneerd. In midden en noord Europa rijden mensen nu eenmaal in gemiddeld grotere auto’s dan in Italië. Je hebt helaas als autobouwer aantallen nodig om de kosten laag te houden. Een lichtpuntje is dat door de economische crisis mensen gemiddeld kleiner gaan rijden (maar hoe lang dit duurt en of het doorzet is de vraag).
    De Giulietta zou nog beter moeten zijn dan de Mito en in een marktsegment dat (op Europees nivo) groter is dan dat van de Mito. De Giulietta zet in op de echte USP’s van Alfa. (Zeer) goede rijeigenschappen in een mooi jasje met daarnaast een ruime voldoende op alle eisen die tegenwoordig standaard zijn in de automarkt: veiligheid, degelijkheid en milieu. Het doel is duidelijk. Meer kopers over de streep trekken. Mensen die meer identiteit willen dan een VW, Opel, Peugeot of Renault en sportiever (en goedkoper) willen rijden dan een Audi, Volvo of Mercedes. BMW komt naar mijn mening qua DNA het meest in de richting maar is doorgaans een stuk duurder (zonder per se beter te zijn).
    Gaat het Alfa lukken? Ik hoop het van harte en kijk uit naar de eerste tests van de Giulietta.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 15:16
    Permalink

    Ik parkeer me bij deze comment OttoCi. Je hebt 100% gelijk en de beste samenvatting geleverd 🙂

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 15:18
    Permalink

    ➡ = Ik noem de duurdere variant van de A3 en tegelijk zeg ik vergelijk het niet 1 op 1 met een 1 serie of Golf.
    ➡ = Maar aan de andere kant is het beweren dat de Giulietta een Golf equivalent is of een BMW 1 concurrent ook weer onverstandig.

    En wat gaan de ‘autoboekskes’ doen ?
    Juist, ja, : ze tegen elkaar plaatsen.
    (En concluderen dat de BMW 1 de beste is, gevolgd door de Golf, dan de A3 en als laatste de nieuwe Alfa 🙁 = )

    Kijk maar naar de Delta : ook in de markt gezet als een auto tussen het C en D segment.
    Komt dat naar voor in de ’testen’ (????) van de autojournalisten ?

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 15:21
    Permalink

    Klopt Koen. Dan is de vraag. Is uiteindelijk het oordeel van de Journo’s doorslaggevend voor je succes als fabrikant en moet je daar op inspringen? Of moet je dat relativeren en gewoon je eigen pad blijven volgen en volgen de klanten op hun beurt vooral je product i.p.v. de pers?

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 15:46
    Permalink

    Ja, ik weet het : ik vind het nogal negatief van mijzelf.
    Maar, m.u.v. van Kiribati en Madagascar, willen de andere deelnemers aan de O.S. óók wel eens een medaille / podiumplaats 🙂 .
    Ik hoop inderdaad dat de klanten (eindelijk)ook eens volgen.

    Wat ik wel positief zie : de ‘re-badging’ van de Delta naar de Chrysler’Nasau’.
    (Maar hoe zou dàt weer afgeschilderd worden ?
    Voorspelling : vergelijk de toon van de toekomstige recensies daarvan maar eens met de toon van de huidige recensies over de Exeo / oude A4 😯 )

    Om toch positief af te sluiten : ik ga zo dadelijk het intervieuw met Marchione lezen dat je net hebt gepubliceerd.
    Ik ben er zeker van dat alle (smerige) geruchten daarin worden neergesabeld 😉 .

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 16:44
    Permalink

    Dat van die Exeo is een goeie. Ik verbaas me (eigenlijk ook weer niet) dat daar nauwelijks negatiefop is gereageerd.

    De eerste onzin heb ik al geleden op Autointernationaal. Die denkt dat de Chrysler Delta vooral voor Europa bestemd zou zijn. Grote fantasie en pertinent niet waar weet ik uit betrouwbare bron.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 17:32
    Permalink

    @Heidekonijn,

    (Beetje offtopic 🙂 : Heb begrepen dat Fiat zijn diesels zonder turbo aan Saab en Opel leverde waardoor zij zelf hun eigen turbo-pakket er op konden plaatsen. Daardoor leverde Saab eerder een twin-turbo dan Fiat zelf.)

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 18:13
    Permalink

    @MM
    Ik volg je insteek over premium-non premium, en vooral dat de Giulietta geen concurrentie zou hebben, absoluut niet. Verschil moet er zijn natuurlijk.

    Bekijk het zo: stel ik zoek, aan de B kant van de heide, naar een vervanger voor de 147jtd. Momenteel kan ik kijken naar een Volvo C30, een Golf GTD, een BMW 1, of een auto die ik niet afzichtelijk en/of saai vindt, en dan kom ik uit op een Fiat Bravo of een Lancia Delta. Deze laatsten hebben hetzelfde onderstel, dezelfde afwerking, dezelfde ophanging, dezelfde maten en min of meer hetzelfde voorkomen (daylight opening bijna 1:1 hetzelfde). De Delta 163pk (omwille van de B taksen) koop ik aan 24000 Euro, na wat gehaggel 22000 Euro. De Bravo 163pk kan ik na wat vijven en zessen, hebben aan 18900, met een betere standaard uitrusting. Geen concurrentie zeg je? Zelfs in-huis concurrentie! Als de Giulietta er is zijn er drie nagenoeg identieke producten van dewelke de Fiat verweg het goedkoopste is.

    Dat zou dus een heel ander verhaal zijn moest de Giulietta rwd zijn en een leuke V6 hebben, een ultralight chassis en/of een prop extra pk’s, maar wat zien we? Juist.

    @OttoCi
    Ik snap en apprecieer wat je wil zeggen, maar doe even een testrit met een Mito, gooi er wat mee, en dan praten we over Alfa’s core values. Sorry, maar de esp grijpt nog meer in dan op mijn vroegere Golf.

    Dan vind ik dus de wat beter gemotoriseerde 159’s dichter in de buurt komen van pakweg een 75.

    Overigens, we gaan toch niet doen alsof een goed gebouwde, stevig in het vlees zittende auto’s een nadeel zouden zijn? Of on-Alfa? Dan moeten we mogelijk iets verder terugkijken als de Alfasud, want daarvoor werden door Alfa auto’s gebouwd die erg grondig in elkaar zaten, en waar meer voor gevraagd kon worden dan de duurdere Mercedessen. Dat was dus premium: méér bieden en daardoor méér kunnen vragen, gebouwd op continue race-successen en een perfecte bouwkwaliteit.

    @6C Jordy
    Als dat al zo is (wat me vreemd voorkomt) ontgaat de strategie me kompleet; waarom je concurrenten het gunnen je af te troeven met een (imagorijk) competetief voordeel, met de producten die jij hen aanlevert. Nogal suicidiaal, zakelijk gezien. Jij met een stokoude 147 in het modellengamma, de concurrentie maakt het mooie weer met nieuwe modellen met een twinturbo diesel uit jouw warenhuis..?
    Overigens Opel Astra binnenkort in driedeurs/’coupe’ verkrijgbaar, Alfa Giulietta enkel vijfdeurs. Wie was hier ook al weer jan-met-de-pet, en wie de sportieveling? Mooi beleid.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 18:24
    Permalink

    Maar Heidekonijn ik waardeer je strijdvaardigheid (al waardeer ik je sterke comments van afgelopen zomer veel meer, misschien heb je last van winterdepressies 😉 ) maar als je dus eerlijk moet zijn heb je het over Alfa’s die al minstens 30 jaar niet meer bestaaan.

    Jij eist in je comments diversiteit die bijna nergens op de wereld meer te vinden is.

    Een soort Alfa Utopia.

    De Bravo, Delta en Giulietta zijn naar 21e eeuwse noremen zeer verschillend te noemen en de nieuwe Giulietta is naar verwachting wél uniek in het mondiale luxe C segment.

    Mijn statement over premium en Alfa is dat AlfaRomeo niet meer netals al het andere moet willen zijn (netals Marchionne zegt) en dat het qua vergelijking alleen met specifieke modellen fair is te vergelijken. Geen merk dat algemeen en als geheel concurreert met BMW bv. Snappie?

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 19:02
    Permalink

    Ik eis inderdaad een Alfa met minder Fiat en meer Alfa. Er is zoveel water bij de wijn, dat de laatste druifmolecules verdwijnen.

    Als Alfa=Lancia=Fiat, en Fiat is de goedkoopste, dan gaan de individualisten die Alfisti zijn, of naar Fiat, of naar een merk buiten FGA dat minder eenheidsdrab is.

    Snappie?

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 20:48
    Permalink

    Wat betreft het depressiegehalte, heb je helemaal gelijk overigens.
    Sinds Marchionne’s plannen met Alfa, en zijn acties met Lancia duidelijk zijn geworden, heb ik het gevoel dat mijn favoriete merk nog minimaal een jaar gaat afzien, alvorens -in het beste geval- verkocht te worden. Mogelijk dat het daarna beter wordt.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 20:53
    Permalink

    @heidekonijn: Ben je niet wat pessimistisch? 😛

    Het lijkt me duidelijk dat Marchionne grote plannen heeft met Alfa Romeo. Eindelijk eens iemand die het roer om durft te gooien, nadat dit in 1986 door Fiat werd gedaan.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 21:27
    Permalink

    Sorry, maar nee. Alfa is, 100 jaar na datum, aan het sterven.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 22:59
    Permalink

    @heidekonijn:

    Gaaf filmpje!

    “Sorry, maar nee. Alfa is, 100 jaar na datum, aan het sterven.”

    Gezien de plannen van Marchionne is dat zeker onjuist. Ik denk dat zijn kritiek en voorzichtigheid zeker gepast is. Wat we inderdaad wel kunnen concluderen, is dat het Alfa Romeo dat we sinds de overname door Fiat kennen, langzaam zal sterven. Of dat erg is!?

    Beantwoorden
  • 13 januari 2010 om 10:00
    Permalink

    Heidekonijn, waarom toch die toon hier en op elke andere auto forums ? Dat mag natuurlijk , maar je mist het brede verband .

    De redenen zijn bekend . Het gaat om vanaf nu. Marchionne , een koele rekenaar waar het tot nu toe bij Fiat aan heeft ontbroken, zet de achterban op scherp.
    De simpele gedachte dat het bij verkoop ( een duitser ?) goed zal gaan wordt ingegeven door Seat die nooit winst heeft opgeleverd . De bekende ingehuurde analist heeft antwoord. Praktisch ook onmogelijk gezien de techniek en de toegang hiertoe in dat geval.
    Het feit dat hij het heeft over de duitsers te verslaan zegt veel , te veel en past allemaal in het op scherp zetten. Realist is hij ook, dat weet ik zeker.
    Het komt allemaal goed.
    De merken die wel winst draaien zijn trouwens op een hand te tellen .

    Beantwoorden
  • 13 januari 2010 om 10:01
    Permalink

    De man is heel slim , we praten tegenwoordig meer over Alfa als ooit. Een probleem aanpakken ( het bleef voorheen maar sudderen..)en nieuwe modellen brengen tegelijk brengt nieuws en daar gaat het om. Fiat draait ondertussen meer winst dan ooit.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2010 om 10:03
    Permalink

    Het stellen dat Alfa maar snel verkocht moet worden aan Piech maakt de discussie een Alfa liefhebber te zijn en graag een alfa te willen hebben toch helemaal dood ?

    Beantwoorden
  • 13 januari 2010 om 17:18
    Permalink

    @Heidekonijn,

    Strategie van Fiat is denk ik dezelfde als de mijne: “geld stinkt niet”. 😀
    Als GM een JTD zonder turbo wil en er genoeg voor over heeft dan zou ik ze ook wel willen verkopen aan hun. Al maken ze er een Quad-turbo van. 🙂

    Weet niet wie de turbo’s aan FGA levert maar wellicht heeft GM niet dezelfde goede banden met bijvoorbeeld een Holset/Borgwarner als dat FGA dat heeft. Bijvoorbeeld dat het problematisch wordt bij garantiegevallen van defecte turbo’s.

    (Daf is dan misschien slimmer door van 3 a 4 merken de turbo’s af te nemen….)

    @Johnny,

    Eventuele verkoop aan Piech en het zijn van “een echte Alfist” staat los van elkaar.
    Theoretisch gezien was Alfa in 1914 al dood bij de overname door Nicola Romeo. Iemand die alleen geintereseerd was in produktie van compressoren en legervoertuigen. En kijk wat er 96 jaar later uit ontstaan is.

    Als ik deze discussie van nu volg kan ik me steeds meer vinden in de mening van Heidekonijn. (zoals die van enkele weken geleden over VAG)
    VAG lijkt in ieder geval meer energie te “willen” steken in ontwikkeling van verschillende identiteiten.
    Al geeft “Project Seat” aan dat het ontwikkelen van een identiteit lastig is. Alleen het WTCC-progamma en een verdwaalde Cupra geeft aan dat Seat sportief probeerd te zijn.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2010 om 17:39
    Permalink

    VAG en sterke identiteit zijn zo’n beetje antipolen. Als je kijkt naar de modellen lineup zie je duidelijk dat VW’s Audi’s, Seat’s en Skoda’s een zelfde oorsprong hebben. Ik begrijp niet zo goed waar die energie van VAG gebleven is als je naar het povere resultaat kijkt. Auto’s met allemaal dezelfde motoren, zeer vergelijkbare (saaie) designtaal. Volgens mij zijn een aantal mensen hier aan het dagdromen: Alfa bij VAG betekent niets anders dan een Giulia met een TDI of FSI motor die stuurt als een huifkar. Zeker geen achterwielaandrijving en laat staan een transaxle of een hoogtoerige zespitter.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2010 om 18:21
    Permalink

    Idd OttoCi… ik wil het hier niet meer over hebben maar..(nog een keer dan) dat punt Jordy6C over VAG en Alfa mét identiteit is even waarschijnlijk als vrede in Afghanistan.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2010 om 20:56
    Permalink

    VW wil enkel Alfa als substitutie , het merk SEAT is mislukt en heeft altijd verliezen geleden. Vw is goed in autos dood evolueren . Dat moeten we niet willen.
    Daarbij wil ik niet eens aan deze discussie meedoen , want niet relevant. Sergio heeft ook deze intentie niet , de media maakt het er nu van en iedereen heeft een mening nu.
    Het brede verband wordt gemist nu iedereen het over alfa gaat hebben en vroeger onzichtbaar was en niemand er het over had.
    Sinds Sergio is de kwaliteit top geworden. Nu staat alfa vol in de startblokken met tevens alle aandacht die niemand het er eerder aan gaf. Nieuwe modellen , RWD , nieuwe eigen motoren en we blijven als Alfisten maar zeiken.
    Zeg maar de tribune bij voetbal , achterstand , en iedereen is stil. Een goal valt en we gaan weer achter de ploeg staan.
    Tja , …..zijn we alfist of willen we alleen nog de ”echte ;; Alfas . Dat laatste kan niet meer. Een Alfist aanvaard dat.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2010 om 21:45
    Permalink

    Ik zit de discussie hier al een tijdje te volgen maar ik kan er eerlijk gezegd niet zo heel veel mee. Inhoudelijk reageer ik er niet op.

    Ik denk dat Marchionne wel zo slim is zijn ‘eigen’ 159 niet in de pers af te kraken. Dat zou wereldnieuws zijn en voer voor de media.

    `la 159 che non è al livello che speravamo` oftewel de 159 heeft niet het level waarop we hoopten

    Volgens mij bedoeld Marchionne te zeggen dat de 159 niet het verkooplevel heeft waarop ze hoopten.
    Als de auto technisch niet goed zou zijn, dan was dat met een forse update allang rechtgezet.

    Lees het interview met dat in het achterhoofd nog eens een keer. Makes sense!

    Beantwoorden
  • 13 januari 2010 om 22:44
    Permalink

    @hape: Die zin kun je interpreteren zoals je wilt. De 159 haalt zeker niet het Alfa level als het gaat om sportiviteit. Misschien haalt hij de 159 erbij om aan te geven dat ze de modellen boven het c-segment significant anders aan gaan pakken.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2010 om 07:20
    Permalink

    @Johnny
    Ik ben piswoest, want een bankiertype (spuug!) is samen met een legertje boekhouders (spuug!) mijn merk aan het verkrachten en vermoorden.

    Er is dadelijk,naar alle waarschijnlijkheid, ofwel gewoon geen Alfa meer, of geen auto meer die een Alfa IS (mogelijk wel een paar met die naam). En dan word ik gedwongen een Fiat (spuug!) of een duitser (slaap!) te kopen.

    Jullie beseffen dat blijkbaar niet, willen het niet beseffen, of zijn gewoon sowieso Fiat fans.

    In which case, ciao. Veel plezier ermee.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2010 om 08:19
    Permalink

    Eens met heidekonijn.

    Wat is straks de toegevoegde waarde van de Alfa badge op de auto? Buiten een klein beetje andere koets?

    Vroeger had je 2 categoriën Alfisten:

    1. Koopt de Alfa omdat het een Alfa is met al zijn fijne eigenschappen (motor/ rijeigenschappen).
    2. Koopt de Alfa uit rationale overwegingen. Meer waar / pk’s voor je geld.

    Categorie 1 valt weg omdat een Alfa niets bijzonders meer is.
    Categorie 2 valt weg omdat de rationele overwegingen dan op de fiat uitkomen.

    De vraag is dus welk publiek wil je met het nieuwe (lees dode) Alfa gaan aantrekken?

    Misschien moet je de volume gedachte laten varen en Alfa alleen nog specials (zoals de 8C) laten maken. Ik weet het niet.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2010 om 09:30
    Permalink

    @heidekonijn: Rustig aan 😉

    Ergens deel ik je frustratie en angst. Maar ik verwacht dat FGA, boven het c-segment wel echte Alfa Romeo’s neer gaaat zetten. ik ben al blij dat ze niet de intentie hebben om weer alle kaarten op FWD zetten.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2010 om 10:03
    Permalink

    Heidekonijn : jij rijdt oude alfas en alles moet nu worden als toen, dat lees ik overal van jouw .
    Het brede perspectief ontbreekt je vooral :
    Laten we eens beginnen met RWD , een obsessie merk ik . Vroeger had Ford ook RWD met bijv, de RS 2000 , nu rijdt de Focus RS (fwd ) op vele circuits en zeker op de straat circuits de m3 om de oren.
    De alfas ;
    Moeten ze ook weer 800 kg wegen om te voldoen in 2010 ?
    Bedrijfs economisch niet interessant , Alfa heeft dat al aangegeven. De grote modellen met RWD , fantastisch.
    Er wordt hier nu al gezegd dat Alfa de volume gedachte moet laten varen : beste mensen , er moet geld verdient worden en heel snel.
    Een publiek geheim denk ik wel eens.
    Er wordt geopperd te verkopen aan VW opdat we dan een echte Alfa weer krijgen en dat noemt zich Alfisten….
    Juist op het moment dat Alfa alles ingredienten gaat toepassen om weer een echte Alfa te worden . Hou eens op met janken of kom eens met inhoudelijkheden ( of stop je alfist te noemen..).

    Beantwoorden
  • 14 januari 2010 om 14:36
    Permalink

    Wat moet een alfa dan zijn?

    Zal ik beginnen met een voorzet?

    minimaal 5% lichter dan de concurrentie
    minimaal 10% meer pk’s dan de concurrentie
    minimaal 10% betere rijeigenschappen dan de concurrentie
    minimaal 50% mooier geluid
    minimaal 50% mooier design
    minimaal 50% meer rijplezier!!

    Is dat een mooi begin?

    Beantwoorden
  • 14 januari 2010 om 15:22
    Permalink

    Perfect lijkt me , het zit allemaal in het vat !

    -De 159 is al lichter als de anderen .
    -de motoren zijn ok en de rest komt nog.
    -de mito is de enige die vergeleken wordt met de mini (..) en heeft bij de journalisten maar
    , ook door een enkele coureur, meer punten gekregen.
    -design gaat goed , vind ik.
    -geluid van de mito is aangepast , na enige commentaar , en is echt goed nu.
    -rijplezier , dat zal goed zitten .

    Volgend jaar 100 jaar ! ( alfa bedoel ik dan…)

    Beantwoorden
  • 14 januari 2010 om 22:28
    Permalink

    Ik denk dat we even iets vergeten met elkaar.

    40-50 jaar geleden zag de wereld er even iets anders uit dan nu. Denk eens aan de media, het groene denken, veiligheid.
    Waar automerken in de jaren ’60-’70 van de vorige eeuw zich concentreerden op ‘hun ding’ geldt tegenwoordig dat dezelfde merken een ‘lastenheft’ …sorry duits woord ;-)… meekrijgen die zijn weerga niet kent.
    Voldoet een model niet aan de criteria wordt er meedogenloos afgerekend door de media. De nadelen worden breed uitgemeten, de voordelen bijna verzwegen. Denk je eens even in als op dit moment een automerk auto’s bouwt die na 3 jaar doorgeroest zijn. Midden jaren 70 konden vele merken zich zoiets veroorloven.

    Alle regels en wetgeving zorgen ervoor dat auto’s qua prestaties en vormgeving veel dichter naar elkaar zijn gegroeid. Dat is geen mening, dat is een feit.
    Het front van een auto wordt bv voor een deel al bepaald door de voetgangersveiligheid. Daarnaast zijn bv motoren inmiddels zover uitontwikkeld dat de verschillen tussen een uiterst efficiente motor en een minder efficiente klein zijn. Grote verschillen bestaan alleen nog op papier, sommige motormanagement systemen herkennen dat een ECE cyclus wordt gereden. Op dat moment past het zichzelf aan om lagere verbruikscijfers te realiseren. Die papieren verschillen zijn in de praktijk verwaarloosbaar.
    Dat geldt voor allerlei andere zaken ook. Welk merk zal nu nog een auto op de markt brengen met een uiterst twijfelachtige wegligging (skoda eind jaren 70). Kijk eens wat er met de Audi TT gebeurde omdat er iets net niet helemaal klopte….
    Met andere woorden, auto’s met slechte eigenschappen bestaan gewoon niet meer, hetzelfde geldt omgekeerd: Auto’s die ruim boven het maaiveld uitsteken bestaan ook niet meer.

    Het is perceptie. En hoe lossen sommige merken dat op? Een of meerdere imagomakers in de serie. Kijk naar een M3 of de AMG serie. Auto’s waar de fabrikant bijna geld op toelegt maar die de liefhebber het water in de mond laat verschijnen qua prestaties.
    Maar koop voor het geld van een Alfa 159 2.4 jtd eens een 3-serie met gelijke uitrusting. Zeker weten dat de Alfa sneller is en 10% meer vermogen heeft. En kom dan niet aan met premium bullsh*t waarvoor je meer moet betalen.

    Ik denk dat Alfa hedentendage nog steeds veel te bieden heeft, ondanks dat onderscheidt moeilijk is. Materiaalgebruik (echt kwaliteitsleer en geen skai-achtig rotzooileer), prachtig design, directe besturing, goede wegligging en gelukkig weer een aantal motoren die wat mij betreft het ALFA logo mogen dragen (de 1.8/1.9jts motoren hadden niets te zoeken in een grotere Alfa).

    Mensen die zeggen dat Fiat het merk kapot hebben gemaakt moeten zich ook realiseren dat zonder dat merk, Alfa ongetwijfeld al lang geleden ter ziele was gegaan. In 2003/2004 was het ook bijna afgelopen met Fiat zelf! Heden lijkt het allemaal bergop te gaan voor de groep, ik hoop dat Alfa nu echt de volle aandacht krijgt van het management. Dan staan ons ongetwijfeld nog mooie dingen te wachten.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 09:02
    Permalink

    @OttoCi & Mattia,

    Waarom bang voor VAG en bijbehorende identiteit?
    Wat is het verschil met wat FGA nu met Alfa doet?

    Is de JTD geen eenheidsworst?
    Is de JTS (GM!) geen eenheidsworst?
    Is multi-air geen eenheidsworst?
    Is het Evo-platform geen eenheidsworst?

    Ergens vind ik het gek waarom Alfa wel al jaren techniek mag delen met Fiat en Lancia en niet met Seat en Skoda. En laten we vooral de Chrysler/Dodge connectie van de toekomst niet vergeten.
    Is het The Italian Connection waardoor het “veroorloofd” is?

    Het enige wat Alfa op dit moment aan “identiteit” nog heeft is design. Echter stonden bij velen kaskrakers van Alfa design enkele duitsers aan de boetseerklei. Mannen die ook kleien bij VAG en BMW…….

    Dan roepen enkelingen dat we bij VAG geen RWD , transaxle of alfa-zespitters zullen gaan zien.
    Wake up guys! “Als” we 1 van deze 3 al bij FGA gaan aantreffen mogen we ook in onze handjes gaan knijpen.
    Het word al 20 jaar door Fiat aan ons beloofd echter blijven mensen er nog heilig in geloven ook.

    Autosport word ons ook beloofd. FGA droomt er over. Echter VAG doet het gewoon.
    Met andere worden: Alfa heeft geschiedenis geschreven, maar VAG doet dat op dit moment.

    Ga echter niet denken dat ik sta te springen om Alfa verkocht te zien worden aan VAG. Alfa KAN goed zitten op het stekje bij FGA, maar dan moet FGA dat ook maar eens heel snel gaan bewijzen.

    Grootste fout in mijn ogen is de wederopstanding van het merk Abarth. Waarom krijgt dat merk wel de lang vergane sportieve identiteit van FGA mee en Alfa niet? Juist Alfa het nu zo nodig heeft?
    Bij VAG weet ik 1 ding heel zeker. Alfa zal daar zeker een plaatsje in de autosport terug krijgen. Zelfs MAN krijgt het bij VAG……

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 09:16
    Permalink

    Je had je die hele lap over VAG kunnen besparen want het antwoord is simpel en overal zichtbaar op straat: VAG maakt enkel zoutloze auto’s (opties en qua rijden maar vooral opties) en dat zou dus ook met AR dan gebeuren. Enkel de grille zou dan nog als Alfa te herkennen zijn.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 09:32
    Permalink

    Een Punto, Panda, Musa en Phedra zijn niet zoutloos wil je zeggen?

    Een gemiddelde Skoda Superb, Seat Cupra of VW Scirocco is alles behalve zoutloos te noemen.

    Het enige zout wat nog op een overgebleven 145 zit is het strooizout van de straat.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 09:34
    Permalink

    Hier scheiden onze wegen Jordy. De modellen die jij noemt…
    I rest my case.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 10:16
    Permalink

    He jammer, dat we bij VAG en FGA vooral in het uiterlijk zoeken . Een VW is hedentendage ( naast de abominabele kwaliteit) een kapot ontwikkelde auto , enkel voor de massa . Zie de GTI , als het maar pk”s heeft . journalisten en coureurs zien in de GTi geen GTI meer.

    En dit past precies in het beeld van Alfa Romeo , zeg maar het ”probleem ” voor dit merk .
    Want….wie heeft er wel eens iemand gesproken die , in enige mate, verstand van autos heeft ? Dat zijn er niet zoveel en dat weet VW maar al te goed. Op autoforums wordt zelden gesproken over stuurgedrag en wegligging.
    Enkel een paar op een alfa forum die vinden het met zo, zo en zo , ik ook…en daar kan alfa niet van leven. Nee, het moet geen VW worden maar ik begrijp des te beter waar Sergio naar toe wil.
    Ik ben ook ondernemer en die denken nu eenmaal een beetje anders.
    Er moet nl. geld verdient worden.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 10:29
    Permalink

    dat laatste is de grootste waarheid en werkelijkheid johnny.. daarom verwijs ik je graag naar een bericht dat over een half uurtje ongeveer in onze headline komt.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 10:31
    Permalink

    Daar haal je wel een passend punt aan.
    De GTI is misschien geen GTI meer. Maar er is tenminste een GTI. (en zelfs R32)
    Echter de 156GTA en 147GTA waren eigenlijk ook geen “echte” GTA’s.

    Op onze GTA en TI zitten we nog altijd te wachten.

    VAG leverd Volkswagens af volgens de normen die liefhebbers willen.
    FGA leverd echter geen Alfa’s af volgens de normen die liefhebbers willen.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 10:40
    Permalink

    Jordy , daar wil ik dit op zeggen : De jongens die graag een GTI willen is omdat dat aanzien moet geven en deze gechipt kan worden. Pk’s is een heet issue . De R32 is al helemaal populair , terwijl deze alround slechter is als een Gti . In de laatste AV supertest werd deze laatste van alle autos …geen karakter meer was het antwoord.
    Dat is dus een groep liefhebbers met hun eisen.

    De GTA”s van kort geleden waren toch wel heerlijke foute autos , die zien we niet meer , en dat kan niet meer in 2010. Maar wat komt is toch veelbelovend ?
    Mooie motoren , gewichten , en ongetwijfeld wegligging . Ik ga er van uit .

    Beantwoorden
  • 16 januari 2010 om 08:56
    Permalink

    De nieuwe GTA zal dan net zo gaan tegenvallen als de nieuwe GTI. “Het” grote hebbending van de GT”A” was de arese V6. Denk niet dat een 1750 L4 of een Pentastar V6 dat gaat evenaren in mijn ogen.

    De MiTo GTA gaf hoop met zijn gestripte interieur + rolkooi. Iets wat Renault tegenwoordig ook afleverd met zijn R-serie. Echter de MiTo GTA is al gecanceld helaas. Verder heeft FGA nog weinig aangekondigd.

    Voor performance tests onderling tussen de R32 en GTA is fastestlaps.com een mooie site overigens. (helaas verliest de 147GTA met 0-7 tegen de R32 🙁 )

    Beantwoorden
  • 16 januari 2010 om 09:57
    Permalink

    @6C Jordy:
    6C Jordy snijdt een ander relevante vraag aan: beleid van FGA om wel een vergaan merk op te poetsen (Abarth) en de daarvoor vrij gemaakte middelen niet in te zetten voor Alfa… Speeltje van De Meo, NB aangenomen door Marchionne en nu bij VAG. Abarth is een mooi submerk, maar nooit de potentie die Alfa Romeo wel heeft. Een redelijk onbegrijpelijke keuze.

    Ik las ergens in de commentaren op deze site dat je alleen al in de communicatie zoveel meer kan bereiken. Positioneerd Alfa als de basis voor al de nieuwe ontwikkelingen en Fiat als afgeleide daarvan en niet andersom: Alfa introduceert nieuwe platforms en motoren, Fiat krijgt die een tijdje later ook. Soms gebeurt dat (JTD. Multiair), maar met platforms wordt vaak de omgekeerde weg belopen: Alfa krijgt een aangepast Fiatplatform. Je moet dan vervolgens flink overtuigen dat het werkelijk beter is dan de Fiatbasis. Als je het andersom doet, positioneer je Alfa beter en Fiat krijgt dan de benefits. Nu voel je je als Bravo-/ Delta-eigenaar ook een beetje gefopt. Je koopt iets, waarvan je weet dat FGA al een betere versie in huis heeft…

    Beantwoorden
  • 16 januari 2010 om 10:20
    Permalink

    Abarth is het concept van de Italiaanse tunekit en heeft dus niks met sport ambities te maken die AR zou moeten nastreven.

    Ik denk dat een A500 trofeo cup meer hout snijdt dan een MiTo trofeo cup.

    Het in het leven roepen van Abarth is een rendabele constructie dat bovendien Fiat modellen ook dat extraatje aan aantrekkingskracht geeft.

    En ik koop een Delta omdat ik een ruime Lancia wil (de Lancia is veel groter en luxer). En mensen die een mooie goede C segment auto willen kopen zonder teveel pretenties kopen een Bravo. De Giulietta is weer een heel ander publiek.
    Er is dus geen overlap.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.