Selènia al 25 jaar de motorolie voor de Italiaanse krachtbron
De naam Selènia bestaat 25 jaar. Als dertigers en liefhebbers van de Italiaanse auto roept deze naam van de enige echte Italiaanse motorolie van Fiat-makelij altijd wat emoties op. Emoties die met een rijk race- en rally-verleden te maken hebben. En als je om dezelfde reden iets verder terug in de tijd gaat denken we natuurlijk terug aan Olio Fiat (zie afbeelding onder). Inmiddels wordt Selènia al een tijdje in één adem genoemd met het grote Maleise Petronas, omdat we nu eenmaal in een sterk geglobaliseerde wereld leven waarin Amerikaanse of Aziatische namen vaak de boventoon voeren en niet de Italiaanse.
In Turijn is eind vorige week de eerste kwarteeuw met de naam Selènia gevierd. In aanwezigheid van bekenden als Miki Biasion (vanwege dat Rally-verleden) en Roberto Giolito (FCA designafdeling) werden in het mooie Palazzo della Luce (foto onder) 25 kaarsjes uitgeblazen. Naast EMEA baas voor het tegenwoordig onlosmakelijk verbonden merk Abarth, Paolo Gagliardo, was ook Alfa Romeo chef van onze regio Fabrizio Curci aanwezig. Selènia brengt haar naam namelijk graag in verband met de belangrijke nieuwkomer Giulia. Deze indrukwekkende sedan stonden samen met de deze herfst debuterende 300 pk sterke Abarth 124 Rally, als iconen van de toekomst voor het gebouw. Lancia was vertegenwoordigd met een de Delta Integrale en de Fulvia HF. Petronas ziet Italië steeds meer als een belangrijke basis en zal volgend jaar een nieuw onderzoekscentrum openen op een terrein tussen de Piemontese gemeenten Santena en Villastellone. Een investering van 50 miljoen dollar. Mede hierdoor en de ambities van FCA, zal een naam als Selènia weer belangrijker worden de komende jaren.
Opvallend is dat Lancia weer steeds vaker zichtbaar is bij grote evenementen. Dit is van FCA toch een duidelijk signaal. Gisteren op Davide Cironi zitten kijken naar de Lancia Thema 8/32 kreeg gelijk trek om de 166 in te ruilen en die Thema aan te schaffen. Wat een prachtig mooi model heeft deze tijdloze schoonheid toch. Er staan er een paar te koop en hij is onbekend bij veel mensen en dat houd de prijzen nog heel redelijk. Een Lancia Delta Intergrale Evo 2 kost nu meer als 50.000 euro BIZAR!
Ciao
Squadra
Was een weekje op verlof in Italie, er zijn daar toch zo weinig Italiaanse wagens te bespeuren op eigen bodem ! Voelde mij net een vreemde met mijn Lancia Delta, op de Italiaanse wegen ! Zijn wij buitenlanders, dan toch Italiaanser, dan de Italtianen zelf ????