Scuderia Ferrari trekt het doek van de nieuwe F2012
Ferrari’s racedivisie heeft vanmorgen traditioneel de onthulling van de nieuwe bolide voor seizoen 2012 laten plaatsvinden. De F2012 is het nieuwe wapen en vervangt de zo inspirerende F150-esimo Italia met tricolore op de spoiler, die helaas niet voor een verrassing wist te zorgen. De technici van Scuderia Ferrari hebben hard gewerkt aan ‘progetto 663’ en ook dit keer zien we nogal verrassende elementen ontstaan op de rode ‘monoposto’. De hoekige neus en vele vleugeltjes en inlaten geven de F2012 een beetje het voorkomen van een hele snelle maanauto.
Het is de 85ste creatie van Ferrari in de F1. De neus is iets meer de lucht ingegaan samen met het uitlaatsysteem en het motormanagement, dit alles om het zwaartepunt positief te beïnvloeden. Ook de ophanging is om die reden grondig aangepakt. De voorste vleugel is nog die van vorig seizoen, maar zal zeker niet dezelfde blijven naarmate de competitie zal vorderen. De vreemde neus wat de bolide een beetje Lego-achtig maakt, heeft volgens Ferrari te maken met het reglement waarin staat dat de voorste punt van de ombouw niet boven een bepaalde hoogte uit mag komen. Ferrari heeft daarom pas ter hoogte van de as de ideale hoogte doorgevoerd voor het beste aerodynamische resultaat. De flanken zijn hertekend in verband met nieuwe regels rond de robuustheid van dit gedeelte van de wagen. De achterzijde is een stuk smaller geworden onderin, wat ook te maken heeft met een compleet nieuwe behuizing voor de transmissie, die nu geheel is opgetrokken uit carbon fiber. De achterste vleugel is nagenoeg hetzelfde gebleven op enkele effectieve kleine aanpassingen na. Het DRS-systeem is nu hydraulisch en luchtinlaten voor de remmen zijn aangepast, zowel voor als achter. Dit laatste is het resultaat van een samenwerking met Brembo. De motor is een evolutie van die van vorig jaar en verschilt vooral in het elektronische gedeelte. Het KERS-systeem is aangepast volgens de nieuwe regels, evenals de afvoer van de uitlaatgassen. Het KERS systeem centraal onderin de auto is overigens lichter gemaakt en werkt efficiënter dankzij de aanpassing van enkele componenten.
Mooi is het niet…
@lusso Maar als hij gaat winnen, word ie vanzelf wel mooi… 8)
Doe dat doek er maar weer snel overheen.