SCOOP: De achterzijde van de nieuwe Maserati Quattroporte

Een exacte schematische weergave van de contouren voor de nieuwe Maserati Quattroporte 2013 zie je hier. Het duurt nog maar even voordat we het nieuwe vlaggenschip op een evolutie van het LY platform zien debuteren (vermoedelijk als eerste in de vorm van enkele persfoto’s) en dit is het eerste echte opwarmertje na talloze camouflage-modellen op de weg. Deze patenttekening toont een gedistingeerde en smaakvol vormgegeven achterzijde, dat tevens in grote lijnen ook terug te vinden zal zijn, op het aanstaande E-segment model dat een half jaar later het daglicht zal zien. Beide modellen zullen in Turijn van de assemblagelijn rollen en vormen het eerste serieuze Italiaanse offensief in de hogere segmenten sinds jaren. Beide modellen zullen ook grotendeels dezelfde techniek en krachtbronnen gebruiken. Het grootste verschil tussen deze twee modellen, zal de zeer schuin aflopende daklijn zijn van het F-segment topmodel, iets wat op deze tekening overigens nauwelijks te zien is.

De nieuwe Quattroporte krijgt een zeer kort uitstekende kofferbak, terwijl de ‘Maseratina’ meer aan een normale sedan zal doen denken. Wat ook nog niet niet zo goed te zien is, is de golvende heuplijn, dat aansluit op het huidige Birdcage-achtig design dat Maserati al sinds de introductie van de prachtige GranTurismo brengt. Overigens toont deze achterkant sowieso veel gelijkenissen met de prestigieuze coupé uit Modena. Maserati wil met deze modellen een grotere doelgroep aanspreken en mikt vooral op de Amerikaanse en Chinese markt en klanten van duurdere Duitse auto’s. Naar onze mening laat deze tekening nu al zien hoe een smaakvolle luxe Italiaan, zich op degelijke wijze weet te onderscheiden van een veel klinischere benadering uit Ingolstadt of München.

Deel dit artikel:

4 gedachten over “SCOOP: De achterzijde van de nieuwe Maserati Quattroporte

  • 10 juli 2012 om 21:39
    Permalink

    Is dit niet juist de E? De huidige QP ziet er zoveel breder uit. Deze past qua maatgeving goed bij de 300C/Thema. Of vergis ik me?

    Beantwoorden
  • 11 juli 2012 om 07:38
    Permalink

    Net zoals bij jaguar dus: de grootste sedan is meer gewaagder van vorm dan de kleinere…

    Beantwoorden
  • 11 juli 2012 om 12:38
    Permalink

    @Raaf: de breedte komt overeen met de huidige en is conform de hoogste segmenten.

    @Lusso:
    Ik denk dat de vorm niet eens zoveel zal afwijken op de daklijn na. Twee mooie auto’s worden het en de E segmenter wordt ook een beste wagen.

    Beantwoorden
  • 11 juli 2012 om 14:07
    Permalink

    Qua vormgeving geen revolutie, maar evolutie. En zo is het precies goed, want de huidige Q schittert nog steeds in schoonheid !

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.