Samenwerking Fiat-Mazda of Suzuki in de maak

fiat mazda

Volgens diverse Japanse media, is er een tactisch en grootschalig verbond in de maak tussen Fiat Chrysler Automobiles, Mazda en/of Suzuki.  De samenwerking met Suzuki is er reeds op motorisch vlak en een tijd geleden was er uiteraard de bevestiging van een aanstaande coöperatie met Mazda. Dat betrof toen nog enkel het merk Alfa Romeo in verband met de creatie van een Duetto, maar sinds kort weten we dat Marchionne met Mazda ook aan een Fiat-Abarth werkt, die in de loop van 2015 in Europa en Amerika op de markt zal verschijnen. Dat laatste is inmiddels bevestigd tijdens de presentatie van FCA vorige week dinsdag. (Het enige wat op deze basis nu nog mist is de aankondiging van een Fulvia voor de herlancering van Lancia in 2018.)

De Italo-Japanse samenwerking betreft momenteel zowel Suzuki als Mazda, maar volgens de Japanse krant Nihon Keizai Shimbun, is er voor een van de merken een veel grotere vorm van gezamenlijke bedrijfsvoering in de maak. Men gokt erop dat dit Mazda is, hoewel het huis uit Hiroshima ook al nauw verbonden is en blijft (minstens 10 jaar) met Ford. Suzuki is op papier nog in een huwelijk verzeild met VAG, maar werkt inmiddels openlijk aan een vroegtijdige scheiding. Dat wil nog niet echt vlotten aangezien de Duitsers zich als een zwarte weduwe blijven presenteren met hun belangen in de groep uit Hamamatsu. VAG probeert via Suzuki een marktpenetratie in India af te dwingen.

De op handen zijnde samenwerking tussen FCA en de Japanse groep heeft vooral een commercieel doeleinde zegt de krant, omdat FCA naar een fundamenteel grotere aanwezigheid op zoek is op de Aziatische markt.

Deel dit artikel:

8 gedachten over “Samenwerking Fiat-Mazda of Suzuki in de maak

  • 14 mei 2014 om 17:03
    Permalink

    Bij het lezen van bovenstaand artikel zou ik nog gaan geloven dat er nog steeds een op de MX-5 gebaseerde Duetto aan zit te komen.

    “…Dat betrof toen nog enkel het merk Alfa Romeo in verband met de creatie van een Duetto, maar sinds kort weten we dat Marchionne met Mazda ook aan een Fiat-Abarth werkt…”

    Beantwoorden
  • 14 mei 2014 om 20:07
    Permalink

    @ilfiammingo

    Dat kan ook nog steeds. Als ze de fiat/abart in Hiroshima in elkaar schroeven en de onderdelen voor de duetto in een krat naar Italië verschepen om daar vervolgens de rest van de Alfa koets er omheen te bouwen en de Italiaanse motoren er in leppelen. Dan is hij nog steeds made in Italië. Als ik het goed heb komen er wel meer onderdelen uit Japan. De TCT bak en Alfa Rosso waren door de vloedgolf slecht leverbaar omdat er componenten uit Japan kwamen die niet geleverd konden worden, als ik me de berichtgevingen goed herinner.

    Beantwoorden
  • 15 mei 2014 om 08:24
    Permalink

    Het zou inderdaad kunnen dat er alsnog een op de Mazda gebaseerde spider komt al acht ik de kans klein.

    Een Fulvia op basis van de mx5 zou geweldig zijn alhoewel historisch niet correct (de Fulvia zou FWD moeten hebben). Ik geloof alsnog dat het merk Lancia nieuw leven kan ingeblazen worden als ze de juiste producten kiezen. De Fulvia coupé zou een mooi halo-effect teweegbrengen. OK, laat Lancia dan maar niche blijven, maar een gamma met Ypsilon, een Fulvia coupé en bvb een sportieve grote monovolume kan voor mij ook als ze het juist presenteren (met oa de nodige HF versies). Abarth heeft in wezen ook maar één model en is toch leefbaar.

    Beantwoorden
  • 15 mei 2014 om 09:40
    Permalink

    Helaas is er niet sprake van een samenwerking voor een Alfa Romeo Duetto EN OOK een Fiat Abarth, zoals hier staat vermeld. Zoals jullie weten komt de Fiat in plaats van de Alfa.

    Beantwoorden
  • 15 mei 2014 om 09:51
    Permalink

    Maar wie weet, misschien heeft AR 159 gelijk en komt er een soort van assemblage in Italië van de Alfa.

    Beantwoorden
  • 15 mei 2014 om 10:09
    Permalink

    @henk De fiat komt idd ipv de duetto qua volgorde. Maar dat wil niet zeggen dat de Alfa van de baan is..reken er maar op dat er ook een Duetto in de pijplijn zit. Fabrikanten bedenken echt niet de ene dag wat om het de volgende dag weer geheel te schrappen. Ik verwacht zelfs dat de Fulvia ergens in een vrieskist zit in Orbassano. Ik weet hoe die lui redeneren imiddels. 😉

    @Lusso ideale halo-car voor Lancia idd. dat hopelijk ook het startpunt vormt voor een herpositionering van Lancia. In het verlengde daarvan volgen dan een sedan en sw die ook als hybride op de markt komen. Als AR zo sportief gaat zijn als ze zeggen dan is er veel ruimte voor een comfortabele Lancia met krachtige en zuinige motoren.

    Beantwoorden
  • 15 mei 2014 om 10:30
    Permalink

    Dat zou inderdaad precies een mooi ontstaan gat kunnen gaan opvullen. Een mooi getekende Lancia tegenhanger van bijv. de Volvo V60 plug-in hybrid. Ik zie daar wel ruimte voor afzet!

    Beantwoorden
  • 15 mei 2014 om 18:38
    Permalink

    Benieuwd op welke wijze de samenwerking zich dan verder zal ontwikkelen, al komt het nieuws niet uit Italie.
    De nieuwe MX5(en Spider) gaat in ieder geval scoren op gewichtsbesparing. De ‘MX5-2015’ zou al ruim 100 kg lichter zijn dan zijn oude voorganger, heeft een gewichtsverdeling van 50/50 en ML-achteras. Ook de juiste ingrediënten voor de de ‘Barchetta-II’. Ligt Mazda wat beter op schema ?.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.