Saad Chehab: De Libanees met een hart voor Lancia
Vorige week had de nieuwe Lancia CEO Saad Chehab zijn eerste optreden voor breed publiek toen hij de Thema en de Voyager mocht presenteren in een van de mooiste theaters van Europa, Carignano in Turijn. Maar wie is deze man met Arabisch klinkende naam eigenlijk en waarom past zijn visie bij dat van Lancia? Chehab vertelde kort wie hij is;
“Ik heb Mediterraans bloed want ik ben in Libanon geboren. Op m’n achttiende verhuisden we naar Detroit waar ik mijn diploma architectuur haalde. Mijn vrouw is van Siciliaanse afkomst en mijn vader had altijd een Fiat 1100 Bicolore. Ik heb eigenlijk voor mijn eigen gevoel zowel een Europese als een Amerikaanse achtergrond qua culturele opvoeding.
De Thema staat op het moment voor hét nieuwe Italiaanse topmodel. Italianen kunnen weer kiezen voor een grote premium auto van een merk uit eigen land dat in geen enkele opzicht onderdoet voor de concurrentie. De reacties op de Thema zijn positief en een van z’n sterkste punten zijn de prijs-kwaliteitsverhouding. De Thema biedt heel veel voor relatief weinig, wat helemaal bij deze tijd past. Dankzij de fusie met Chrysler kan Lancia nu over deze Unique Selling Point beschikken. Het is een discrete en stijlvolle auto. Binnen en buiten Italië kan men nu kiezen voor een aantrekkelijk alternatief. Er is een publiek voor deze vorm van typisch Italiaanse gedistingeerde luxe en comfort. We hebben een ambitieuze toekomst en ons startpunt is een ontzettend rijke geschiedenis. De grootste uitdaging is om ook buitenlanders te overtuigen dat dit een modern topmodel is dat alles te bieden heeft en het resultaat is van een totaal nieuw project. Over de Voyager hoef ik weinig te zeggen, dat verkoopt zichzelf al jaren en is leider in het klassement. Van beide modellen willen tien- tot elfduizend exemplaren op jaarbasis verkopen. Er komt geen stationwagon van de Thema omdat de vraag naar dergelijke modellen vooral in de VS te laag is.”
Dat wordt weer een Taxi auto voor de grote steden in Italie.en voor de overheid als vervanging van de Thesis.
“kan Lancia nu over deze Unique Selling Point”
” typisch Italiaanse gedistingeerde luxe ”
En wat is dat dan? Zit dat allemaal alleen in die zak met stikkers en badges? Wat niks met een Lancia’s historie te maken heeft behalve dat er schijfremmen aan zitten 😀 . Waarom zeggen ze dat niet gewoon het is een Amerikaan met Italiaanse plakkers voor een scherpe prijs. Een prima kar Al die praatjes over Italiaanse stijl slaan nergens op.
Zijn alle VAG’s nu ook Italiaanse stijl omdat Walter er tekent als ex Alfa ontwerper? En er duidelijk zijn hand terug te vinden is in de beter belijning in de zoveelste aanpassingen van decennia oude modellen.