Rossignolo zet hoog in!
Sommigen vragen zich af of onze failliete ‘Dirkie’ Scheringa niet gewoon iemand was met iets te veel ambitie..
In Italië is er in ieder geval één man die nóg meer hooi op zijn vork neemt, en zich er niet voor schaamt; Gian Mario Rossignolo. Na een lange loopbaan, variërend van vele hoge functies in de autoindustrie tot CEO bij Telecom Italia, vindt meneer Rossignolo het nooit te laat om nog even wat grote dromen waar te maken. Volgend jaar wordt deze man 80! Een verjaardag die hij blijkbaar wat extra cachet wil geven met het starten van een grote autofabriek voor exclusieve hightech modellen. Gewoon in Italië, want daar liggen de kansen voor specialisatie en innovatie. Zoals je voor het weekend hebt kunnen lezen zal hij bovendien volledig kunnen porfiteren van het vers aangekochte hoofdkwartier van Pininfarina te Grugliasco (TO). Pininfarina staat vandaag de dag als producent van design en innovatie, bekend als één van de modernste organisaties op dat gebied ter wereld. In het geval van succes voor dhr. Rossignolo, zou het oude Romeinse gezegde “de een zijn dood, de ander zijn brood”, een gouden regel kunnen zijn. Pininfarina zit namelijk momenteel in een negatieve spiraal.
Inmiddels komen opnieuw concrete maar uitermate ambitieuze aankondigingen naar buiten. Dit deed Rossignolo zelf tijdens de presentatie van zijn 4 jaren plan gistermiddag. Zo zal de eerste te produceren auto al in Genève 2011 aan het grote publiek getoond worden. Zijn bedrijf ‘Innovation in Auto Industry’ zal overigens niet goed zijn voor 3000 auto’s per jaar zoals wij hebben gemeld, maar voor maar liefst 8000 stuks op jaarbasis! Over ambitie gesproken… Zorg dat je een goede titel hebt en de juiste stamboom, en Italië is het land van de onbegrensde mogelijkheden!
In het plan zou het gaan om 3000 crossovers per jaar, 3000 luxe sedans (4 deurs coupé), en 2000 coupé’s. Allen modellen die volgens de pokerende bejaarde ondernemer een wereldberoemd logo zullen dragen. De verwachting is DeTomaso. Het zou gaan om een investeringsplan van 116 miljoen euro. Personeel zal opnieuw ingedeeld (en beoordeeld) worden over de fabrieken te Turijn en Livorno. 900 in Turijn en 178 in Livorno onder leiding van de bestaande organisatie van IAI. Zoals gezegd zullen in Turijn de carrosseriën en chassis’ tot stand komen, en zal het motorische werk in de Delphi fabriek te Livorno gedaan worden.
Een turbo opa, die Rossignolo. Petje af als dit gaat draaien. Iets waar menig Italiaan trots op mag zijn straks. Maar als het mislukt bleek het toch nét zo ambitieus, als het plannen van een vier deurs DeTomaso Innocenti (zie foto)… Die kwam er ook niet.
Blijft een leuk karretje die Innocenti DeTomaso (2 deurs). Ik zag er laatst nog een te koop staan in de buurt van Nijmegen, dan rij je pas echt exclusief.
Dat ze De Tomaso toch met rust laten! Dat ding zal voor geen meter verkopen 🙄
En Aston Martin en Lagonda en Tesla etc. etc. zeker wel??
Ik zie niet in waarom niet. Een risicovol plan is het op het eerste oog zeker. Maar als je kijkt naar de middelen die hij beschikbaar heeft heb ik goede hoop.
Al zal hij ook met groene karretjes moeten komen om de komende jaren de headlines te blijven halen.
ik zag vandaag (aalsmeer) een daihatsu charade detomaso…
iets minder indrukwekkend geval…