Romeo Ferrari maakt Giulia alvast elektrisch voor TCR
Romeo Ferraris lijkt twee missies te hebben; succesvol zijn in de racerij voor toerwagens en dat zijn met Alfa Romeo. Die toewijding van de Milanese tuningsfirma lijkt inmiddels grenzeloze vormen aan te nemen. Na jaren aan de Giulietta gewerkt te hebben in de TCR (zelfs met een terugkeer van Fabrizio Giovanardi) wil men nu ook met de Giulia aan de slag. De keuze voor de Alfa Romeo Giulia zal direct een innovatief karakter hebben, aangezien men ermee zal racen in de ETCR competitie, oftewel het kampioenschap van de WSC voor elektrische toerwagens.
In dit nieuwe toekomstgerichte kampioenschap is overigens meer Italiaanse invloed (afgezien van het feit dat de voorzitter van het WSC een Italiaan is), want Enel-X voorziet straks alle deelnemers van de techniek om snel te laden (Smart Charging Supplier). Enel-X is tevens partner van FCA, in het faciliteren van laadsystemen in ItaliĆ«. De komende jaren zegt de fabrikant uit Turijn, steeds meer elektrische auto’s te zullen gaan produceren, waarbij de ontwikkeling van de daarvoor noodzakelijke infrastructuur uiteraard niet achter mag blijven.
Terug naar Romeo Ferraris dat de afgelopen jaren niet bepaald stil heeft gezeten. Romeo Ferraris heeft met de teams Mulsanne en GE Force, behoorlijke successen geboekt in de nationale en internationale edities van de TCR. Romeo Ferrari doet in z’n eentje waar anderen een fabrieksteam voor nodig hebben. Met een volledig elektrische Giulia, bewijst RF tot alles in staat te zijn. We weten dat FCA overigens wel al z’n knowhow en medewerking verleent bij de ontwikkeling. Menig FCA-techneut loopt in en rond de paddock van RF tijdens de kampioenschappen.
De elektrische aandrijving en batterijen voor de ETCR Giulia (waarvan je hierboven overigens alleen nog maar een render ziet) worden door Williams geleverd. Dat geldt overigens voor alle teams, om de boel gelijkwaardig te houden. RF werkt voornamelijk aan de afstelling, het chassis waar de originele Giulia de basis voor vormt en de ophanging. Volgens voormalig RF coureur en huidig teamleider Michela Cerruti (foto), is de Giulia een ideale basis voor het creƫren van een circuitauto. Hij is zeker niet te zwaar en zal kunnen concurreren. Cerruti zegt dat het enthousiasme over de Giulia groot is binnen het team, temeer omdat men telkens weer trots is om met het Italiaanse merk aan de start te mogen verschijnen. In maart starten de eerste tests met de Giulia ETCR. Het kampioenschap gaat in de zomer van start.
Top! Ook al is het elektrisch…
Giulia hij?
Briljant!
Omdat het elektrisch is! Eindelijk gaan ze daar in Italie wat doen met andere aandrijflijnen dan de al lang achterhaalde verbrandingsmotor. Kunnen ze gelijk bewijzen dat emotie wel degelijk mogelijk is met elektrisch rijden!