Rij-indruk Ypsilon S by MOMODESIGN: Lancia na 2014

Lancia Ypsilon MOMO

Lancia, een prachtig merk met nauwelijks enig perspectief. Dat is naast het lange wachten op nieuwe Alfa Romeo’s misschien nog wel het meest pittige wat 2013 ons bracht aan tendentieuze berichten. Terwijl het prachtige merk uit Arese vooral geteisterd wordt door uitstel, wordt het mooie rijke merk uit Turijn geplaagd door een zeer mistig toekomstbeeld. We weten natuurlijk niet wat de werkelijke bedoelingen zijn van de leiding in Lingotto en Auburn Hills, maar de waan van de dag vertelt ons dat Lancia eerder in het rijtje van Rover en Saab staat, dan dat het renderend is. Recente plannen dankzij een totale fusie met Chrysler, lijken in de diepvries te zijn verdwenen door een Europese marktcrisis die de afgelopen 2 jaar flink heeft doorgezet. Kijken naar de toekomst van Lancia, is gelijk een poging een blik te werpen over een iets te hoge muur. Vorig jaar brachten we al een column dat hierbij stilstond. Onze laatste rit van dit jaar in een nieuwe Lancia, de mooie kleine Ypsilon S by MOMODESIGN, grijpen we aan om hierbij stil te staan. Ook deze Lancia ‘S’ met blauw stiksel is prachtig en goed, maar we laten dus de foto’s even het ‘woord’ doen wat dit betreft.

[nggallery id=1020]

Een dreigende zwanenzang tot een definitief afsterven, is al jaren de grootste vrees van veel Lancisti (ook de onze) overal ter wereld. Het zou wat ons betreft een zeer groot gemis zijn, in de toch al zo grijze autowereld. Vooral wie de geschiedenis van Lancia een beetje kent, slaat de schrik om het hart bij het besef dat het van de ene dag op de andere, nog weleens zomaar over zou kunnen zijn. Geruchten over het toch weer schrappen van hogere segmenten, die dankzij nieuwe ontwikkelingen voor Chrysler plots weer mogelijk waren, doen het ergste vermoeden… Maar waarom zou de fabrikant een prachtmerk als deze überhaupt eventueel laten doodbloeden?

MOMO side

Enkele factoren bieden naar onze mening enige hoop; Ten eerste het feit dat Lancia dit jaar ons liet rijden in twee chique maar tevens wat sportievere varianten van de Ypsilon en de Delta, getekend door het Milanese MOMO. Het lijkt ver gezocht misschien, maar het feit dat deze modellen überhaupt gelanceerd zijn, doet vermoeden dat men toch voor de langere termijn werkt aan een nieuwe duidelijk identiteit van Lancia. Lancia gaat al sinds 1906 namelijk over luxe, comfort, maar ook over rijdynamiek, net als al het andere vooraanstaande wat uit Italië komt. De rijke racehistorie van Lancia dat zich ooit gerust met Maserati, Alfa Romeo en Ferrari kon meten, bewijst dat onder andere. Ook het feit dat oprichter Vincenzo Lancia de autosport in het bloed had maakt dat goed duidelijk. De Ypsilon S by MOMODESIGN is daarom feitelijk weer in lijn met Lancia’s zoals ingenieurs als Vincenzo Lancia zelf, maar ook Jano, De Virgilio, Castagnero en Boano die ooit bedachten. Lichte, luxe, comfortabele en mooi vormgegeven moderne auto’s met zeer goede rijeigenschappen, zoals bijvoorbeeld een Aprilia uit 1937 of een Fulvia uit 1963.

[nggallery id=1021]

Het grootste nieuws van 2013, was wat ons betreft dus het gebrek aan goede vooruitzichten voor Lancia. Toch is de potentie van het merk op Europese bodem niet te onderschatten en ook het marktaandeel op de lokale thuismarkt spreekt boekdelen. Lancia is Lancia en dat poets je niet zomaar weg tijdens een grote kostenbesparende schoonmaak. Het merk voortaan alleen op deze Ypsilon baseren lijkt ons niet aannemelijk. Er is bovendien ook nog het aloude gerucht dat binnen Agnelli-kringen, het garanderen van het voortbestaan van dit prachtmerk, ooit zwart op wit is vastgelegd. Alfa Romeo redden ten koste van Lancia is daarom niet iets wat in de agenda van Sergio Marchionne staat geschreven. Althans, het zou ons erg verbazen, want we weten dat de CEO het merkenportfolio eerder wil handhaven of uitbreiden, dan deze uit te dunnen. Lancia bestaat in 2016 alweer 110 jaar. Het merk heeft vanaf de eerste dag bijzondere creaties voortgebracht, waardoor het nog altijd een van de meest karaktervolle labels ter wereld is. Zo’n merk mag simpelweg niet verdwijnen…

MOMO front

Deel dit artikel:

9 gedachten over “Rij-indruk Ypsilon S by MOMODESIGN: Lancia na 2014

  • 27 december 2013 om 14:09
    Permalink

    Mannen komt echt goed. Fiat moet de kleine markt gaan doen dan kan lancia de grotere auto’s doen. En maak op basis van de Spider en de MX5 ook een lancia fulvia. Maak een super mooie en super sjieke MPV ala Citroen heeft met de nieuwe C4 Picasso. En noem deze dan maar weer Phedra of Zeta. Maak een sjieke 5drs Delta en dan ook een sedan en station. En een prachtig mooie cabrio ala Audi A5 een grotere Ypsilon met 5 deuren en 3 deuren de topmodellen gaan weer HF heten. En maak ook weer een mooie top sedan voor Lancia zoals de oude Thema kwa succes deze krijgt voorwiel en 4WD. Dan krijgt Alfa Romeo Rwd en 4WD. Lancia is het sjieke alternatief voor Fiat wat het altijd is geweest. Dan kan Alfa Romeo nog sportiever worden.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 27 december 2013 om 17:01
    Permalink

    Het is niet de waan van de dag hoor, het staat al heel lang in de sterren dat het heel moeilijk tot misschien wel onmogelijk wordt om Lancia te redden. Bijna iedere analist is dat van mening.
    De markt is verschrikkelijk, en we staan aan de vooravond van legioenen Chinese merken. Zelfs bij Peugeot/Citroen is het pompen of verzuipen.

    Beantwoorden
  • 27 december 2013 om 19:15
    Permalink

    @ squadra

    Zo was het toch altijd bedoeld? De praktijk blijkt echter weerbarstig en ik denk dat ze in Ligniotto broeden op een plan Beta

    Beantwoorden
  • 27 december 2013 om 22:24
    Permalink

    Het merk Lancia heeft enorme potentie en een legendarische status, daar zou je meer uit moeten kunnen halen. Door geen modellen te introduceren en te produceren weet je zeker dat je weinig ‘marktaandeel’ hebt. Die combinatiedeal met Chrysler-modellen is tamelijk hopeloos, een beetje als Opel vs. Vauxhall. Stilstand is achteruitgang, en Lancia (en daarbij ook Alfa) staan nu wel erg lang op een lage pit … nu investeren, de merkwaarde benutten en over enkele jaren oogsten!!!

    Beantwoorden
  • 28 december 2013 om 13:38
    Permalink

    Als Lancia gered kan worden door een volumeproducent als Fiat/Chrysler dan zal dat alleen maar mogelijk zijn met volumemodellen, die wereldwijd aangeboden worden. Lancia is tot op heden vooral een merk dat in Italië verkocht, wordt. De overige Europese verkoopaantallen zijn al 20 jaar verwaarloosbaar klein, en buiten Europa al helemaal. Dus: om te overleven zou er een grote massamediale introductiecampagne nodig zijn. Die kans is klein, want alle aandacht is nodig voor het laten slagen van Maserati en Alfa Romeo als wereldwijde merken.
    Volumemodellen zijn nodig om het merk een eigen identiteit te kunnen geven. Platforms delen, of motoren, dat is prima, maar rebadgen werkt niet, dat weten we inmiddels. Hoe mooi ook, een Fulvia Coupé, een Flavia Cabrio etc zijn geen volumemodellen. De ypsilon is dat wel, maar blijkt buiten Italië een flop. In het B, C en D segment is de concurrentie, ook in eigen huis, moordend. In die segmenten zullen eerder merken verdwijnen dan erbij komen. En dus is het helaas onvermijdelijk dat Fiat stopt met Lancia.
    Is er dan helemaal geen hoop meer? Jawel. Lancia kan als merknaam nog toekomst hebben als het in andere handen komt. Zoals Volvo en Jaguar/LandRover zijn gered door Chinezen en Indiërs die laten zien dat het kan, zelfs als de volumes niet eens zo heel groot zijn.

    Beantwoorden
  • 28 december 2013 om 16:31
    Permalink

    Om Lancia nieuw leven in te blazen zijn drie componenten nodig:
    – Modellen, geoptimaliseerd voor de Europese markt. De huidige Chrysler-slagschepen worden door het belastingklimaat weggepest.
    – Een goed distributienetwerk. Momenteel heeft Lancia enkel in Italië een goed dealernetwerk. Je kunt goede modellen hebben, maar als je niet de kanalen hebt om ze af te zetten, lukt verkopen niet.
    – Betere merkbeleving. De meeste mensen hebben nog wel van Lancia gehoord, maar ik denk dat de gemiddelde Europeaan geen flauw idee heeft wat je bij het merk Lancia kunt verwachten. Langs de Lancia-dealer gaan bij het uitkiezen van een nieuwe auto komt niet in hem op.

    Wat mij betreft mogen Lancia’s uit de V.S. komen; wat grotere luxe auto’s kunnen prima bij het merk passen. Maar ze moeten wel goed geoptimaliseerd zijn voor de markt. Gewichtsbesparing en Italiaanse motoren erin zijn voor de hand liggende maatregelen.

    Beantwoorden
  • 30 december 2013 om 11:20
    Permalink

    Dmantoine ik ben het wel met je eens. Merk beleving komt bij de juiste modellen kijk maar naar Maserati. Lancia zal met juiste modellen moeten komen laat Lancia maar weer Lancia zijn. Hoge kwaliteit prachtige afwerking en nieuwe technieken. Ik denk dat Lancia tegenhanger kan worden van Volvo, Lancia zal je eerst als merk heel serieus moeten nemen. Design taal tikje Tesla Model S Riva Speedboot met het kwaliteits imago van Audi. Lancia zal echt boven Fiat moeten komen staan. Alfa Romeo zal als Global merk een totaal andere auto moeten zijn samen met Maserati. Ik zou het wel weten met Lancia maak de Ypsilon serieuzer design technisch en groter. De Delta zal je met meer modellen en meer motoren en vooral automaten moeten leveren. 8)

    Beantwoorden
  • 30 december 2013 om 18:32
    Permalink

    @dmantione: Je snijdt drie interessante punten aan. Er is nog toekomst voor Lancia vind ik, mits ze de door jouw getelde (3)punten goed zullen invullen. Ze hebben o.a. om te beginnen al de keus gemaakt om Chrysler uit Europa te halen, en daarvoor in de plaats de vertegenwoordiging door Lancia te laten innemen. Mede daarom zal Lancia ook niet verdwijnen. Mijn gevoel zegt dat nieuwe (USA)Chrysler modellen(uit de Italiaanse school) als basis zullen dienen, en er voor Europa een afgeleide Lancia versie(s) komt(komen), met specifieke aanpassingen toegespitst op Europa (zoals de Lancia snuit, enkele aanpassingen onderstel, motoren en interieur). Terecht schrijft Squadra dat Lancia boven Fiat komt te staan(Luxe !). Ik heb eerder eens geschreven dat, daar waar Fiat stopt in het segment (B of C), Lancia verder gaat (C of D). Ik kan het (deels)mis hebben, maar blijf zeer benieuwd welk Lancia-plan Marchionne op tafel gaat leggen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.