Rij-impressie Lancia Ypsilon TwinAir: ‘Comfort is a right’
Op reis met de nieuwe Lancia Ypsilon TwinAir langs en door talloze prachtige Toscaanse panorama’s, spookten alle mogelijke titels door ons hoofd voor onze jongste rij-impressie; “La dolce Lancia”, “De Renaissance die Ypsilon heet”, “Een 900 cc Limousine”…. Maar uiteindelijk bleek Lancia met slogans als “Luxury is a right” en “Elegance is a right” al aardig in de buurt te zitten van wat de lading het beste dekt. Wij voegen daarom onze dominante slotconclusie na dik 3500 km in dezelfde stijl toe. Wat ons betreft zegt Lancia niets te veel als ze dit in een derde spotje van de nieuwe Ypsilon eventueel zouden toepassen; “Comfort is a right“. Lees hieronder waarom;
We hebben al veel geschreven over de nieuwe kleine Lancia en reden afgelopen zomer al een paar keer rond met de 85 pk TwinAir, maar dit keer kunnen we zeggen dat we de auto echt hebben leren kennen en wat is dat een uiterst aangename verrassing geweest. De Ypsilon is een auto die in alle opzichten een beroep doet op je zintuigen, gevoel én ratio. De uitstraling van het model dat wij van de importeur meekregen, zorgde zelfs in Italië (waar de auto inmiddels een verkoopsucces is en het derde best verkochte model van het land) soms voor de toeloop van enkele belangstellenden. We vertrokken in een exotisch maar uiterst gedistingeerd ogende ‘Ebano’-kleurig (donkerbruin metallic) exemplaar (Gold editie met Plus en Dolce Vita optiepakketten), dat zich naarmate de kilometers richting zuiden vorderden, ontpopte als een soort genotsmiddel.
[nggallery id=703]
Lancia is verkooptechnisch een klein merk en dus wordt er in de autopers traditioneel maar weinig gezegd en geschreven als er iets nieuws gelanceerd wordt. Dat merkten we jaren terug al vanaf de introductie van de Thesis en was ook toen de excellente Delta op de markt kwam het geval. Wat de nieuwe Ypsilon betreft lijkt de aandacht van wie er een paar regels aan wijden, dan ook vaak niet verder te reiken dan dat het een handig en modieus autootje is, geschikt voor een select publiek. Lancia gaat echter wat ons betreft veel verder met dit in Tichy gebouwde product en trekt de lijn van een hoge standaard die bij de Delta reeds is ingezet, nu succesvol door naar het compacte segment.
De belastingvrije Ypsilon is dus alles behalve een middenmoter in het B-segment (of het opgerekte A-segment) en kwam in vele opzichten ‘groots’ op ons over. Lancia onderscheidt zich met de Ypsilon niet alleen in design maar ook op het gebied van rijplezier en bovenal comfort. Deze mini-Delta vonden we solide en toch verfijnd, elegant en toch sportief, klein en toch groot, vrouwelijk en toch mannelijk en economisch maar in geen enkel opzicht saai. De kleine maar afgetrainde tweecilinder MultiAir-turbomotortje was niet te stuiten op de grote brede Duitse autobaan (top van ruim 175 km per uur), wat bovendien ronduit plezierig was dankzij de zeer knap geïsoleerde cabine, een prachtig absorberend onderstel en een grote mate aan stabiliteit (de achterzijde met Semi-onafhankelijke ophanging met torsie-as breekt vrijwel nooit uit dankzij de Stability Control). Vermoeidheid trad nauwelijks op dankzij zeer comfortabel ontworpen stoelen (met Tessuto & Castiglio® bekleding) en een erg goede klimaatbeheersing die zich aardig intuïtief laat bedienen. Op de bochtige en stijle wegen rond het Toscaanse Volterra blijft de Ypsilon je beste vriend dankzij de juiste hoeveelheid koppel (Max. 145 Nm bij 2000 t/min) en vooral dankzij een zeer accuraat en prettig stuurgedrag van de stuurinrichting tussen je handen. De Ypsilon geeft je met dank aan een innoverende architectuur ook een gevoel van veiligheid. Verdwalen was al die tijd overigens praktisch onmogelijk omdat de links in de A-stijl geplaatste Blue&Me-TomTom Live zeer makkelijk afleesbaar is en erg snel en precies is. We waren bovendien altijd op de hoogte van eventuele vertragingen op de weg die in lengte en minuten rechts in beeld werd aangegeven.
[nggallery id=704]
De transmissie van de Ypsilon laat zich zeer makkelijk bedienen maar is niet geschikt voor het soms iets te sportieve rijgedrag van ondergetekende. De Gear Shift Indicator in de display bleek voor ons een nutteloze optie en het verbruik lag dan ook standaard iets hoger dan de bedoeling was. Zuinig is de auto met 40 liter tank echter wel, want mits je redelijk rustig rijdt haal je gemiddeld tussen de 4 en 5 liter per 100 km. En wat is dat SmartFuel-systeem verrekte handig zeg! ‘Benzineklepje open…, benzineklepje dicht.’ Enige ‘nadeel’ is dat sommige Italiaanse pompbedienden denken dat je je dop kwijt bent… Gelukkig zijn we de taal machtig.
httpvh://youtu.be/7DUQPtkyucw
Fiat Group Automobiles is ijzersterk in het bouwen van compacte auto’s (we zien enorm uit naar de Panda) en dat kunnen ze ook met de kenmerken die bij een merk als Lancia horen. Zoals we al eens eerder schreven vinden we dit de beste Ypsilon ooit, gebaseerd op een idee dat al 25 jaar geleden is ontstaan. De Ypsilon staat voor pure aantrekkingskracht tegen een gunstige prijs is onze conclusie. ‘Luxe is dus inderdaad een recht’ en alles behalve een holle frase om meer auto’s te verkopen. Het genot van het door smalle Zuid-Europese straatjes rijden, in een compacte maar uiterst comfortabel en goed ogende solide auto -met zuinige en meer dan voldoende krachtige motor- is wat ons betreft een erg aantrekkelijke combinatie. Een combinatie die voor zover wij weten alweer alleen door Lancia in één auto in dit segment wordt samengevat. Daarom vinden we ook dat de nieuwe Ypsilon een auto is, die geschikt is voor vrouwen én mannen, singles, koppels… en zelfs een klein gezinnetje; Comfort is namelijk een recht voor iedereen. De nieuwe Ypsilon heb je al vanaf 14.000 euro met 1.2 viercilinder motor. De andere twee versies die je in ons land kunt krijgen zijn dus de TwinAir en de 1.2 Bifuel op gas.
Onze nieuwe Yp heeft nu bijna 1500 km op de teller en ik kan alleen maar bevestigen dat het inderdaad een heel comfortabele auto is. Eigenlijk is het gewoon een grote auto in een klein jasje.
Het is jammer dat veel mensen in Nederland deze auto niet zullen overwegen, puur omdat het Lancia is en geen Volkswagen. Aan de andere kant maakt dat ‘m juist unieker, dus dat is leuker voor de mensen die er een hebben.
Wij sluiten ons daar volledig bij aan nu 5000 km. gereden en met zeer veel plezier.
Dat de auto in Nederland niet als warme broodjes over de toonbank gaat is jammer voor de fabrikant maar voor de berijders blijft hij in ons land inderdaad uniek.
Ik heb 23 juni een bifuel besteld.:-)Volgens de dealer zou ie in augustus worden geleverd…
Vorige week de importeur ‘ns gebeld. Hij word zo rond week 47 geproduceerd
Heeft iemand al ervaring met de Bi fuel
Laat de rest van NL maar zoals gewoonlijk kiezen voor de saaie middenweg, grijzer dan grijs een volkswagen of een ander product van de VAG.
Dat maakt de nieuwe Yp nog unieker, ik overweeg hem ook ernstig aan te schaffen, of een een witte delta, ben er nog niet over uit…laat ik er eerst maar eens naar toe sparen;-)
Ook onze Ypsilon Twinair doet het prima. Een lekker luxe karretje waarin ook lange ritten zeer goed te doen zijn. De DFN werkt prima, jammer alleen dat er geen zes versnellingen zijn om het verbruik bij hoge snelheden lager te houden. Mijn Delta 1.8 is bij 140 bijna net zo “spaarzaam” als de Ypsilon.
Zou ik de enige in nederland zijn die een bi-fuel besteld heeft zijn?