Rij-impressie Lancia Ypsilon EcoChic: Voordelige luxe
Dik anderhalf jaar geleden maakte de jongste generatie Lancia Ypsilon een bijzonder goede indruk op ons. De kleine vijfdeurs stadslimousine was namelijk onze reisgenoot naar en door Toscane en overweldigde ons behalve met allerlei stijlvolle elementen zoals alleen Lancia’s die kunnen hebben, ook met een opvallende hoge mate van comfort. De Ypsilon is feitelijk klein maar misleidt je met vijf portieren, een zeer goed geïsoleerde solide cabine en soepele rijeigenschappen, waardoor je dus standaard meer krijgt dan je verwacht. Het is daarom ook niet voor niets dat we hier te maken met een van de populairste auto’s van Italië.
Stijl, luxe en comfort dus. Lancia voegt alsof dat nog niet genoeg is daar nog twee fijne eigenschappen aan toe, met de onlangs geïntroduceerde EcoChic; Een zeer schone TwinAir Turbo met kostenbesparende CNG installatie. Op de Panda Natural Power hebben we afgelopen winter al kunnen merken hoe goed het rendement is van deze combinatie. Sinds een paar weken weten we bovendien dat wat dit betreft het beste uit Italië komt momenteel, dankzij de toekenning van de Best Green Engine of the Year 2013 award.
De EcoChic is in ons land altijd flink aangekleed en als Silver of Gold verkrijgbaar met bijvoorbeeld standaard ESC (Electronic Stability Control), Hill Holder en elektrische zijspiegels (Silver) plus dualzone Climate Control, radio-cd en Mp3-speler en prachtige Castiglio® bekleding (Gold). Sinds een jaar heeft de Ypsilon net als zijn driedeurs voorganger, een prachtig interieur in twee tonen en zien we afwerking in leer en titanium getint aluminium voor het dashboard. Met ook nog eens twee tinten op de carrosserie, begon ons Lancia-hart weer eens sneller te kloppen bij de eerste aanblik… Al koelden we ook wel weer wat af zodra we de auto vanuit bepaalde standpunten bekeken. Waar we wat minder blij mee waren, is namelijk het feit dat in verband met de longitudinale gastank over de bodem, deze Ypsilon iets hoger op z’n wielen staat. Plus 3,5 cm om precies te zijn. Vorig jaar konden we dat al zien op de eerste scoop-foto’s. Daar waar de Panda Natural Power er enkel aantrekkelijker op wordt, is het esthetisch gezien voor de Ypsilon in onze ogen toch wel een klein minpuntje.
Maar dat weegt niet op tegen alle mooie en vooral prettige aspecten van deze auto. Het groen getinte EcoChic-logo op de middenstijl (op de BiFuel op LPG is deze blauw), zegt ons namelijk dat we voor een euro of twaalf, een kilometer of 250-280 konden rijden, door enkel gas te gebruiken. Op papier moet dat meer dan 300 km zijn, maar omdat we van nature vlotter rijden, was dat voor onze redactie een utopie. Gevolg van al deze zuinigheid, was dat we met de Ypsilon EcoChic veelvuldig het hele land door crosten, zonder een moment te verkrampen. Door onze ervaringen met de Panda eerder dit jaar, maakten we bovendien gebruik van een uitermate handige App van Direct Lease, zodat we altijd wisten waar we moesten zijn om de boel op tijd opnieuw te vullen. Na de eerste waarschuwing (door een klein geluidssignaal in de cabine) heb je nog voldoende tijd om naar de pomp met CNG toe te rijden. Er zijn inmiddels meer dan 105 stations in ons land, maar je kunt van ons aannemen dat dat nog echt veel te weinig is (men verwacht 250 tegen 2015). De tank over de bodem en die onder de kofferruimte hebben samen een gasinhoud van 12 kg. De benzinetank van 40 liter hebben we nagenoeg niet gebruikt wat ook een voorwaarde is om echt voordelig te rijden met deze 80 pk sterke 0.9. Standaard is deze 14% bijtellingsauto (86 gram CO² per km) er vanaf 14,650 euro en met de nodige subsidie al voor 11.650 euro (regio Haaglanden, Tilburg en Limburg).
[nggallery id=959]
Schitterend interieur, maar wat staat ‘ie hoog op z’n poten! 😯 Lijkt wel een semi-terreinauto!