Rij-impressie Fiat Sedici: Goede partner, goed product

Sedici

Bij AutoEdizione gaat onze interesse ook steeds vaker uit naar praktische, economische en meer rationele auto’s van de Fiat Group. Dat zijn tenslotte de producten die meestal in stilte een autobouwer structureel verder helpen, dankzij grote aantallen en een degelijk karakter. De Punto Mylife staat ons wat dat aangaat nog vers in het geheugen. Dit keer bekijken we voor het eerst een Joint Venture product van Fiat, namelijk de samen met partner Suzuki ontwikkelde Sedici. Een redelijk uniek model, omdat deze vooral als 4×4 de karakteristieken heeft van een zeer compacte SUV. Tijdens de lancering in 2005 waren de Japanse SX4 en de Italiaanse Sedici (wat 16 betekent als uitkomst van 4 maal 4) vrijwel de enige modellen van deze soort die in de handel waren. De in het Hongaarse Esztergom gebouwde Sedici heeft op de dieselmotor na (2.0 MultiJet 135 pk) vooral Japanse techniek onder de huid en is getekend door Giugiaro, die destijds nog voor Fiat ontwerpen maakte. In 2009 kwam er een milde facelift. De Sedici zorgt met name in Italië voor behoorlijk constante verkoopresultaten en dus is dit inmiddels zeven jaar oude model een schot in de roos gebleken. Vooral in 2008 werd er goed gescoord, toen Fiat alleen al in Italië bijna duizend exemplaren per maand verkocht.

Esztergom

Productie in het Hongaarse Esztergom

Kostenreductie is nu de alledaagse praktijk bij Fiat, maar in 2005 was de grote verpauperde autobouwer uit Turijn daar nog nauwelijks aan toe gekomen en vormde de alliantie met de Japanners een onderdeel van Marchionne’s succesvolle reddingsplan. De Sedici bleek een reddingsboei in een zeer moeizame tijd. Inmiddels is de partnerschap met Suzuki verder uitgebouwd en zijn het niet de Japanners die de Italianen helpen, maar biedt Fiat -dat inmiddels ook in Detroit auto’s bouwt- juist de firma uit Hamamatsu een uitbreiding van het partnerschap aan. De opvolger van de Sedici zal namelijk vanaf eind volgend jaar op een door Fiat bedacht platform (Small Wide) in Turijn (Mirafiori) gebouwd worden en vermoedelijk mag Suzuki in Hongarije een eigen variant gaan maken, met onderhuids dus voornamelijk Italiaanse techniek. In India is Fiat inmiddels Suzuki’s hofleverancier van 1.3 MultiJet dieselmotoren.

De reden dat wij nu deze nuttige auto rijden, is dat Fiat ‘m onlangs als MY2012 editie heeft gepresenteerd en uiteraard ook omdat we nou eindelijk eens willen weten waarom dit model nou een stil succes is. Wij reden de voorwielaangedreven 4×2 (zowel Fiat als Suzuki hebben hiervoor bewust geen aparte badge bedacht). Fiat biedt de standaard Active, de iets uitgebreidere Mylife, de 4×4 Experience en de meer complete Emotion. Met deze laatste gingen wij op pad, uitgerust met de voor Suzuki-eigenaren zeer bekende 16 v 1.6 benzinemotor met 120 pk. We zijn in principe nieuwsgierig naar de 4×4 Experience, maar dit model is in Nederland nog zeldzamer dan dat de Sedici van zichzelf al is. Dat je dit model  in ons land vooral als Suzuki zult aantreffen heeft bijvoorbeeld ook als gevolg dat de Italiaanse 2.0 MultiJet diesel alleen nog bij de Suzuki-dealer te bestellen is.

[nggallery id=796]

De Sedici geeft direct een zeer solide indruk; Qua wegligging en absorptie van oneffenheden, is deze compacte hoge auto echt heel prettig. Ook het stuurgedrag is voldoende direct, al vinden we bij het parkeren de stuurbekrachtiging een beetje ontoereikend, wat we ook kennen van andere Japanse auto’s. Als FGA-adepten valt ons direct op dat  de bediening en de lay-out van de knoppen, meer met het Japanse merk te maken hebben, dan met het logo wat we voor ons zien. Tussen de stoelen vinden we bijvoorbeeld opmerkelijk genoeg een knopje om de ESP aan en uit te schakelen. Deze lieten we ingeschakeld en dat gaf bijvoorbeeld een hoop comfort in bochten die op hogere snelheden werden genomen. De opfrisbeurt compleet met richtingaanwijzers in de spiegelkappen, heeft deze auto erg goed gedaan, maar dat kan niet helemaal verhullen dat deze auto toch al wat gedateerde techniek herbergt. De verlichting hebben we als echte Fiat-rijders bijvoorbeeld een paar keer vergeten uit te doen, in de veronderstelling dat dit vanzelf gaat wanneer je de motor uitzet. Gelukkig is er een hoog Japans pieptoontje wat je helpt herinneren. Waar we ook even aan moesten wennen, was dat je voor het geheel openen van de centrale deurvergrendeling iets langer moest drukken op je afstandsbediening, omdat anders alleen de portier van de bestuurder opengaat. We gokken dat dit een veiligheidsdingetje is, terwijl we aanvankelijk dachten dat het om een mankement ging. De pedalen staan naar onze smaak iets te dicht bijelkaar, wat bij Fiat normaal gesproken nooit het geval is.

Fiat Sedici

De 1.6 motor is onderin wat lui en valt ondanks de hoeveelheid cc en 16 kleppen zeker niet echt op toeren te jagen, maar pakt vervolgens wel lekker vlot door naarmate je doorschakelt. Op de snelweg is de brommende zestienhonderd zelfs enigszins gretig. Groot voordeel vonden we dat de auto altijd zuinig op ons overkwam, ook als je vlot doorrijdt (6,2/100km volgens fabrieksopgave, maar we kregen de indruk dat hij nog zuiniger was). Hoewel de wegligging erg prettig is in de Sedici, valt het ons op dat de 1.6 met baard in de keel nogal vibreert. Iets waar motoren van Fiat juist nauwelijks last van hebben. Stationeer gaat de auto lichtelijk heen en weer en trilt bij het gas geven zelfs je binnenspiegel, waardoor je bijvoorbeeld maar nauwelijks het kenteken van de persoon achter je kunt lezen.

Maar dat zijn details die geen naam mogen hebben, want we beschouwen deze kleine SUV als een zeer gebruiksvriendelijke sterke auto, die goed is afgewerkt. Ideaal voor een wat oudere doelgroep vanwege de hogere zit. De motor is niet de modernste in termen van comfort, maar doet het erg goed als het gaat om verbruik en uitstoot (CO² uitstoot van 141 g/km.). De Sedici is dus een aanrader voor wie naar een goede auto zoekt die niet te groot is, maar wel groots aanvoelt. Het zicht rondom is ook een groot pluspunt van de Sedici. De zeer compleet uitgeruste Emotion met handbediende airconditioning kost nog geen 19 duizend euro. De Sedici is er al vanaf 16.795 euro.

[nggallery id=797]

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Rij-impressie Fiat Sedici: Goede partner, goed product

  • 15 maart 2012 om 18:35
    Permalink

    mag wel eens een nieuw jasje hebben,binnen en buiten.

    Beantwoorden
  • 15 maart 2012 om 19:15
    Permalink

    Volgens mij is het ook een ideale sleephut trekker is voor diezelfde mensen van die leeftijdcategorie die je noemde. :mrgreen: :mrgreen:

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.