Rij-impressie Fiat 500S: ‘Stoer en zuinig’
De Fiat 500 is cool en dat moet zo blijven. Dat moeten ook z’n bedenkers uit Turijn hebben gedacht en dus gaat het ontwerp dat sinds de ontwikkeling nu meer dan zes jaar oud is, nog altijd prima mee. Dat staat haaks op de snelheid der commerciële dingen van anno nu, wat de 500 eigenlijk alleen maar nóg leuker maakt. Sommige autobouwers trekken alle middelen uit de kast om dit na te doen en te evenaren, maar komen feitelijk niet verder dan een ‘wannabe’ van wat deze kleine Italiaanse driedeurs is. Als er één (Italiaanse) auto is, die geen scheve gezichten trekt, dan is het deze reïncarnatie van de uiterst aimabele voorvader uit de glorieuze jaren ’50 wel. Niemand twijfelt aan dit concept, ook de leek niet. Om nog even in de geest van Valentijn te blijven, is dit eigenlijk een liefdesverklaring op wielen. Daar droeg overigens ook de ‘volbloed-rode’ pasteltint met zwart dak van onze testwagen aan bij. In combinatie met de prachtige 16 inch 7-dubbelspaaks velgen, zorgde het er toch voor dat mensen omkeken alsof ze een nieuw model zagen voorbijkomen.
Om je testosteron kwijt te kunnen, stapten we bij AutoEdizione wat de 500 betreft, tot nu toe het liefst in een Abarth. Maar Fiat heeft nu de optisch iets stoerdere benadering, die men in de VS reeds meer dan een jaar succesvol vermarkt, naar ons continent gebracht in de vorm van de 500S. Geloof, ons; Als je hier mee voor een kroeg stopt, vinden je vrienden je nog steeds cool en de dames komen nu met heel andere kreten dan ‘ah wat schattig’… Het scheelt in feite maar een paar bumpers, wat gesatineerde details in titaniumtint, maar zoals gezegd heeft de 500 maar bizar weinig nodig om een nieuw gezicht aan te nemen.
Toch is er wel meer dan dat over te zeggen, want we hadden nog geen rijervaring met een van de laatste updates op 500-gebied (MY2012). Voor ons gevoel is de 500S samen met z’n soortgenoten namelijk geperfectioneerd en dat zal ongetwijfeld alles met de internationale carrière van dit succesnummer te maken hebben. Het dashboard voelt beter aan (onder andere vanwege ander kunststof) en het stuur- en schakelgevoel is beduidend beter dan in eerdere generaties. De zwart Poltrona Frau® lederen stoelen maakten het geheel helemaal af. De 500S oogt niet alleen sportiever, maar rijdt ook sportiever. De ‘Lolfactor’ qua rijdynamiek die we bijvoorbeeld kennen uit de versies met de schorpioen, is ook in de 500S enigszins aanwezig. Dankzij een adequate ophanging, en een strakkere bediening van de transmissie (met heerlijke pook), dat volgens ons alles met een recente update van het 500-gamma te maken heeft en niet zozeer met de 500S alleen.
[nggallery id=907]
De talentvolle 1.3 MultiJet Small Diesel Engine van Fiat Powertrain, zorgde bovendien dat ons enthousiasme niet stopt bij de omschrijving hierboven. De 1248 cc Turbodiesel met MultiJet II techniek, kenden we enkel nog van de Punto en de MiTo. Het blijkt een verrassende combinatie te zijn, die we zonder dat te beseffen, al die tijd voor ons uit hebben geschoven. De nog geen 1000 kg wegende 500, klinkt misschien wat als een lichte bedrijfswagen bij het starten, maar spurt weg als een echte ‘S’. Een smeuïge diesel dus, met 95 pk en 200 Nm koppel bij 1500 toeren. Nul tot honderd in 11 volle seconden voelen eerlijk gezegd als korter aan in deze goede ogende compacte auto (top van 180 km/u).
Lekker en uiteraard mooi zuinig, want de ‘mille tre’ komt op 3,7 liter per 100 km (CO² uitstoot van 97 g/km). We hebben dus geen spijt van het feit, dat we de TwinAir turbo met 85 pk even hebben laten staan. Al is die er nu ook met gerobotiseerde Dualogic-automaat met kleine flippertjes aan het stuur, zoals in de Abarth… (Toch maar weer een afspraak maken binnenkort). De 500S 1.3 MJet is er voor 18.795 euro (20% bijtelling).
We ontvingen dus de sleutel met het idee enkel wat optische veranderingen te kunnen melden, maar de veelzijdige 500, trakteerde ons met de ‘S’ op iets nieuws dat naar onze mening eeuwig fris zal blijven. De 500S is er ook als ‘Cabrio’ voor 21.595 euro.
[nggallery id=908]
Dat ze hier toch niet eens de zelfde motor instoppen als de Punto en Mito met 85PK en 14% bijtelling dat maakt dan voor mij niks uit maar voor de lease markt wel. En doe hem dan ook meteen met flippers scheelt weer in het verbruik.
Ik vrees een beetje wat er binnen enkele jaren moet komen als opvolger van deze 500 gezien de huidige qua design zowat perfect is…
@Lusso: Dacht ik eerst ook maar dat is eigenlijk heel makkelijk, wordt een kwestie van iets andere koplampen en achterlichten en misschien een extra sportieve versie met Zagato double bubble-dak erbij. Verder niets aan doen.
Graag een 500S met twin air 105 pk! 😀
Graag een 500s twin air 105 pk met TCT of een 1.3 mjtd met TCT! 😉