Rij-impressie Fiat 500L: ‘Grote en degelijke charme’
Fiat’s slogan voor de 500L is ‘Growing up is cool’ en het concept noemt men ‘City Lounge’, maar zoveel woorden heeft deze geweldige auto eigenlijk niet nodig. We begrijpen de drang om het idee zeer uitgebreid aan de consument voor te leggen wel, want het is nog niet een heel alledaags gegeven, zo’n ruime maar toch redelijk compacte auto. Wat tot nu toe enigszins vergelijkbaar was in dit segment, was bovendien nogal ‘bejaard’ van karakter, of ging keihard in tegen de algemeen geaccepteerde en ongeschreven regels van de autowereld. De laatste Multipla is daar een goed voorbeeld van. Fiat heeft daarom alles uit de kast getrokken om charme en praktische capaciteit, dit keer maximaal met elkaar te verenigen. De makers zijn daar wat ons betreft ruimschoots in geslaagd. Je hoeft dus niet super ruimdenkend te zijn om deze auto leuk en zelfs begeerlijk te vinden. Het uitvoerige ‘designboekje’ van Centro Stile, wat we van de importeur voor de gelegenheid ontvingen legt dit allemaal uit, maar instappen en wegrijden in de 500L zegt wat ons betreft meer dan genoeg.
[nggallery id=934]
Gelukkig mochten we vorig jaar in Turijn al even ruiken aan deze compacte gezinswagen in optima forma, want het wachten op de Nederlandse introductie duurde vervolgens nogal….lang. Dat heeft enerzijds alles te maken met de huidige (belabberde) marktcondities in ons kleine landje en anderzijds met de vliegende start op de Italiaanse thuismarkt. De leveringen op Hollandse bodem vonden dus tot nu toe maar mondjesmaat plaats. Toch is het allemaal geen mosterd na de maaltijd. Ook het voorjaar laat lang op zich wachten en eigenlijk staat dat samen met de 500L, symbool voor een nieuw begin voor Fiat. Een nieuw begin op Europese bodem, dat op het moment van dit schrijven nog volop in de maak is. Het resultaat van een nieuw gemondialiseerde Fiat, dat op verstandige wijze z’n eigen plan lijkt te trekken. De Panda doet dit in al z’n degelijkheid al een beetje, maar de 500L doet dit zelfs heel uitgesproken. Ratio en emotie vallen op een prachtige manier samen. Fiat is door schade en schande wijs geworden en levert nu de eerste vruchten van een totale wederopstanding.
Daarom kan het ook geen toeval zijn, dat deze auto midden in Servië, in een volledig herstelde industrie tot stand komt. Zoals je al vaak op AutoEdizione de afgelopen paar jaar hebt kunnen lezen, vormt dit project (L0) letterlijk de hoop op een nieuwe toekomst. Voor Lingotto én de bouwers uit Kragujevac die de 500L vanaf het eerste schroefje realiseren. Dit is trouwens ook het idee achter de keuze van FGA, om de 500L in 2012 in een oud industrieel complex aan de internationale pers te presenteren. Dat was met veel oprechte dramatiek en vanuit de kleinste teen. Daarom nemen we zelf de 500L bijna een jaar na deze introductie ook mee naar een achtergrond waar ooit bloed, zweet en tranen vloeiden. Het prachtige verstilde decor van de Duitse mijnindustrie.
[nggallery id=933]
Ons enthousiasme na een uitvoerige test van enkele duizenden kilometers, is op een aantal mooie feiten uit de praktijk gebaseerd. De 500L biedt een zeer aantrekkelijk totaalpakket, wat ons nu beter doet begrijpen, waarom dit nou een ideale auto is voor de Amerikaanse markt. Dat laatste is niet alleen merkbaar dankzij wat typische details van de zeer complete uitvoering die we meekregen. De claxon heeft bijvoorbeeld de sound van een ‘yellow cab’ in Manhattan, en de zeer brede en comfortabele stoelen zijn verwarmd en zijn beide voorzien van elektrisch opblaasbare lendensteun. Dan is er de zee aan ruimte, waardoor de Fiat veel van zijn concurrenten ruimschoots overtreft. Zeer comfortabele rijeigenschappen met een prettig stuurgevoel, maken het geheel klaar voor een hoopvolle sprong over de oceaan. Uiteraard zijn we erg tevreden met de in onze ogen voldoende gretige TwinAir 105 pk (145 Nm bij 2000 t/min), maar toch konden we het niet laten om alvast te fantaseren over een veel krachtigere 1.4 MultiAir, die de Amerikaanse klanten straks ontvangen. We zien daarnaast ook al uit naar een eerste ontmoeting met de 1.6 MultiJet diesel met 105 pk en een dikke 320 Nm koppel bij 1750 t/min.
Maar genoeg gemijmer over andere motoren, want de 105 pk 0.9 Turbo die we hier hebben, is eentje die de klus prima aankan. We hebben inmiddels veel ervaring met de iets minder opgerekte varianten en begrijpen heel goed waarom de 1235 kg wegende 500L deze versie heeft meegekregen. De auto kan hierdoor altijd vlot meekomen. Die dynamiek is duidelijk minder aanwezig bij de gewaardeerde 1.3 MultiJet, die onze testers van AutoEdizione.com deze dagen mee hadden onder kap van een Vlaamse 500L. Het verbruik is met gemiddeld 4,8 liter per 100 km iets waar je redelijk mee kunt leven. Wie dit echter zat is, kan op de ECO-knop tussen de stoelen drukken, maar levert dan ook een hap vermogen in (van 105 naar 98 pk). Door de wat hoge carrosserie vinden we zo groot mogelijke velgen een beetje een must, evenals de tweede kleur voor het dak. De vormgeving van de 17 inch velgen, is wat ons betreft om door een ringetje te halen.
Best een mooi vormgegeven auto dus, ondanks de opgerektheid uit praktische overwegingen. We kregen opvallend veel enthousiaste reacties en de eeuwige vergelijking met de wat verdrietig kijkende tegenhanger van Mini, is dus wat onterecht. Naast het mooie jasje is er de zee aan ruimte die je direct aanvliegt bij het instappen. Zowel in de breedte als de hoogte én diepte. Zelfs achterin kan een grote kerel als uw verslaggever is, ontspannen onderuit zitten en het uitzicht vanachter het stuur is werkelijk panoramisch. We vergaten spontaan welk segment dit ook alweer betreft. Het is mede door deze ruimtebeleving en het unieke grote glasoppervlak, een feest om in de 500L te rijden als bestuurder én passagier. Een zeer comfortabele isolatie en haast perfectionistische afwerking, dragen bovendien ook nog bij aan deze beleving, plus het feit dat de passieve en actieve veiligheid van een hoog niveau is (5 sterren NCAP). Inderdaad, ‘City Lounge’! Misschien kwamen de makers wel woorden te kort, in plaats van dat er zoveel mogelijk probeerden te bedenken. Het blijkt een goed doordacht product van Fiat te zijn met zowel praktische als charmante kwaliteiten. Zoals je ‘m hier ziet kost de 500L iets meer dan 21.000 euro in ons land.
Is er eigenlijk al iets bekend over de verlengde versie? Ik zoek namelijk iets dat wat groter is. Ik heb afgelopen week een weekje met de Freemont kunnen rondrijden (4000 km) en die heeft me aangenaam verrast, maar die is natuurlijk fiscaal minder aantrekkelijk.
@Lusso: Wellicht een Volkswagen Transporter 😀 😀 😀
@Dutchbird: Dan nog liever met de fiets…