Rij-impressie: Elfstedentocht met de nieuwe Fiat Panda

Panda

We hadden vandaag als eerste stervelingen in Nederland een grondige kennismaking met Fiat’s jongste product, de nieuwe Panda. Deze week debuteert de Panda officieel op onze lokale markt en wij mogen ‘m vast aan jullie voorstellen. We hebben natuurlijk al talloze berichten aan deze auto gewijd op onze site, maar dit eerste echte contact geeft ons de drang om alleen maar meer te vertellen over deze auto. Ons is opnieuw duidelijk geworden dat de naam Panda voor een winnende formule staat en daarom zegt ons voorgevoel dat Fiat hier heel veel exemplaren van zal gaan verkopen, ook in Nederland. Zo’n winnaarsmentaliteit kan maar langs één parcours worden geleid in deze koude dagen, namelijk daar waar de tocht der tochten diverse keren verreden is… en zou kunnen worden verreden. Stap in de Panda en rij mee in onze eigen versie van de Friesche Elfstedentocht.

[nggallery id=760]

Of het nu dooit of vriest, de Panda is een duidelijk bewijs dat Fiat meer dan ooit in zichzelf gelooft, want de nieuwste versie klopt van top tot teen en is beter dan ooit. Een topprestatie van de bedenkers uit Turijn, want deze praktische vijfdeurs benadert werkelijk de perfectie, wat op zichzelf weer een geweldige prestatie is, aangezien het een massaproduct is uit het A-segment. Fiat laat met de Panda zien dat het helemaal terug is als een van de sterkste marktspelers in de meest compacte klasse. Als je de nieuwe Lancia Ypsilon even meerekent en je daar de iconische 500 bij optelt, dan is de Panda de kroon op de huidige koers van de Italiaanse autobouwer. Een koers die staat voor degelijke goed afgewerkte producten met een duidelijk eigen karakter, bovendien voorzien van de modernste techniek . Voor de tweede keer deze week ontmoeten we de 0.9 tweecilinder TwinAir turbomotor met 85 pk in een voor ons nieuwe combinatie.

[nggallery id=761]

In een koud Friesland reden we door en langs steden, over harde klinkers, op bochtig asfalt en over brede snelwegen, kortom de Panda TwinAir moest zich volledig aan ons bewijzen. Dat deed het met verve, want de Panda stelde ons op geen enkele wijze teleur. Maar laten we bij het optische aspect beginnen; Deze auto is het bewijs dat smaakvol Italiaans design, zelfs op een rationeel en economisch product weelderig kan worden toegepast. Een heel slim concept, want op deze manier kan Fiat de Panda werkelijk aan iedereen verkopen; Mensen die een auto willen waar ze niet te veel in opvallen en mensen die een auto kopen met het hart en dus wensen dat hun vierwieler een heel eigen identiteit heeft. Dit kwalitatief brede palet is tot in het kleinste detail samengevat in een vierkantje met ronde hoeken, de zogenaamde ‘Squircle’. Deze vorm is in tal van details terug te vinden, wat zelfs gedurende een hele dag voor wat amusement kan zorgen. Net als je denkt dat je ze allemaal hebt gevonden, ontdek je weer een nieuwe!

Panda Bonkevaart

Al die mooiigheid is verwerkt in een zeer praktische en sterke auto met vooraanstaande schone techniek (Euro 5, 99 gram CO²/km). Alles wat we konden aanraken, voelde stevig en hoogwaardig aan. Het interieur is bijvoorbeeld een toonbeeld van robuustheid en is gemaakt van zeer mooie en sterke soorten kunststof. De TwinAir voelt in de Panda net zo krachtig als in de Ypsilon en is vooral boven de 2000 toeren niet te verslaan (Max. koppel 145 Nm bij 1900 t/min), zelfs bij hogere snelheden (topsnelheid 177 km/h). De auto stuurt uiterst prettig en heeft een zeer aangename wegligging. Als je echter wat sportief gaat rijden, merken we in de bochten bijvoorbeeld dat ESP niet standaard is en dat ie wat de neiging heeft om over de voorbandjes te gaan (Safety Pack kost 500 euro extra en bestaat uit ESP, Low Speed Collision Mitigation en Parkeersensoren achter). We constateren dus dat de Lancia ons op dat gebied wel heel veel te bieden had, maar beseffen ook dat we het nu over een ander soort product hebben. De Panda is dus ruim voldoende comfortabel en zelfs pittig in combinatie met de 85 pk variant (0-100 in minder dan 12 seconden). Voor wie graag nog zuiniger (dan 4,2l per 100 km) en rustig rijdt, is de 65 pk versie van deze 900 cc wellicht een nog aantrekkelijkere optie. Achterin zit je als volwassene vooral qua hoofdruimte goed. Deze auto is duidelijk ontworpen met het idee om zoveel mogelijk ruimte te creëren binnen 365 cm lengte en 155 cm hoogte (215 dm³ bagageruimte zonder neergeklapte achterbank). Voorin geeft de zitting voor de langere afstanden iets te weinig steun aan de lendenen indien je wat langer bent. Al met al geeft de Panda onder alle normale omstandigheden in voldoende mate een gevoel van comfort en veiligheid. De Lounge versie die wij reden is er vanaf een kleine 11.000 euro.

[nggallery id=762]

Je krijgt heel veel auto voor dat geld, luidt onze conclusie. De Panda komt zeer solide over, is erg praktisch in gebruik (veel handige opbergvakjes, ‘Smart Fuel System’) en ziet er nog leuk uit ook. Er zullen weinig auto’s zijn op onze planeet die voor dit bedrag de Panda kunnen evenaren. Deze Fiat is een winnaar en zal je moeiteloos vele barre tochten laten doorstaan. Met twee vingers in de neus over de finish dus…

door M.Mariani
Deze review is gesponsord door 

auto palace

Deel dit artikel:

11 gedachten over “Rij-impressie: Elfstedentocht met de nieuwe Fiat Panda

  • 12 februari 2012 om 08:56
    Permalink

    nou…ik kan niet wachten op de 4×4.
    moet dit denk ik ook niet aan de vrouw laten zien,
    wat een mooi karretje!ik denk dat er eigenlijk geen concurrentie is.
    panda 3 generatie is meesterlijk.
    al schrok ik toch nog een klein beetje van de kattebak 😆

    Beantwoorden
  • 12 februari 2012 om 08:58
    Permalink

    Ja, de auto is super. Ik heb er tijdens het autosalon van Brussel ingezeten en ik vind hem 100% geslaagd.

    Beantwoorden
  • 12 februari 2012 om 12:57
    Permalink

    Afgelopen donderdag de Panda Lounge Twin Air 85 gekocht met Cool pack en Style pack 😆

    Beantwoorden
  • 12 februari 2012 om 16:07
    Permalink

    Geweldig bedankt voor deze leuke testrit met heel leuke foto’s van een hele leuke auto!

    Beantwoorden
  • 12 februari 2012 om 17:25
    Permalink

    Dat ziet er goed uit,

    En aan het testverslag te lezen gewoon raak; een volwaardige evolutie van een succesformule.
    Maar is de aankomende 500L niet een vorm van kannibalisme tov deze panda of moet ik die in een andere klasse plaatsen?

    Beantwoorden
  • 13 februari 2012 om 10:14
    Permalink

    @Di Segno: De 500L is een klasse groter, zeg maar een Punto MPV, de opvolger van de Idea. Heeft ook technisch weinig met de 500 te maken.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2012 om 12:02
    Permalink

    vandaag proefrit gemaakt!
    heerlijke auto,felle motor!
    reed zo 70 in de bebouwde kom,zonder er erg in te hebben..
    (3/versnelling).
    wel even wennen aan het geluid.
    de panda stond op 15 inch met brede band,gaat heerlijk de bocht om.zowel binnen als buiten zeer geslaagd.
    heb fotoos gezien van verdere opties(velgen/stickers/enzv)
    prachtig…bijv parelmoer kleur (chassis)en paarse spiegelkappen,en een soort van abarth velgen(WOW).
    bijna de handtekening gezet, 😉

    Beantwoorden
  • 14 februari 2012 om 12:29
    Permalink

    “reed zo 70 in de bebouwde kom,zonder er erg in te hebben.”

    Dit herken ik! Komt door het solide karakter van deze auto.
    Proficiat alvast! 😉

    Beantwoorden
  • 21 februari 2012 om 21:35
    Permalink

    Dat GPS-systeem zal vast after-market zijn (?), maar past er alleszins mooi bij! 😀

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.