Renzi spreekt in Melfi over 1000 extra werknemers
Premier Matteo Renzi werkt met de snelheid van het licht en daarmee heeft hij aan Sergio Marchionne met zijn FCA de volmaakte medestander. Politieke druk vanuit de oppositie en eeuwenoude typische Italiaanse problemen die daaruit voortvloeien, houden de jonge democraat niet tegen. Tijd is de enige te duchten vijand lijkt het wel, want het premierschap kan in Italië net zo snel vervliegen als sneeuw voor de zon. De tomeloze inzet van Renzi gaat gelijk op met de economische machinekamer van Italië, die zo stilaan begint te draaien. Nog maar net heeft Renzi een akkoord met VAG getekend voor de productie van Lamborghini SUV’s in Sant’Agata Bolognese (een significante uitbreiding van de productie) of er was afgelopen donderdag alweer het bezoek aan Melfi, waar het productietempo doet denken aan lang vervlogen tijden, toen Fiat nog het hart van de Europese auto-industrie vormde.
Samen met Marchionne en Elkann (foto) kon de premier eindelijk ook eens de voldoening proeven van alle inzet, want Melfi is een meer dan tastbaar resultaat van alle hervormingen die momenteel gaande zijn. De uitgelaten sfeer in de fabriek sprak dan ook voor zich. Renzi liet tevens duidelijk merken dat hij niet kan wachten tot het moment dat de fabriek in Cassino net zo hard mee zal doen middels de productie van luxe Alfa Romeo’s. De premier liet alvast weten dat zijn volgende dienstauto het merk uit Arese zal dragen. Wellicht ook een beetje als troost bedoeld, nu de hele vloot van de Polizia en Carabinieri wat de grootste aantallen betreft het merk Seat zal dragen de komende jaren. Ooit een Spaans satellietmerk van Fiat, maar vandaag de dag onderdeel van het grote VAG, dat in Europa inmiddels ook een grote leverancier is aan overheden.
Maar de resultaten bij Fiat in Melfi doen dit soort actuele feitjes snel vergeten en tonen aan dat het tij spoedig zal keren. Het marktaandeel Fiat Chrysler Automobiles stijgt al merkbaar dankzij de Jeep Renegade en Fiat 500X uit deze fabriek in Basilicata. Er werken 7500 mensen en dit jaar nog zullen dat er bijna 8000 zijn. Maar dat is niet alles want Marchionne kon de premier alvast beloven dat er nog eens 1000 man personeel bij zal komen in de periode tot 2018. Dit alles om en jaarlijkse productie van rond de 400.000 auto’s te bereiken.
Verder was een ander belangrijk onderwerp, Marchionne’s belofte dat er nog een grote fusie aan zal komen. Ondanks dat concurrenten en analisten hier totaal niet in mee willen, spreekt de CEO in donkere trui zich hier opnieuw zeer stellig over uit. Het zal volgens Marchionne namelijk tegen 2018 namelijk absoluut een feit zijn; “Of wij voeren het uit, of men wordt zich gewaar dat er meer opties zijn om tot een meer rendabele bedrijfsvoering te kunnen komen.” De CEO sluit dus zelfs niet uit dat FCA zelf nog tot een overname in staat zal zijn.
Terugkomend op het gesprek met de premier over de Italiaanse hervormingen, stuurde Marchionne ook opnieuw aan op een ander punt dat voor de industrie van belang is, namelijk de vorming van een enkele vakbond zoals in de VS en Duitsland ook het geval is. Er zijn steeds meer signalen dat dit ook zal gebeuren en dat FCA de volledige steun van de overheid krijgt voor dit idee. Kortom, fabrikant en regering vormen samen een sterke eenheid nu het een en ander vorm krijgt. John Elkann noemde de werkwijze van de regering Renzi dan ook een moedige en zeer hoopgevende plan van aanpak, ondanks alle obstakels die men onderweg tegenkomt. Italië wordt een exportland bij uitstek en dat voorname doel verliest niemand meer uit het oog.
Vele analisten zijn het WEL met Sergio eens dat een fusie heel zinnig is.
@henk Er was veel kritiek op het initiatief van Marchionne omdat ze beweren dat FCA geen geloofwaardig initiatief hierin kan tonen door gebrek aan liquiditeit.