Reitz verlaat Alfa Romeo na amper twee jaar
Voor de Oostenrijker Christopher Reitz is de verschuiving bij Alfa Romeo blijkbaar reden om de koffer te pakken.
De 41 jarige Reitz vertrekt als chef design volgens het maandblad Quattroruote. Lancia en Maserati designer Marco Tencone neemt nu tijdelijk de zaken waar bij Alfa Romeo. In april 2008 verving Reitz nog Frank Stephenson. Reitz studeerde af in Zwitserland aan de Art Center College of Design Europe. Hij werkte in zijn carrière onder andere voor Audi (A2,A4) en Nissan (Micra CC). Van 2005 tot 2008 was hij aan de slag bij Fiat. Leuk detail is zijn aangetrouwde familieband met Wolfgang Porsche.
Overigens heeft FGA momenteel in het kader van ‘component-sharing’ nu ook een speciale ‘Cross Design’ afdeling in het leven geroepen. Deze afdeling is verantwoordleijk voor de ontwerpgang van onderdelen die door meerder merken binnen de groep zullen worden gebruikt. Robert Giolito zal daar de leiding krijgen. Hij was tot nu toe designchef bij Fiat en Abarth.
Wat een duiventil blijft het toch bij Alfa Romeo.
Verschuiving na verschuiving en design chef na design chef.
Toch niet zo’n goed idee kennelijk om de design afdeling in Torino te centraliseren?
Ben benieuwd welke taak de nieuwe design chef gaat krijgen.
Beetje Chryslers integreren en van Alfa badge voorzien of zo?
Treurig en een teken aan de wand lijkt me.
Alfa heeft kennelijk niet die richting ingeslagen die Reitz kon prikkelen.
Eerlijk gezegd zie ik Reitz niet als een groot ontwerper. Zijn aanwezigheid baarde mee eigenlijk zorgen de afgelopen paar jaar…
Als je dit op je CV hebt staan: Audi A2,A4 en Nissan Micra CC, dan heb je bij Alfa ook niks te zoeken.
Ze hadden Egger, die ik nog persoonlijk ontmoet heb in het Centro Stile in Arese, nooit mogen laten gaan.
Wat betreft Reitz: Good riddens. Arrivederci!
Ontwerpers zijn tegenwoordig meer design chefs die een design moeten ontwikkelen met hun team van mensen dan dat het een designer is zoals een Bertone of een Giugiaro vroeger.
Het is moeilijk een heel ontwerp aan een man op te hangen tegenwoordig.
Zapatinas is bijvoorbeeld beroemd geworden om zijn achterruit van de 147 maar dat was een onderdeel van het totale design van die auto.
Er wordt te snel geschreven dat iemand een bepaalde auto op zijn naam heeft staan. Meegewerkt ok maar hele design weet ik zo net nog niet. CV’s worden aangedikt zoals iedereen weet.
@ Tommasso.
Klopt. Maar het blijft wel de eindverantwoordelijke.
Zag laatst een zeer intressante documentaire over van Hooijdonk, ontwerpchef bij BMW en het tot stand komen van de 5 serie GT.
Hij was diegene die de doorslaggevende stem had in de keuze uit de verschillende voorstellen (zowel interrieur als exterrieur)