Reid Bigland nieuwe baas Alfa Romeo en Maserati
FCA’s luxedivisie Alfa Romeo en Maserati zal voortaan niet langer door Harald Wester, maar door de Amerikaan Reid Bigland geleid worden. Dat maakte FCA vandaag bekend. De rol die hij al speelde voor de Amerikaanse markt, mag hij nu vervullen op mondiaal niveau. Wester heeft deze taak de afgelopen zes jaar vervuld. In januari 2010 schreven we over zijn aanstelling over de nieuw gevormde luxe tak van FCA (toen FGA), waar Abarth ook nog onder viel.
De 48 jarige Bigland is tien jaar jonger dan zijn Duitse voorganger en heeft zowel de Amerikaanse als de Canadese nationaliteit. Bigland heeft veel ervaring op commercieel gebied en is volgens Marchionne de aangewezen man om met name Alfa Romeo nu met succes de tweede fase in te helpen. Maar ook Maserati kan vooral op de Amerikaanse markt wel een duwtje in de goede richting gebruiken. Marchionne ziet in Bigland echter ook een talent om de mondiale markt goed te bestieren. De afgelopen 7 jaar heeft Bigland in de VS het nodige commerciƫle succes bereikt met FCA. Harald Wester verdwijnt nog zeker niet van het toneel en zal in de hoogste raad van bestuur plaats nemen.
Een hele goede keuze. Wester is de man die de afgelopen jaren de technische basis heeft neergelegd maar voor de volgende stap zijn andere kwaliteiten nodig.
dit is precies wat alfa nodig heeft ,je kan nog zo een mooie auto maken ,maar je zal ze ook moeten verkopen ,kijk en daar is deze man voor.
mmm, past dit bij de elegantie van alfa of is deze er sowieso minder op geworden? Ik mag niet alleen op uiterlijk oordelen maar je vertegenwoordigd wel het merk in zijn totaal. Reid ziet er uit als een serieuze anabole stier, deze types hebben vaak niet veel inhoud, laten we hem het voordeel van de twijfel geven.
Ik heb dikke twijfels dat een amerikaan enige notie heeft wat alfa is en waar alfa voor staat.
Gecombineerde met de recente aankondigingen van lekker veel SUV’s en het uitblijven van belangrijke varianten als een station krijg ik het idee dat Alfa Amerikaanser is dan ons lief is.
@dmantione Alfa is mondialer geworden en richt zich daarmee vanzelfsprekend inderdaad op belangrijke markten als de VS. Met als doel: overleven. Vergeet ook niet dat de markt voor SUV’s al lang ook een Europese aangelegenheid is. De markt voor de sw wordt mede door de SUV kleiner. Niet voor niets dat Jaguar geen station meer ontwikkelt. En de echte station van Volvo? Is er eigenlijk ook niet meer. Op de Autoblog stond over die ontwikkeling wel een aardig bijdrage, ja zowaar een zinvol stukje….Alfa gaat nu breed de markt in en dat is verstandig. Die sw komt misschien wel, hoewel ik dat betwijfel, eerst dus een breed gamma aanbieden met modellen waar de markt om vraagt.
Kan wel allemaal zijn maar ik wil als echte alfist een spider of een GT. Zo’n SUV interesseert mij niet. De eigenheid van alfa gaat zo ten onder en wordt een merk als alle anderen.
Als ze boel op de rit hebben met de aantallenmakers komen ook echt die beloofde Spider en GT(V). 7 modellen staan er op de planning. Maar eerst moet er geld verdiend worden, zo simpel is t. Ik hoop daar net zo op en zal hier ooit die beloofde GT(V) op de oprit staan!