Regio Abruzzo heeft nieuwe infrastuctuur nodig ivm Fiat Sevel
De miljoeneninvestering van Fiat in de grote bedrijfswagenfabriek Sevel te Atessa, brengt als het goed is ook de nodige aanpassingen van de infrastructuur in de regio Abruzzo met zich mee. Fiat stuurt daar momenteel extra op aan bij de regionale overheid. De in de Val di Sangro-vallei gelegen fabriek net onder Pescara, is namelijk sterk afhankelijk van transport over spoor en weg, maar ook over water, dankzij toe- en afvoer via de Adriatische zee (foto onder). Ook Fiat’s motorenfabriek in Termoli aan de kust, is afhankelijk van dezelfde route.
Begin deze week was er een bijeenkomst in Atessa, waarbij het management van de fabriek samen met afgevaardigden van de regionale overheid van Abruzzo de nodige scenario’s bespraken. Veel publiek geld voor een dergelijke investering is er in deze tijd van crisis uiteraard niet, maar tegelijkertijd is het belang erg groot. De investering zorgt namelijk voor een flinke economische impuls dat minimaal 10 jaar lang een positief effect kan hebben op de werkgelegenheid. Een duivels dilemma dus voor de lokale bestuurders. Volgens Fiat vormt de huidige staat van de routes een serieuze belemmering voor de toekomstige activiteiten.
De weg is het kleinste probleem aangezien daar druk aan gewerkt wordt (zij het met aangepast budget van 100 in plaats van 160 miljoen euro), maar de havenvoorzieningen zijn daarentegen erg mager. De kleine havens van Vasto en Ortona dienen hiervoor mogelijk te worden aangepast. Vooral voor Ortona ziet men kansen voor de realisatie van een reeds ontworpen project. Eind dit jaar moet namelijk al een vernieuwde weg tussen deze haven en de A4 klaar zijn voor gebruik. Voor het spoor is ook reeds een plan bedacht, dat langere transporttreinen van minimaal 500 m lengte mogelijk moet maken.