Recente sportieve Alfa Romeo’s die nooit kwamen
Toekomstige Alfa Romeo’s, een begrip waar steeds meer merkliefhebbers met enige pijn in de buik aan denken. De enige troostrijke gedachte is de wetenschap dat er nu eenmaal veel tijd voor nodig is, om weer de juiste techniek op een kostenefficiënte manier tot stand te brengen. Vervolgens rest ons enkel het vertrouwen dat dát precies is waar men mee bezig is en dat vervolgens beetje bij beetje de bewijzen naar buiten komen. We blikken intussen even met je terug, naar wat beloofd werd maar, door geldgebrek of herziene plannen nooit een feit werd. Producten van Alfa Romeo die door de directie werden afgekeurd of financieel niet haalbaar bleken.
In tijden van crisis zul je als autofabrikant de juiste keuzes moeten maken. FGA zal straks als de missie van Sergio Machionne klaar is (als het goed is) beschikken over prachtige producten die over de hele wereld zullen worden verkocht. Tijdens de ontwikkeling van de Alfa Romeo 166 facelift (2003) werd er door een team van ingenieurs bijvoorbeeld ook gewerkt aan een ultiem topmodel boven de 3.2 V6.
De Alfa Romeo 166 GTA Q4 moest het meest sportieve model worden van de Alfa Romeo 166 line-up. Net zoals bij zijn voorganger de Alfa Romeo 164 Q4 zou de nieuwe Alfa 166 ook gebruik maken van 4WD techniek. De motor was echter een probleem, de Alfa Romeo Busso 3.2 V6 leverde maximaal ongeveer 250PK en zou standaard al geleverd gaan worden in het nieuwe facelift model van de Alfa Romeo 166. Alfa Romeo probeerde de Busso V6 aanvankelijk nog te voorzien van een turbo, maar hier werd toch vanaf gezien in verband met betrouwbaarheid. Uiteindelijk viel de keuze op de nieuwe door Ferrari ontwikkelde M138 4.2 V8 motor met 390PK. Deze motor zou worden gebruikt in de nieuwe Maserati 4200 GT en Quattroporte. Uiteindelijk werd het project te duur omdat er bij de 166 te veel moest worden aangepast en Alfa Romeo maar beperkte aantallen kon produceren en afzetten. De andere reden waarom het project niet door ging is dat Luca di Montezemolo de 166 Q4 teveel een concurrent vond worden van de nieuwe Maserati Quattroporte.
Bij de lancering van de nieuwe Alfa Romeo 159 werd er door Abarth al gekeken wat er mogelijk was voor de autosport met deze nieuwe Alfa Romeo. Alfa Romeo was op dat moment zeer succes vol in het WTCC met de Alfa Romeo 156 S2000. Abarth, onder leiding van Sergio Limone, keek of de 159 geschikt zou zijn voor de S2000 reglementen. Helaas bleek de auto te zwaar en te groot en werd het project voor de autosport redelijk vroegtijdig gecanceld.
Maar Alfa Romeo wilde wel een ultra sportieve versie van de 159 en een waardige opvolger voor de succesvolle Alfa Romeo 156 GTA. Tijdens testen met een Alfa 159 ’testmule’ op de Nordschleife (foto’s), schreef de media dat de auto een Maserati V8 zou hebben. Dit bleek niet het geval , Alfa Romeo had gekozen voor de eigen 3.2 V6 Twin phaser maar nu met turbo met een geschat vermogen van rond de 340 PK inclusief 4WD. Hoe de 159 GTA er echt uit zou hebben gezien, bleef door het afblazen van het project helaas voor altijd geheim. Het twijfelachtige imago van de ’te zware Alfa 159′ werkte een lancering bovendien niet in de hand en ook de verkoopcijfers waren niet direct reden om alles uit de kast te trekken. Sergio Marchionne gaf later zelfs openlijk toe dat de 159 niet de juiste eigenschappen heeft die bij een echte Alfa Romeo horen. Het project liep al toen de CEO het toen bijna failliete Fiat onder handen nam.
Dan is er de Alfa Romeo Mito GTA. Deze Alfa Romeo zou er toch echt gaan komen zo leek het, een ultiem snelle Mito. Helaas liep ook dit anders… De Alfa Mito GTA Concept werd gepresenteerd op de 2009 editie van de Geneve motor show. De super snelle kleine Alfa Romeo zou gebruik gaan maken van de nieuwe 1.750 Turbo Benzina motor met 237 PK. De Alfa Mito concept GTA heeft een topsnelheid van 250 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 in 5 seconden. De Alfa Mito GTA is ook een stuk lichter dan de standaard Mito, want het kreeg onder andere een carbon dak en achter spoiler en veel carrosseriedelen werden van aluminium. Weer had Alfa Romeo een waar kunststukje gemaakt voor autogekken, al zou de productieversie volgens geruchten niet volledig overeen komen met het prototype. Er werd zelfs reeds een promotiefilmpje gemaakt op het circuit van Valencia.
Helaas kwam het idee voor de MiTo GTA te laat en werd tot verbazing van een ieder het productierijpe project alsnog afgeblazen. In 2008 werd Europa al zwaar getroffen door een lange en diepe crisis en Fiat had alle financiële energie nodig voor een overname van Chrysler in 2009. Vermoedelijk deed dat direct de deksel op dit inspirerende model vallen, want er is nooit meer over gesproken. We hopen uiteraard dat een dergelijk type auto nog steeds in de ijskast staat, want met de komst van de nieuwe Alfa Romeo 4C en de aankondiging van andere meer sportieve modellen, is immers meer dan duidelijk wat de ambities rond het merk zijn. Het lanceren van het nieuwe Alfa Romeo is een moeilijke klus. FGA zal met de juiste Alfa’s op het juiste moment moeten komen. Wat en wanneer is dus voorlopig een redelijk onmogelijke vraag, maar dat de missies een belangrijke is voor het bestuur, mogen we toch inmiddels wel aannemen.
Het zijn toch gemiste kansen en het zou voor het imago beter (en misschien even duur) zijn geweest dan sponsoring van motorraces, ducati of andere dingen.
@Lusso: helemaal mee eens en zeker na het hele gedoe met de Mito reclame over de GTA. Zwaar gemiste kans. 👿