Rationele Fiat Argo weet te overtuigen

Fiat heeft virtueel gezien het doek alvast van de Fiat Argo getrokken. Na talloze nutteloze teasers met hier en daar een zogenaamde scoopfoto is het eindelijk zover. De presentatie zal volgende week dinsdag officieel plaatsvinden en het grotere publiek zal op de salon van Buenos Aires in Argentinië de auto een werelddebuut zien maken (10-20 juni). Want belangrijk is deze compacte B-segment Fiat uit Betim heel erg. Het is het populairste segment in Brazilië en dus heeft Fiat veel geïnvesteerd in een compleet nieuwe basis voor meerdere modelvarianten. Zelfs motorisch, want zoals we al wisten is de nieuwe Firefly motor met name ook bedacht voor dit model.

[nggallery id=1168]

De circa 4 meter lange Argo vervangt in één klap de Palio en de Punto. Een sedan zal spoedig volgen. Deze zal in Fiat’s Argentijnse fabriek van de band rollen, na een investering van een half miljard dollar. Het design is uitermate ingetogen, maar ook duidelijk gelinkt aan de Mobi en de bij ons reeds geïntroduceerde Tipo. De Fiat Argo oogt strak en volgens insiders is de afwerking en ‘feel’ dat ook, want ook de Braziliaanse klant is in dat opzicht steeds veeleisender. We zien hier de meest smeuïge sportieve uitrusting (1.8 HGT) met een speciale badge op de achterzijde met ‘AT6′, oftewel Fiat’s zestraps automaat met flippertjes aan het stuur. Het B-segment is in Europa momenteel eentje van vele subsidies en stukken minder aantrekkelijk dan Brazilië. Fiat heeft dus nog geen haast om de Punto uit Melfi alvast uit productie te halen. Of dat voor begin 2018 wel het geval zal zijn is nog maar zeer de vraag. De Fiat Argo zou het in Italië (en Europa) zeer goed kunnen doen, maar dan zal het wel prijstechnisch en kwalitatief een perfecte auto moeten zijn. Er zijn nog geen concrete plannen uitgelekt voor een productie van dit model voor de Europese markt. Wel is er het gerucht dat onder de Tipo de Uno terug zal keren.

Deel dit artikel:

15 gedachten over “Rationele Fiat Argo weet te overtuigen

  • 18 mei 2017 om 09:59
    Permalink

    Het Brazilaanse publiek in Buenos Aires? Dan zal drukker met Argentijnen zijn denk ik ;-))

    Beantwoorden
  • 18 mei 2017 om 11:53
    Permalink

    Met name de achterkant is heel sterk. Met goed interieur en de nieuwe motoren en misschien wat aanpassingen kan dit best een succes worden in Europa.

    Beantwoorden
  • 18 mei 2017 om 14:24
    Permalink

    Ziet er goed uit en klopt een stuk beter dan de Mobi. Ik ben benieuwd naar de niet-sportieve versie. Of deze auto ook in Europa zou kunnen slagen weet ik niet. Wat henk zegt: misschien met de nieuwe motoren en andere aanpassingen.

    Beantwoorden
  • 18 mei 2017 om 14:35
    Permalink

    Ja de achterzijde pakt ook goed uit inderdaad. Ik vind trouwens dat ze dat letterlogo op de achterzijde ook op de Europese fiats moeten invoeren. Scheelt weer een hoop snel flets wordende logo’s…

    Beantwoorden
  • 18 mei 2017 om 17:09
    Permalink

    Het gerucht zou zijn dat deze Argo in aangepaste vorm voor de Europese markt als Uno door het leven zal gaan.
    De huidige Braziliaanse Uno zal tegen die tijd ook uit Productie zijn.

    Beantwoorden
  • 18 mei 2017 om 17:25
    Permalink

    En nu de plaatpersen ook in de EU starten van deze wagen als brood nodige opvolger van de Punto want dat B segment kunnen ze echt niet naast zich neer leggen. nieuwe 3pitter en de 4 pitters er in en een Abart met de 1750TBI en knallen maar.

    Beantwoorden
  • 18 mei 2017 om 18:31
    Permalink

    De situatie hier in het B-segment is met name kritiek geworden omdat de gestopt zijn de Punto en Mito met Twinair te leveren. De resterende motoren maken de Punto en Mito hier te duur. Als ze dit model dus niet spoedig naar Europa halen, dan zullen ze opnieuw de Punto en Mito een opfrisbeurt moeten geven, idealiter dan direct met de nieuwe Firefly-motoren.

    Beantwoorden
  • 18 mei 2017 om 18:59
    Permalink

    @dmantione

    Het heeft echt niet veel te maken met de situatie in Nederland, dat ieniemienie marktje. De totale EU markt is extreem moeilijk. Zelfs Ford met de Fiesta als bestverkochte auto in de EU (!) heeft grote problemen hier winst op te maken. Standaard oplossingen helpen hier echt niet.

    Beantwoorden
  • 18 mei 2017 om 19:50
    Permalink

    Ik vermoed dat de volgende generatie 500 en met name de 5-deur versie het gat moet gaan opvangen in het B-segment.

    @AR159 die Alfa Romeo 1750i TB motor zal nooit zijn weg naar een Fiat (Abarth) product vinden.

    Beantwoorden
  • 18 mei 2017 om 21:15
    Permalink

    Knappe kar wel. Achterlichten wederom niet heel origineel (Zie Audi A4) maar volgens mij zijn zo langzamerhand alle vormen van achterlichten al wel verschenen op diverse auto’s, waarbij eigenlijk Alfa toch vaak de trendsetter bleek.

    Beantwoorden
  • 18 mei 2017 om 22:07
    Permalink

    Dat FIAT letter logo vind ik ook wel gaaf.
    Een beetje Volvo idee.

    Beantwoorden
  • 19 mei 2017 om 08:46
    Permalink

    Gezien het succes van de Tipo zou het een flater zijn dit model niet naar Europa te halen. Het past in het gamma en de Punto is nu toch wel echt aan het uitsterven.

    Beantwoorden
  • 19 mei 2017 om 23:43
    Permalink

    Geweldig,mooie copie van een……kia .nog niet zo lang geleden was het krek andersom ,goed bezig.
    De tipo word verkocht omdat het een prijskraker is en niet omdat het een geweldenaar is met andere woorden hij zit onder het gemiddelde .
    Het is op dit moment echt nodig om voordelig kwaliteitsonderdelen te kopen .(de onderdelen leveranciers doen het stukken beter als de autofabriekanten ,zit best wat ruimte in )
    Beter nadenken en anticiperen op de markten .
    Een model van niks kost evenveel in parts en arbeid als een geslaagd model .
    Beter inspelen op nieuwe ontwikkelingen op gebied van duurzaamheid en materialen en niet te vergeten proberen zo milieuvriendelijk te produceren
    Nog terugkomend op punt 1 ,als je eerlijk inkoopt zal je betere onderdelen geleverd krijgen wat resulteerd in minder terugroepacties .er was eens een mijnheer lopez met veel geluid en veren binnen gehaald bij vw en gepikt van gm .deze man was DE oplossing van het leed ,er zijn nog nooit zoveel toestanden geweest met onderdelen als toen en is met pek en veren heengezonden .

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.