Rampscenario dreigt voor autofabriek van Termini Imerese
De voormalige Fiat fabriek van Termini Imerese ligt, na 40 jaar aan de Via Gianni Agnelli te hebben gezeten, nu aan de ‘Viale del primo Maggio’ ‘De 1 mei straat’. Op de eerste dag van deze maand werd dit gevierd, maar er viel eigenlijk niets te vieren… Hoewel de fabriek officieel ook door de overheid in Rome is toegewezen aan de kleine Italiaanse producent DR Motor uit de provincie Molise, lijkt de overnamekandidaat helemaal niet in staat om dit ook enigszins te verwezenlijken. Fiat deed eind december al het hek op slot en is niet meer verantwoordelijk voor de 2200 onbetaalde werknemers die achterblijven. Momenteel leeft het personeel van de overgangsregeling van de autobouwer uit Turijn en dus richt het woedende personeel zich niet op de vorige werkgever, maar vooral op de overheid en DR Motor.
Bankgebouwen van Sanpaolo, Unicredit en Monte dei Paschi di Siena zijn nu ook doelwit van dagelijkse protesten, omdat deze een eerste financiering van 95 miljoen euro niet willen uitlenen aan de fabrikant uit Macchia d’Isernia, wegens een gebrekkig kredietwaardigheid. Er worden zelfs vraagtekens gezet bij het voortbestaan van DR Motor. De regering in Rome wordt intussen ernstige nalatigheid verweten. De 640 werknemers die reeds aan het werk hadden moeten zijn, kunnen bijvoorbeeld nog altijd niet aan het werk, hoewel dit wel in de door de minister ondertekende overeenkomst was vastgelegd. Het hele plan is daarmee opnieuw geen stuiver meer waard, aldus de vakbonden. De toekomst van deze industriĆ«le regio is onzekerder dan ooit.
Dit is toch een Chinese assemblage auto? Je zou zeggen dat er wel een markt voor moet zijn in Europa.