Ramaciotti noemt toekomstig Lancia/Chrysler design grote uitdaging
Designchef Lorenzo Ramaciotti noemt de toekomstige koers voor het ontwerp van Lancia en Chrysler een enorm moeilijke uitdaging. Beide merken zijn als enige binnen de in 2009 gefuseerde autoconcerns volledig samengesmolten en moeten in de toekomst zowel de Europeaan (vooral de Italiaan) als de Amerikaan gaan aanspreken. Opvolgers van de 300 (Thema), 200 (Flavia) en Voyager, maar ook de volgende generatie Delta, zullen aantonen hoe dit zal gaan uitpakken. Om de 63 jaar oude tekenaar van Centro Stile een handje te helpen, schetsten wij uit losse pols deze amateuristische krabbel (gedaan met klassiek potlood) voor iets wat in beide werelden zou kunnen werken als een D-segment Lancia én als Chrysler.
Dat Amerikanen zich er in moeten kunnen vinden is misschien wel de kleinste uitdaging. Een veel groter ‘probleem’, is dat de roemruchte stilistische geschiedenis van het 105 jaar oude merk uit Turijn, niet al te veel geweld mag worden aangedaan. Dat laatst is vooral voor het stevige Italiaanse marktaandeel vrij belangrijk, ook al voldoet de nieuwe Thema natuurlijk ook nauwelijks aan deze eisen. Het vergt dus een waar hoogstandje uit de vooral door Italiaanse tekenaars bezette design keukens in Turijn en Detroit. Er staat bovendien veel op het spel; Chrysler en Lancia verkopen als premiummerken momenteel samen 300.000 auto’s op jaarbasis. In 2014 moeten dit zelfs rond de 800.000 zijn. Welke kant moet volgens jullie het design van het Amerikaanse en Italiaanse merk op?
[nggallery id=731]
Ook een mooie uitdaging; twee merken met een rijke historie, luxe als grootste gemene deler. Op IAA sprak ik een marktonderzoeker die zeer gedetailleerd in het verleden van Lancia aan het spitten was. Niet doen. De raakvlakken van beide merken zoeken en deze, uitvergroot, als basis voor de toekomst nemen. In een tijd van toenemende globalisering the best of two worlds in een merk gevat. Kan ook zomaar de basis zijn van een succesrecept.
Heb er wel vertrouwen in dat dit tot iets moois kan worden.De schetsen zien er tenminste al goed uit.
Leuk design mannen,
Er zit inderdaad van allebei wat in, ik denk dat Lancia echt weer Italiaans moet worden en Chrysler sierlijk Amerikaans en dat kan echt samen. als je kijkt naar chrysler in het verleden en naar Lancia dan hebben ze wel wat van elkaar. ik denk dat dit prima is samen te voegen zeker met de juiste producten moet dit lukken.
ciao
Squadra
De Amerikaanse markt is vele malen groter dan de Italiaanse, en de trend van de Italiaanse markt is sterk negatief: het totale marktvolume daalt al een aantal jaren sterk en een herstel zit er onder de huidige economische situatie niet in. Het marktaandeel van FGA daalt nog harder. Dikke kans dus dat men het design kiest dat vooral Amerikanen trekt. En nu de Italianen zo warm lopen voor de Thema en Freemont en Voyager lijkt het er op dat er nog maar weinig mensen rouwen om de totale ineenstorting van Lancia. Doodzonde maar alles wijst er op.
@ mareblu: ik vrees dat je hier gelijk hebt…Ik vraag me af hoe ze het verschil in stijl tussen de kleine Lancia’s (Y, Delta) in de toekomst gaan verzoenen met de grote (Thema, Voyager, Flavia).
Ik hoop dat de volgende generatie auto’s toch wat meer differentiatie kunnen brengen tussen Chrysler en Lancia. Dat de carrosserie en het interieur grotendeels hetzelfde is, maakt niet uit omdat ze toch niet naast mekaar verkocht zullen worden, maar graag had ik voor Lancia toch meer een traditionele voorkant gehad ipv de huidige chrysler-grille met een Lancia badge à la Thema en Voyager. De schetsen geven perfect aan hoe de grille van Lancia er uit zou moeten zien. Voorts hoop ik (zoals in de schetsen) op wat meer vloeiende en zuivere lijnen ipv het hoekige ontwerp van chrysler nu.
Ik mocht trouwens vorig weekend met de Thema gaan proefrijden en ik moet mijn mening toch bijschaven over deze auto. Ik had het niet verwacht, maar ik vond hem eigenlijk heel goed meevallen en het is in ieder geval veel auto voor zijn geld. Zowel ik als mijn vrouw als een bevriend koppel hadden eigenlijk maar één groot probleem met de auto en dat is de voorkant… Voor de rest is het een ruime luxueuze comfortabele auto. Ideaal om van en naar Italië te rijden bvb 😉