Rallylegende Miki Biasion betrokken bij ontwikkeling Lancia Ypsilon HF
Een leven lang Lancia.
Hij moest het na het versoberen van Lancia niet echt hebben van wijlen Sergio Marchionne’s houding tegenover het merk Lancia. Miki Biasion had veel kritiek op de koers die FCA destijds voer en de verklaring van de toenmalige CEO met donkere trui dat Lancia te weinig ‘appeal’ zou hebben als merk. Miki Biasion was niet toevallig een Italiaanse rallycoureur voor Lancia, ondanks dat hij ooit begon te racen in een Opel en na Lancia noodgedwongen overstapte op Ford. Lancia bracht hem de eeuwige roem met twee wereldtitels in 1988 en 1989. Na de ervaringen met de 037, was het de oppermachtige Delta Integrale waar hij deze titels mee in de wacht sleepte. Hij doorleefde daardoor het merk en was er mee verweven geraakt. Nu is een nieuw tijdperk aangebroken en staat zelfs de terugkeer naar de rallysport weer op de agenda.
Boegbeeld voor de terugkeer naar de rallysport.
Biasion is door Lancia gevraagd om zijn kennis en ervaring te delen tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Ypsilon HF en 4 HF. Wat de elektrische krachtpatser met 240 pk betreft, de Ypsilon HF, is hij betrokken geweest bij het definiëren van de rijdynamiek. Volgend jaar wordt deze auto productierijp gemaakt. De Ypsilon 4 HF voor de Rall 4 kampioenschappen voor teams, is een project waarbij Miki Biasion op uitnodiging van Team Stellantis Motorsport meekijkt naar de ontwikkeling van de remmen en afstelling van de 212 pk 1.2 driecilinder motor. Lancia wil duidelijk een brug slaan tussen heden en verleden. Biasion rijdt ook met een Aurelia B20 GT uit 1955 mee met de volgende editie van de Mille Miglia.
HF is puur