Quadrifoglio gamma eert Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport
Furore in de Mille Miglia.
De prachtige gelimiteerde Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio Super Sport vormen een directe verwijzing naar de historische 6C 1500 Super Sport. De door Vittorio Jano uitgedachte opvolger van de winnende Tipo P2 werd in Parijs in 1925 gepresenteerd. Op het typeplaatje stonden de initialen ‘NR’, een verwijzing naar de oprichter Nicola Romeo. De nieuwe sportwagen met een 1487 cc 6 cilinder in lijn ging pas in 1927 ook daadwerkelijk in productie. Op dit chassis volgden verschillende varianten voor op de weg of op het racecircuit met verschillende vermogens. Het topmodel werd de Super Sport “testa fissa” met 84 pk en een top van 155 km per uur. Alfa Romeo domineerde in 1928 tijdens de tweede Mille Miglia met maar liefst 6 voertuigen (foto onder).
Dominantie van een topmodel.
Portello liet als coureurs Bruno Presenti, Attilio Marinoni, Giovan Battista Guidotti, Giuseppe Campari en Giulio Ramponi aantreden. Met een glansrol voor deze laatste twee die in een aangepaste 6C 1500 met aanduiding MMS (Mille Miglia Speciale) reden. Jano had de en het gewicht balans aangepast voor betere prestaties. De aanduiding Speciale wordt ook vandaag de dag nog gehanteerd door Alfa Romeo. Concurrent Bugatti met grote namen aan het stuur zoals Nuvolari, kreeg nog voor Rome reeds het nakijken. Terug naar Brescia namen Campari en Ramponi volledig de leiding met een gemiddelde snelheid van 84 km per uur. De 6C 1500 bleef een belangrijke rol spelen ook in de edities tot 1929. Het maakte van de 6c Super Sport een gewilde wagen in deze pionierstijd. Alfa Romeo boerde goed en maar liefst 1064 exemplaren vonden een eigenaar. In die tijd een absoluut succes. De Giulia en Stelvio Quadrifoglio Super Sport editie dragen dus een veelzeggende aanduiding. Deze indrukwekkende moderne Alfa’s hebben dat uitermate sportieve DNA, dat reeds zo kenmerkend was voor Alfa Romeo’s van weleer.