PSA ziet mogelijk uit naar fusie met FCA
De laatste jaren is het niet ongebruikelijk dat er gespeculeerd wordt over een mogelijke fusie tussen FCA en PSA. Het is opmerkelijk dat dergelijke geruchten vaak oplaaien vlak voor een belangrijke autosalon, bijvoorbeeld die in Genève. Tot nu toe werd door beide partijen (die overigens al decennia lang samenwerken) uiteindelijk ontkend dat er een dergelijke grote fusie in de maak was. Afgelopen week was het PSA topman Carlos Tavares die zinspeelde op onderhandelingen over partnerschap. Opnieuw wordt er door analisten automatisch aan Fiat Chrysler Automobiles gedacht.
Afgaande op Marchionne’s wens om juist met een grote Amerikaanse concullega in zee te gaan, mogen we voorzichtig concluderen dat FCA de voordelen van een fusie met PSA te klein vindt. De winst op de Europese en Chinese markt zal er wel zijn, maar is op de langere termijn volgens experts verwaarloosbaar. Vooral de Fransen zouden baat hebben bij een deal, vanwege de mogelijkheden die dan ontstaan in Noord- en Zuid-Amerika. Maar omdat er voor FCA op het gebied van samenwerking weinig te kiezen valt, is het best mogelijk dat er nagedacht wordt over de gang naar Parijs. Hoe het ook zij, de geruchten deden de titel van FCA deze week wel goed op de beurs.
Voor FCA heeft een fusie met PSA bijna geen toegevoegde waarde, tenzij voor het delen van ontwikkelingskosten voor platforms en motoren en eventueel de hybride techniek die PSA wél heeft en ondertussen wel nodig blijkt te zijn (ook al zag SM er geen brood in).
Ik hoop het niet, ik ken de producten van beide merken goed. En de Franse kunnen op het gebied van degelijkheid nog wat leren van de Italianen. Wat heeft PSA nu nog te bieden aan unieke techniek of merken helemaal niks meer! Je krijgt ook teveel merken onder 1 paraplu. Ik zou als ik FCA was gewoon op eigen kracht door gaan en er nu iets van maken met de juiste verkoop strategie.
De belangrijkste reden voor SM om een fusie aan te gaan is het delen van ontwikkelingskosten voor onderdelen, platforms etc. Verder is het belangrijk dat de andere partij complementair is, iets toevoegt qua geografische spreiding. Aanvullend qua producten / merken kan bijna niet omdat FCA als een zeer compleet modellengamma heeft, het is in alle segmenten actief. De voorkeur zal uitgaan naar een partner die voldoende volume heeft (niet veel kleiner dan FCA zelf), en het liefst sterk in regio’s waar FCA niet sterk is en vice versa. PSA voldoet maar ten dele aan die voorwaarden: veel sterker in Noord Europa en Afrika, maar net als FCA tobbend in China, de belangrijkste automarkt ter wereld. Voordeel is wel dat ze met Peugeot en Citroen 2 grote merken zouden toevoegen, groter dan 8 van de 10 FCA merken. Toch lijkt een fusie met Mazda me grotere voordelen hebben: iets kleiner qua volume, maar geografisch perfect aanvullend: sterk in Japan, China, Australië, Zuid Afrika, Midden Oosten, allemaal markten die FCA mist.
PSA staat er erg slecht voor en het zou me dan ook logisch lijken dat PSA in deze meer de vragende partij is dan FCA. Een belangrijk probleem dat PSA heeft is Frankrijk: Werknemers hebben goede arbeidsvoorwaarden en zijn zeer goed beschermd. Daardoor is produceren in Frankrijk uitdagend.
Renault heeft er veel minder last van, onder meer omdat het bijvoorbeeld met het Roemeense Dacia het goedkope segment effectief kan bedienen.
Hybride auto’s zijn er van Fiat niet. Peugeot heeft deze techniek wel en gebruikt deze ook in een aantal modellen. Fiat heeft na 2000 geen compacte Cabrio meer in het programma gehad. De laatste was de Punto 1 Cabrio. Peugeot is succesvol geweest met zijn/haar cc modellen. Het dealernetwerk van PSA in Nederland uitgebreider dan dat van FCA en bovendien verkopen de merken van PSA beter dan bv het makke modellenprogramma van de Italiaanse merken. Wil je nog meer voordelen voor FCA horen? Zoals gezegd wordt er al samengewerkt maar da’s meer op het gebied van bedrijfsauto’s dan personenauto’s. De Scudo was een model wat ook door PSA werd verkocht en op het laatst ook door Toyota. Nu zijn de PSA modellen die zusters waren van de Scudo afgeleiden van een Toyota. Volgens mij is de Ducato nog de enige die door zowel Fiat, Citroën als Peugeot te koop is en welke in de basis dezelfde auto is. Kortom er is voor FCA wel degelijk wat te halen bij de Fransen.
@dmantione: Eens als het gaat om Frankrijk als locatie voor fabricage, hoewel FCA met Italië hetzelfde probleem heeft. Ook PSA bouwt wel steeds meer buiten Frankrijk (Hongarije, Iran, China). Renault/Nissan bouwt wereldwijd en kent dat probleem inderdaad nog minder. Waarom staat PSA er volgens jou slecht voor? Zitten ze allebei niet een beetje in hetzelfde schuitje? Te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet? Qua productieaantallen is FCA iets groter, marktkapitalisatie van PSA is 25% hoger,
Een reden waarom Renault er veel beter voor staat is denk ik dat het simpelweg een aantal rake treffers heeft gehad: De Clio loopt hier in 0031 bijvoorbeeld erg goed. Gecombineed met Dacia dat redelijk agressief is kan het hoge volumes halen en dat vertaalt zich in cijfers. Juist op het gebied van de onderkant van de markt heeft PSA geen sterk portofolio. Ja, de 108/C1 doet het daar prima, maar dat is dan ook de enige kaart die PSA daar in handen heeft. Bij gebrek aan volumes ligt de nadruk erg op de kosten en ja, Frankrijk is niet echt goedkoop.
Italië en Frankrijk is op dit punt een wereld van verschil. Ja, ook in Italië zijn de vakbonden sterk, zijn werknemers beschermd, maar de lonen liggen lager en wetten als het cassa integrazione zijn significante inperkingen van de werknemerbescherming.
Het dealernetwerk in ons landje is bij PSA wel stukken beter dan dat van FCA. Maar… wil je wel Italiaanse auto’s bij een Peugeot-dealer gaan verkopen?
Renault is sterker door Nissan niet door resultaten in EMEA. Belangrijk bij dit onderwerp is het aspect dat de Franse overheid zich gedwongen ziet om het aandeel in PSA (15%) op te geven. FCA zal alleen nog op rendabele wijze in Italië produceren (vooral luxere auto’s).
En voor iedereen hier FCA heeft hybride techniek en ook electrische auto’s deze techniek ligt gewoon op de plank. Waarom komen ze er dan niet mee omdat het totaal niet winstgevend is!
Ciao
Squadra
Daar geloof ik geen snars van , Squadra. Als men hybridetechniek op de plank had liggen, dan hadden we op zijn minst een paar demonstraties van de techniek gezien, als concept of in kleine oplages. Tot nog toe is niets gedemonstreerd en ook niets uitgelekt.
Zowieso is het “op de plank hebben liggen” iets van heel andere orde dan miljoenen exemplaren van 4e generatie Prius op de weg hebben rijden.
In amerika rijd de volledige electrice fiat 509 rond is in bepaalde staat verplicht .waarom komt hij dan niet hierheen reden verlies op elke auto .vergeer niet fiat had in begin 90 al een volledige electrice auto de panda en alfa33 maar niemand wou er toen aan .
Moet fiat 500 zijn
Qua verkoopaantallen kan FCA in de les bij PSA. De Peugeot 308(SW) was de best verkochte auto van 2015. De C1, 107/108 zijn absolute verkoopsuccen. De aantallen die daarvan worden verkocht daar kan Fiat met zijn Panda alleen maar van dromen. Kijk eens rond in het verkeer; hoe vaak zie je een Panda rijden van na 2011 of nieuw en hoe vaak zie je een C1/ 107/108 rijden….juist. Fiat heeft nu de Tipo maar daar verwacht ik in NL niet veel van eerlijk gezegd. Er worden slechts 2 motoren geleverd en met de BPM gerelateerd aan de Co uitstoot wordt die auto hier niet het koopje van de week.
En de andere Italiaanse FCA merken zullen zich eerst (weer) moeten gaan bewijzen.
Hybride techniek is niet winstgevend? Als je meer auto’s kunt verkopen door een scherpe prijsstelling en een goed aanbod dan kan dat wel degelijk winstgevend zijn lijkt mij.
Het gaat niet om het succes van beide bedrijven in Nederland Dmantione en Ronald Milan. Beide zijn wereldwijd producerende en verkopende concerns, die net te klein zijn om zich een top-5 speler te kunnen noemen. Al decennia wordt voorspeld dat er op termijn nog maar ruimte is voor een stuk of 5 volumespelers, en daarom moeten beide bedrijven veel groter worden dan ze nu zijn. Van de 13 merken die ze samen voeren is Peugeot de grootste, gevolgd door Fiat, Jeep en Citroen.
@Squadra: FCA heeft de ontwikkelingen van elektrificatie veel te lang genegeerd. Pas afgelopen jaar heeft men ingezien dat Maserati bv ten dode is opgeschreven als er niet heel snel een hybride variant komt. Ook voor het succes van de Giulia is een hybride variant onontbeerlijk. Een merk als BMW of Mercedes laat zien hoe het moet: het hele gamma is nog dit jaar elektrisch verkrijgbaar. Het gaat ook niet zozeer om de winstgevendheid (hoewel bv Toyota laat zien dat het kan) maar ook om met grote modellen te voldoen aan de emissie-eisen als totaalconcern. Dat wordt voor FCA steeds moeilijker zonder hybridetechniek, zeker nu ze steeds meer grote auto’s produceren (Jeep, RAM, Alfa, Maserati, nieuwe Dodges)
@hans: De 500e heeft een aandrijflijn die volledig bij Robert Bosch wordt ingekocht. Als je zelf de spullen niet maakt, heb je geen invloed op de kostprijs ervan en is het erg lastig om je goed in de markt te positioneren.
Volgens mij heeft FCA via Chrysler toegang tot het GHC hybride project (https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Hybrid_Cooperation). Ik kan overigens niet vinden of deze samenwerking nog actief is.
Er is momenteel geen 1 auto fabrikant die geld verdienen aan Hybride modellen. Het zelfde verhaal geld voor Elektrische auto’s Tesla heeft afgelopen jaar 300 miljoen verlies gedraaid. Dat Hybride modellen in je modellen programma horen is wat anders ik denk dat Alfa Romeo en Maserati niet om deze modellen heen kunnen. Maar hier in Nederland is het door ons belasting klimaat erg gunstig geweest om een Hybride te gaan rijden. Dat is altijd zo leuk als ik bij Arnhem de grens over ga dan zie ik geen Tesla meer of Toyota Prius. Vaak draaien deze modellen op subsidie de Mitsubischi PHEV is daar een mooi voorbeeld van. Het probleem is Europa we zijn 1 Europa naar buiten toe maar dat klopt natuurlijk voor geen meter omdat er nog zoveel verschillen zijn per land. En ik denk dat de dagen van het huidige Europa geteld zijn maar dan gaan we te veel richting politiek. Als landen allemaal de zelfde regels zouden hebben zou het voor veel auto fabrikanten ook al een stuk goedkoper zijn en overheden stoppen met het bevoordelen van sommige merken dan zou het al heel anders zijn.
Ciao
Squadra
http://www.newuniversity.org/2010/03/opinion/will-hybrid-cars-ever-be-profitable-yes/
“Consequently, hybrid sales have proven to be an engine of profits for Toyota. Both Honda and Toyota have been making profits of about $3,100 per hybrid, a profit margin nearly equivalent to that of conventional gasoline-driven vehicles.”
Merk op dat Tesla en Mitsubishi PHEV een heel ander verhaal zijn dan Toyota/Honda. Tesla gebruikt elekticiteit als energiebron. Mitsubishi doet dat gedeeltelijk door de officiële vebruikstest grotendeels op stroom te rijden, waardoor er kunstmatig lage verbruikscijfers uit komen. Toyota en Honda gebruiken benzine als energiebron en gebruiken de elektrische installatie om de benzinemotor dan te laten werken als hij efficiënt is.
Bij elektriciteit als energiebron heb ik mijn bedenkingen, omdat je grote, zware, dure, accu’s mee moet vervoeren. De accu’s drijven de prijs van auto dusdanig op en introduceren genoeg praktische nadelen, dat elektriciteit als energiebron vooralsnog enkel rendabel is dankzij subsidie.
De aanpak van Toyota/Honda is naar mijn mening de toekomst, omdat je geen enorme accupakketten nodig hebt. Er gaan alleen wat meer componenten in de auto, maar naar verloop van tijd is de productie daarvan efficiënt genoeg dat de meerprijs daalt. De meerprijs van hybride op huidige modellen is zo’n 5000 euro. Als ze het nog iets goedkoper krijgen betwijfel ik of je nog een auto zonder wilt.
@Squadra: klopt echt niet wat je zegt, zie de link van Dmantione.
Dat Tesla niet winstgevend is komt niet omdat ze elektrische auto’s maken, maar omdat ze piepklein zijn en gewoon nog heel weinig auto’s maken. Net als Alfa Romeo en Lancia. Daarom stopt FCA met Lancia krijgt Alfa nog een laatste kans maar moet dan wel 8x zoveel verkopen. Gen 50.000 maar minimaal 400.000. En dat zal niet lukken zonder hybrides.