Proto hatchback Fiat Viaggio ondergaat tests in China en Italië
Inmiddels druppelt sinds de scoop begin deze maand alweer nieuw spionagemateriaal van de nieuwe vijfdeurs Fiat op basis van de Viaggio binnen. De ruime C-segment auto wordt enerzijds gespot met Turijn als decor en anderzijds betreft het het verre Changsha (foto onder). Deze tweede variant op basis van de Viaggio/Dart moet voor Fiat een tweede hoofdstuk vormen op weg naar meer bekendheid in China. De naam van de nieuwkomer is nog niet bekend, maar in november zal het officiële debuut al plaatsvinden in Guangzhou. Evenals de Viaggio zal de hatchback met 1.4 TJet verkrijgbaar zijn (120 of 150 pk) en handgeschakeld of met gerobotiseerde DDCT automaat leverbaar worden.
Dat het noorden van Italië tot op de dag van vandaag net zo vaak het toneel voor de nodige tests is, biedt wat hoop voor Europese merkliefhebbers. Maar of er inderdaad iets in de pijplijn zit, wordt diverse bronnen toch ernstig in twijfel getrokken. Fiat heeft namelijk als we Marchionne moeten geloven, al lang geen traditionele hatchback op stapel staan. Bovendien zou een dergelijke frisse verschijning binnen het segment, de inmiddels oudere Giulietta en Delta geen goed doen. Het is dus niet heel waarschijnlijk dat wij er ook binnenkort voor naar de dealer kunnen. Toch zijn er voldoende rationele redenen voor een dergelijke opvolger van de Bravo te bedenken, zoals een groter marktaandeel (in Italië) in het magere middensegment en de nodige kostenbesparing.
Stel je bouwt ‘m in Casino… wat maakt het dan uit of de klant een Delta/Giulietta koopt of dit model? In beide gevallen maakt de fabriek een auto op hetzelfde platform. Als het de totale verkopen voor deze fabriek verhoogt: Doen.
Ja ! deze en de sedan ook , niet iedereen wil in die oubollige 500L rijden
… de 500L is echt een karikatuur van een auto! Geen schoonheid …
Afgaande op de plaatjes is de huidige Bravo mooier. So what’s the use?