Presenteert Fiat de Punto of Panda in 2023?
Sowieso de 5-deurs elektrische 500.
Er staat heel wat te gebeuren in het toekomstige B-segment van Fiat. Dat werd al aangekondigd door het management toen Fiat 120 kaarsjes uitblies (2019). Nu Stellantis een feit is, wordt niet ontkracht. Na de presentatie van de kwartaalcijfers, zou CEO Tavares persoonlijk gezegd hebben dat in 2023 een belangrijk nieuw model van Fiat in aantocht is. Het kleinste A-segment blijft voorlopig achterwege, hoe merkeigen dit ook is. Mensen willen meer ruimte in diverse prijsklassen en je hebt meer ruimte voor batterijen. Het is inmiddels geen geheim meer dat binnen het (elektrische) 500-gamma ook een toevoeging van de lang beloofde “Giardiniera” zal plaatsvinden die logischerwijs ook in Turijn van de band gaat rollen. Deze Full Electric Mini Clubman-opponent zal eveneens in 2023 gepresenteerd worden.
Panda, Punto of allebei?
Dan is er wat onduidelijkheid. Italiaanse kranten koppen volop dat de Punto terug zal keren. Niet zo verwonderlijk dat men dat steeds roept, want heel autominnend Italië was redelijk gechoqueerd toen de succesvolle B-segment hatchback, die begin jaren ’90 voor het eerst van de band rolde in Melfi, geen opvolger kreeg. Een beetje alsof de Duitsers het voortaan zonder Polo of Golf zouden moeten stellen. De Panda is minstens zo belangrijk en daarvan weten we dat de opvolger Italië’s eerste echte elektrische volksauto moet gaan worden, en dat dit een volwaardige B-segment auto wordt. Uiteraard gebaseerd op de formidabele en veelzijdige stijloefening Centoventi. Of de vierde generatie Panda de betreffende nieuwe B-segmenter is waar Tavares het over heeft is even de vraag, maar lijkt ons wel het meest waarschijnlijk. Dat er een nieuwe Panda komt (dus ook in naam) al zeker dankzij een eerdere bevestiging van Olivier François.
Punto Cross?
In Tychy zal tevens een B-segment mini-SUV van de band gaan rollen met het merk Fiat, naast die van Alfa Romeo. Dat zou in principe de ware opvolger van de Punto kunnen zijn. Fiat wil namelijk in ieder segment waarin het actief is SUV’s in het gamma gaan opnemen. Bijvoorbeeld ook in het C-segment. We hebben het hier even over de rationele Fiat-poot, waar de nieuwe generatie Panda min of meer de blauwdruk voor vormt. Economisch, kek van uiterlijk en (eventueel) in grote mate configureerbaar. Of er dan ook nog eens een gewone hatchback komt naast deze kleine SUV en de Panda kun je je afvragen… Sommigen beweren dat zo’n auto gecombineerd gaat worden met de volgende generatie MiTo en Ypsilon… Maar als Fiat het B-segment met 3 vijfdeursauto’s wil gaan bestormen (500, Panda en Punto, exclusief de SUV’s), kun je je toch minstens afvragen of dit niet tot enig kannibalisme moet gaan leiden. Al was het omdat Lancia en Alfa Romeo ook hun inbreng zullen hebben in dit segment (weliswaar meer premium). In het geval van zo’n Punto denken we dat de auto veel met een (elektrische) Corsa of 208 zal gaan delen. Hoe het ook precies zal uitpakken, het offensief van Fiat in het kleine segment zal behoorlijk fors zijn en in lijn met wat Olivier François ooit aankondigde.
Eerst zien dan geloven.
Precies ! Nog twee jaar niets in het B-segment, een segment waarin Fiat jaren leider was met de 127,Uno & Punto.Triest, nog twee jaar wachten , ALS er dan nog wat komt……
Snap niet waarom de Centoventi als B-segmenten wordt aangeduid. Hij is 3 cm langer dan de huidige Panda en daarmee een echte A-segmenter. Hij is ook 10 cm breder, maar dat maakt hem nog geen B-segmenter; bovendien was er in Italië al kritiek op zo’n “brede” stadsauto, die zou lastiger door Italiaanse steegjes te rijden zijn, dus maar eens zien of hij echt zo breed in productie gaat (al geldt dat misschien ook voor de lengte :-)).
Maar wel heel fijn als er eindelijk echt wat nieuwe Fiatjes zouden komen, Centoventi-Pnda plus CUV-Punto, 500 Giandinera én nieuwe Ypsilon lijkt me een prima offensief in de compacte segmenten waar Fiat vanouds sterk is!
Hmmm, lijkt meer op een Renault 5 dan een Fiat, wel mooi hoor!
en de renault twingo is dat geen fiat 500 ?
@zebo Het EV concept met variabele accu’s gaat er niet komen, een Productie CentoVenti gaat op het CMP-platform en diens elektrische variant (eCMP) gebouwen worden, wat een B-segment auto betekend van 4m+.
Verder gaan er geruchten dan de volgende Panda groter gaat worden en ook naar het B-segment gaat verhuizen.
Dus het zou denkbaar kunnen zijn de de Panda als normale auto komt en de Punto als Crossover, maar beiden met de zelfde techniek.
Wat ik echter niet begrijp is, waar dan de 500 5-deur versie moet komen, want ook die zou langer gaan worden dan de 3-deur en 3=1-deur versies, en ook een B-segment auto moeten worden.
Enig kannibalisme maakt totaal niet uit, het geld komt uiteindelijk in de zelfde pot terecht.
Veel keuze geeft meerdere kansen op nieuwe klanten, de één vind dit mooi de andere dat.
Dus geef de mensen meerdere keuzes en je kan meer geld verdienen.
Uiteindelijk filtert het zich van zelf uit wat wel en wat niet verkoopt, en pas je het aanbod daar weer op aan.
@HZW Dank voor je reactie; is dat officieel? Dan heb ik dat gemist, maar zou niet onlogisch zijn. Wel erg jammer dat net nu FCA eindelijk weer eens echt wat nieuws te bieden heeft in de vorm van een klein BEV-platform, dit mooie stukje techniek dan nauwelijks meer gebruikt zou worden, alleen op de 500e. Had een goede, winstgevende basis kunnen zijn voor nieuwe Panda, Punto, 600 en/of Ypsilon, een paar B-CUV’s (500X, Pandona, Musa??) en wellicht zelfs C-klassers. Triest slachtoffer van de fusie die dan wel weer andere kansen lijkt te bieden…
@Zebo Als ik alle automedia moet geloven is er ook niet veel toekomst voor de mooie nieuwe FIAT Firefly motoren.
Alles lijkt op Peugeot techniek gebaseerd te gaan worden, met PureTech SH#T onder de motorkap.
Een FIAT gebaseerd op Franse zooi moet ik niet hebben.
@HZW Zou niet onlogisch zijn, tenzij de THP aan zijn maximum productiecapaciteit zit; dan zou de inzet van Firefly-motoren (die al kant en klaar beschikbaar zijn vanuit Polen) nog een goedkope optie zijn; we gaan het zien…
Ook weer jammer dat FCA net voor de fusie met iets nieuws komt dat waarschijnlijk maar beperkt gebruikt zal worden, zonde van de paar investeringen die ze dan nog wel hebben gedaan. Overigens vanuit het perspectief van voor de fusie ook weer niet helemaal onlogisch, de FIRE-motoren waren echt wel aan vervanging toe en bij de investeringsbeslissing was nog niet te voorzien hoe hard elektrisch zou gaan.
men zegt ook dat de volgende C3 Firefly krijgt…
Laten we het hopen dat ze dan ook in FIAT’s gebruikt gaan worden.
Volgens Allpar.com heeft Tavares bevestigd dat de Firefly ingezet zal worden in producten van voormalig PSA (https://www.allpar.com/threads/stellantis-firefly-turbo-also-goes-to-peugeot-and-citroën.237913/#post-1085254039). Je zou verwachten dat dat dan ook geldt voor producten van voormalig FCA, dus wellicht nog een mooie toekomst voor deze motoren?! Heel benieuwd weer…
Het is vooral jammer dat FCA de nieuwe motor die er L in 2015 was had maar heel langzaam in Europa introduceerde. Had bv in Tipo en als 1.3 150 pk in Giulia geleverd mogen worden. Maar het zou heel fijn zijn als deze motor alsnog blijft, zeker voor de Italiaanse merken. De PureTech levert prima prestaties bij laag verbruik maar de betrouwbaarheid blijft zorgpunt.
@Zebo De link verwijst naar autoproductie in Zuid Amerika. Niet naar modellen in Europa, helaas.
Misschien dan toch wat modellen uit Brazilië naar hier halen!
Ik lees vandaag op de site van Quattroruote dat de Tonale toch ook met Firefly komt, klinkt niet onlogisch. We wachten het af; waarom zou die inzet zich tot Zuid-Amerika beperken?! Er was enkele jaren geleden sprake van een nieuwe PSA 4-cilinder die Opel nog zou gaan ontwikkelen; wellicht inmiddels vervangen door de 1.3 (en/of 1.5??) Firefly?!
Bij Alfa Romeo wordt er vooral gesproken over een 1.5ltr Firefly motor.
Waar het bij de rest meestal de 1.0ltr 3 cilinders, en 1.3ltr 4 cilinders betreft.