Pratola Serra mag nog lang veel dieselmotoren produceren
Een productieve toekomst.
Goed nieuws voor de motorenfabriek van Stellantis in Pratola Serra. De voormalige (ongelukkige) Alfa Romeo-fabriek (waar bijvoorbeeld 33 en Arna gebouwd werden) ten oosten van Napels, was onderwerp van discussie vanaf de aankondiging dat FCA’s Powertrain divisie in Italië een flinke herstructurering tegemoet kan zien, in verband met de elektrificatie van het wagenpark. Het management van Stellantis maakt echter duidelijk dat de diesel vooral voor de bedrijfswagenafdeling nog lang geen geschiedenis is. Tot na 2030 zal minimaal 30% van de lichtere bedrijfswagens van de hele Stellantis-groep nog gebruikmaken van dieselmotoren. Een hoopvol gegeven voor het voormalige F.M.A., omdat de fabriek in de provincie Avellino hierbij een centrale rol op zich mag gaan nemen.
Nieuwe Euro 7 motoren.
De jongste generatie Euro 7 dieselmotoren zullen in Pratola Serra van de band rollen. Door de vorming van de Stellantis-groep, zal dit naar verwachting een hogere productiviteit met zich meebrengen dan in de dagen dat FCA en PSA al partners waren. Er ligt dus een vruchtbaar decennium in het verschiet, wat goed is voor de werkgelegenheid in deze Zuid-Italiaanse regio.
De diesel is nog lang niet dood. Let maar op! De overheid zal ook in 2022 weer duizenden nieuwe diesels aanschaffen voor politie, leger, brandweer, rijkswaterstaat etc. etc. En dan nog het zware vrachtverkeer, 99% diesel. Pas als de overheid echt elektrisch gaat rijden doe ik mee doen.
Misschien als biobrandstoffen echt van de grond komen qua hoeveelheden dat diesel voor het zwaar wegtransport blijft. Immers vanaf 2030 verboden voor nieuwe personenauto’s in de EU. Dus blijft er steeds meer biodiesel over voor het zware segment. Biodiesel in combinatie met Euro 7 zal veel CO2 en NOx (stikstofuitstoot) verminderen. Dat is goed.
Toch klinkt het als een achterhaalde strategie voor deze productielocatie. Waterstof en elektrificatie zijn de toekomst.