Prachtige Lancia Aprilia Cabriolet toont ware merkidentiteit
Lancia leeft als automerk wel degelijk onder de Italianen, wat vooral blijkt uit de grote aandacht voor historische modellen uit de rijke geschiedenis van het luxelabel uit Chivasso. Nog recent kreeg de presidentiële Flaminia tijdens de inauguratie van de nieuwe president van de republiek bijna meer aandacht dan de man die erin zat. Recente Lancia’s kregen echter veel te weinig aandacht, wat de FCA ertoe deed besluiten om het merk op een uiterst laag pitje te zetten. Uiteraard heeft dit vooral te maken met het feit dat Lancia zo’n beetje 100% van de Italiaanse markt afhankelijk is. Het enige wat er inmiddels nog te vieren valt is het 30 jarige bestaan van de Y/Ypsilon. Een schril contrast met de ware identiteit van het merk dat zoveel meer behelst.
Uit heel het land gaan Lancisti daarom deze dagen zelfs op bedevaart naar de Mirafiori Motorvillage in Turijn, om de unieke, bescheiden en zo uiterst elegante Aprilia Cabriolet LT (Lusso Trasformabile) Pininfarina uit 1939 te bewonderen. Een van de talloze creaties op basis van Vincenzo Lancia’s laatste project voor zijn sterven, dat vanwege z’n zeer moderne benadering vernoemd is naar een splinternieuwe stad dat gedurende het Fascistische tijdperk van Mussolini is gebouwd.
De toch drie jaar geleden met redelijk veel ruchtbaarheid geïntroduceerde open Flavia op basis van een Chrysler kreeg geen Italiaan naar de showroom, maar deze in de tijd bevroren open schoonheid wel degelijk. Dat ‘in de tijd bevriezen’ gebeurde door de familie die tot op de dag van vandaag eigenaar zijn van deze auto overigens vrij letterlijk. Toen de oorlog uitbrak lieten deze Lancia-liefhebbers van het eerste uur, namelijk met vooruitziende blik de Aprilia achter een muur van een boeren schuur weg metselen. Een prachtig verhaal van de eerste eigenaar, dat via zijn zoon -de huidige eigenaar- voortleeft. Deze telg van de familie Nasso -zelf al jaren samen met zijn broer restaurateur en carrosseriehersteller in Turijn- heeft ook zorg gedragen voor de uitgebreide restauratie, precies zoals zijn vader dat ook had gewild. Er staan amper 60.000 km’s op de teller van de Lancia met 1352 cc V4 van 48 pk.
schitterend, dit soort verhalen…