Politie in Turijn alert door steeds fellere protesten

De productie van de Alfa Romeo MiTo is vanmorgen weer van start gegaan in de fabriek van Mirafiori. Na een zoveelste gedwongen verlof van drie weken is als eerste de productie van de kleine Alfa weer hervat. De eerste dienst is begonnen met 300 werknemers en daarna volgen er nog eens 500. Vanaf woensdag zijn weer alle 5500 aan de slag. De hervatting gebeurt in een sfeer van spanning in de stad Turijn, die wat doet denken aan de roerige hete herfst van 1969 waarin de fabriek zelfs bezet werd door grote groepen stakende werknemers. Het referendum dat eigenlijk iedereen bezig houdt,vormt voor links radicale bewegingen de aanleiding om fel te ageren tegen de leiding van Fiat. Intussen spreken bij wijze van tegenreactie steeds meer voorstanders van de hervorming zich uit via radio en televisie. Wat door de FIOM het referendum van de angst wordt genoemd, wordt door deze mensen als het referendum van de hoop betiteld.

Maar met de vele nogal persoonlijk getinte dreigementen richting de persoon van Marchionne, is nu inmiddels zelfs de politie in een hogere staat van paraatheid gekomen. Rode teksten met “Marchionne Fottiti!” (zoiets als ‘Fuck You Marchionne!’) en een bekende rode ster in het hart van Turijn, vormen voor de speciale antiterreureenheid van de politie in de Noord Italiaanse gemeente, aanleiding om zeer alert te blijven. Het anarchistische symbool waar wij in ons land niet zo snel van zouden schrikken, is in het Italië nog altijd een link met bloederig verleden van politieke moorden en zelfs aanslagen. In Italië moet altijd rekening worden gehouden met een escalatie van zaken die reeds een tijdje voortwoekeren. Daarover spraken afgelopen weekend ook diverse vakbondsleiders hun zorgen en afkeuring uit.

Deel dit artikel:

6 gedachten over “Politie in Turijn alert door steeds fellere protesten

  • 10 januari 2011 om 16:01
    Permalink

    Ik snap die mentaliteit van de werknemers niet. Natuurlijk probeer je het beste eruit te halen maar er is een grens. Stakingen en ongeintresseerdheid hebben Alfa al vaker parten gespeeld maar volgens mij snappen ze dat niet. Uiteindelijk is Alfa een kleine speler door dit soort ongemakken in de geschiedenis van haar bestaan.

    Ik meen weleens gelezen te hebben dat ten tijde van de Sud de productiemedewerkers drukker waren met het verbouwen van bepaalde kruiden in de fabriek dan het daadwerkelijk goed in elkaar zetten van de auto`s. De Sud werd dan ook geprezen om zijn rijeigenschappen maar de kwalitit was natuurlijk zeer slecht. Mijn ouders hebben er 2 gehad en waren er niet echt gelukkig mee.

    Ze moeten snappen dat ze helemaal geen baan hebben als de auto`s buiten Italie gemaakt worden. Ze moeten ook snappen dat ze zelf kunnen bijdragen aan de kwaliteit en groei van Alfa zodat ze daar later zelf de vruchten van kunnen plukken. Kijk naar fabrikanten zoals Ferrari en BMW die in eigen land succesvol kunnen pruduceren.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 20:47
    Permalink

    Begin steeds blijer te worden dat Alfas binnenkort ook uit Canada komen 😉

    Italiaanse arbeiders zijn nog dommer dan ik dacht.. ze begrijpen gewoonweg niet wat ze aan het doen zijn. Wat mij betreft sluiten ze al die italiaanse fabrieken..

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 20:58
    Permalink

    Ferry,
    Helemaal eens. Een keer staken is tot daar aan toe… waar men in Italie mee bezig is…
    Het is dat ik een zwak voor het merk heb anders zou ik Alfa alleen om die reden de rug toe kunnen keren.
    In de tijd dat het nog een staatsbedrijf was moest het al aan alle kanten gefinancieerd worden. Mooie auto’s bouwden ze toen ja… fantastisch… maar er moest per auto wel (veel) geld bij want van betrouwbaarheid en efficiency had men nog niet gehoord. Niet voor niets dat de staat ervan af wilde !
    En Fiat heeft het boeltje overgenomen, bang als men was dat het in buitenlandse handen zou komen waardoor die partij zich daarmee een vrije toegang zou verschaffen op de toen nog behoorlijk afgeschermde italiaanse markt.

    Maar Fiat heeft er weinig baat bij gehad. In al die jaren heeft Alfa nog geen cent opgeleverd…. sterker… het heeft alleen maar geld gekost en op een haar na had het Fiat zelf de kop gekost.
    En degene die roepen dat het Fiat’s eigen schuld is, die moeten nu eerst maar eens kijken hoeveel moeite het in Italie kost om dingen gedaan te krijgen. Als er meer modellen moeten komen en meer keuze moet zijn, dan zal toch echt eerst de efficiency omhoog moeten.
    Gelukkig ist S.M. op de goede weg maar er is nog een lange weg te gaan.
    Als dat lukt…. pas dan kun je S.M. afrekenen op de modellenlijn (of het gebrek daaraan).
    Nu niet.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 21:10
    Permalink

    Eeen teveel aan buskruit in de aderen speelt ze parten.gelukkig is het nu winter maar ik ga je vertellen als dit in de zomer was gebeurt zou er al oorlog zijn geweest.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 22:06
    Permalink

    Ik lees hier vaak dezelfde fout: Het zijn niet de arbeiders die dom zijn, het zijn bepaalde destructieve krachten achter bepaalde bonden die dominant zijn. Vergeet niet dat Italië niet zoals Nederland een selfmade land is. Er zijn daar heel andere krachten die grote invloed hebben. Het gebrek aan nationale eenheid gooit bijvoorbeeld ook telkens roet in het eten evenals corruptie.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.