Plussen met dank aan de bonussen
Italië was afgelopen jaar een van die markten die met een creatieve ingreep van de staat, een heel aardig resultaat boekte. Dat gold in het bijzonder ook voor de FGA groep.
Vanaf afgelopen zomer kon je bij ons alle maandelijkse en jaarlijkse cijfers van FGA op ‘eigen bodem’ nauwgezet volgen. Bij de Europese cijfers zagen we dat de belangrijkste markten met kunst en vliegwerk de balans van 2008 konden kopiëren naar 2009. Zelfs met een lichte stijging. De Fransen maakten het helemaal bond aangezien daar de markt zelfs behoorlijk groeide ten opzichte van 2008. In Nederland bleef er een neerwaardse spiraal bestaan over het gehele jaar. Ondanks bepaalde kortingen daalde en baalde de branche met -22,5%.
In Italië was er dus behoorlijk veel steun. Er was een ware gasexplosie te constateren bijvoorbeeld. Niet letterlijk natuurlijk, maar in de vorm van een toename in verkochte LPG en Aardgas modellen van een duizelingwekkende 357%. Oftewel van 74.231 in 2008 naar 339.295 in 2009. Goed voor een martkaandeel van 15,72%. Door deze stijging bij de gasafdeling daalde het aandeel van benzine en diesel in Italië met respectievelijk 6 en 9 %. De Italiaanse regering wil volgens de laatste berichten in de subsidies voor 2010 dan ook vooral de nadruk leggen op die uitvoeringenwat betreft hogere beloningen.
De markt is in Italië evenals op Europees niveau zo goed als gelijk gebleven. In absolute aantallen sloot men het jaar af met 2.158.010 auto ten opzichte van de 2.161.682 van 2008. Dankzij de slooppremie werden er 900.000 auto’s van 10 jaar en ouder van de weg gehaald in ruil voor nieuwe schonere en veiligere modellen. Deze resultaten vormen volgens de directeur van het Italiaanse bureau voor de statestiek UNRAE een aanmoediging voor de regering om voor dit jaar de positieve resultaten ook zo veel mogelijk intact te houden. Eind deze maand zal het nieuwe subsidieplan gepresenteerd worden. Er is een duidelijke toename geweest in de private sector. Van 68,54% vorig jaar naar 77,32% dit jaar. De zakelijke verkoop daalde van 16,58% naar 11,67. Ook de markt van de autoverhuur daalde aanzienlijk. Overigens bestaat na 2009 maar liefst 63,6% van het Italiaanse wagenpark momenteel uit auto’s uit het A en B segment. Een toename van 5,6% ten opzichte van 2008. Ook de kleine mpv en crossover werd steed populairder. Verliezers waren vooral de stationwagons en grotere sedans, SUV’s en MPV’s.
[nggallery id=160]