Ploué: ‘Lancia moet weer elegante sedans bouwen’
“Il Granturismo”
Lancia’s designchef Jean-Pierre Ploué sprak de redactie van de Quattroruote voor een interview dat is gepubliceerd in de meest recente uitgave van Italië’s bekendste automagazine. Daarin kwam naar voren wat we onlangs al met enige voorzichtigheid konden concluderen. Het accent ligt bij Lancia op elegantie, luxe en… de terugkeer van comfortabele sedans en vijfdeurs auto’s (Berlina’s) die niet zozeer hoog op de wielen staan. Ploué haalde aan dat het veel beter past bij Lancia’s unieke waarde en DNA. Terug naar het concept dat men in de jaren ’90 nog “il Granturismo” noemde. Volgens Ploué in het interview, past het idee van een SUV niet in dit concept. Iconische Lancia’s uit het verleden worden belangrijk voor de vormgeving van de toekomst. Mogelijk komen legendarische namen als Delta, Fulvia en Stratos ook terug zei de Franse designbaas.
Ypsilon krijgt vorm.
Intussen schijnt er in het Centro Stile al een schaalmodel gemaakt te zijn in 1:1. De Lancia van de toekomst krijgt dus al vorm. Er werd door Ploué niet gezegd om welk model het gaat, maar het ligt voor de hand om aan te nemen dat het om de opvolger van de Ypsilon gaat. Dit wordt een volwaardige (grotere) B-segment (vijfdeurs) auto, die hoger en meer premium in de markt zal worden gezet dan z’n voorganger uit 2011. In dat kader zei Ploué ook tegen de redacteur van Quattroruote dat de terugkeer van de Fiat Punto in hetzelfde segment, nog even op zich laat wachten; “Men hoeft enkel wat geduld te hebben.”
Ook SUV’s?
Overigens zei Ploué dat Alfa Romeo ook zo’n merk is dat vooral moet schitteren op het gebied van sedans en coupés. Opmerkelijk. We weten immers dat Alfa Romeo ook SUV’s zal hebben van het kleinste tot het grootste segment. Wellicht dus dat Lancia ook niet geheel van deze irrationele aanhoudende modegrille weg kan blijven.
Fijn als Lancia verschoond blijft van lompe, onzinnig hoge SUV’s, maar de nieuwe wagens moeten ook gewoon verkocht worden. Behalve de 3 Duitse premiummerken lukt dat vrijwel niemand meer met sedans. Er lijkt echter een nieuwe trend gaande in de vorm van cross-overs tussen SUV’s en traditionele berlina’s. Wellicht dat daar voor Lancia kansen liggen: nu vooraan de nieuwe golf met iets hogere dan traditionele, maar elegante wagens, volledig elektrisch. Dat is zowel stilistisch als technisch een moderne invulling van Lancia’s innovatieve karakter…
Kijk naar de Tesla 3 en S, en je ziet dat elektrisch en (semi-)sedan best succesvol kunnen zijn.
Traagheid: veel te lang wachten op full EV en halfslachtigheid: te weinig varianten, zoals bij de Giulia, zijn de nagels aan de doodskist van de hedendaagse Italiaanse auto-industrie.
Dat is inderdaad een goed voorbeeld, maar ook uitzonderlijk: de Tesla’s waren de eerste serieuze elektrische auto’s en Elon Musk was bereid er letterlijk miljarden privé-vermogen in te steken. Zo’n bedrijfsmodel kan Stellantis zich niet permitteren en wat zou nu het uitzonderlijke USP van elektrische Lancia’s zijn? Elektrisch wordt de norm, dus daarmee onderscheid je je niet meer.
Heel lastig om in te schatten of mooie, stijlvolle Lancia-berlina’s wel of niet voldoende onderscheidend zouden zijn om goed te verkopen, maar ik zou een goed marktonderzoek loslaten op de mogelijke nieuwe mode van cross-overs als tussenvorm van berlina’s en SUV’s: wel iets hoger en daarmee comfortabeler dan berlina’s, maar niet zo lelijk en lomp als SUV’s. Denk aan Citroën C4/C5 X, Ford Mustang Mach-e en nieuwe Mondeo…
De Italiaanse markt ligt wagenwijd open en ook delen van andere markten ten zuiden van ons. Je moet vanuit dat perspectief de kansen voor Lancia zien. Ik kan me enorm goed voorstellen als het merk goed in de markt gezet wordt met EV’s dat het een prima kans maakt. Vooral omdat dit nog lang niet al helemaal is ingevuld. Bovendien zal Brussel al steun verlenen om zoiets tot bloei te laten komen ten zuiden van de alpen.
Overigens vind ik il Granturismo nog steeds fantastisch mooi, maar de Thesis en de laatste Delta die daaraan stilistisch verwant waren, waren weinig succesvol. Vraag is dus hoe een moderne interpretatie wel succesvol te maken…
De motor van een Lancia is al decennia niet meer doorslaggevend. Zelfs de motor uit de Integrale of de geleende Ferrari-motor van de Thema niet. Het is wel de historie, uitstraling, lef en extravagante elegantie waarmee je nog steeds kunt winnen. Je wilt geen saaie perfecte Volvo of BMW, misschien wel een Alfa, verlangt nog naar Saab, en dus is er gelukkig nog Lancia.
Denk dat Lancia4Ever een belangrijk punt aansnijdt: hoe groot is de markt voor het merk in Italië, (de rest van) zuid-Europa en elders (voorlopig: in Europa). De Ypsilon hangt een beetje tussen A- en B-segment in; in 2020 waren die twee in Italië ongeveer 800.000 exemplaren groot, dus “pakt” de Ypsilon ongeveer 5% van die segmenten.
Stel dat Lancia met 3 of 4 elektrische modellen 5% van de totale Italiaanse markt zou pakken, dan zijn dat ongeveer 100.000 auto’s. In Frankrijk deed Lancia traditioneel ongeveer 2% van de markt, stel dat ze daar dan ongeveer 40.000 auto’s per jaar zouden verkopen en nog 10-20.000 elders; dan zit je totaal op een (voorzichtige inschatting) ruim 150.000 stuks per jaar.
De grote vraag is of Stellantis in staat is een min of meer compleet modelgamma voor Lancia winstgevend te maken op basis van dergelijke verkoopaantallen (de wil om daarin te investeren is reeds uitgesproken). Bij voldoende marges en een breed ingezette gemeenschappelijke basis (CMP/EMP/STLA) -die combinatie is de crux!- zou je denken dat dat moet kunnen; DS is volgens PSA ook winstgevend, bij minder dan de helft van dat aantal verkopen. Mits natuurlijk de auto’s voldoende aantrekkelijk gemaakt kunnen worden… Forza Lancia!
Juist als Groot concern moet je ook kleinere series kunnen maken. Kijk naar het grote aantal verschillende modellen van Mercedes. Maar ook de eindeloze reeksen binnen VAG. Het ironische is dat de Fiat groep ooit begon met delen techniek tussen merken toen VW en Audi nog elk hun eigen motoren bouwden. Nu heeft VAG dat trucje goed door, veel beter dan FCA. Hopelijk lukt het met Stellantis.
Lancia moet bijzonder zijn. Dat wordt het niet door de aandrijflijn. Iedere EV kan snel. Wel door de uitrusting. Verzin wat en maak er wat moois van.