Plannen voor Lancia als ‘Italiaans’ merk
Alfredo Altavilla neemt als chef FCA Europa (en Noord-Afrika en Midden-Oosten/EMEA) het woord en spreekt in een interview met een landelijk dagblad voor het eerst openlijk over de toekomst van Lancia. Lancia moet een nationaal label worden waar men wel degelijk brood in ziet. Het is overigens een bevestiging van wat we al eens schreven betreffende een gerucht over het tijdelijk naar de achtergrond verdwijnen van Lancia. Dat laatst is gezien het marktaandeel en de resultaten van de Ypsilon niet zo verwonderlijk. Men wil dus internationaal geen vingers branden voorlopig, wal was het al vanwege het feit dat die miljarden nog simpelweg niet voor handen zijn.
In welke vorm dit behalve de Ypsilon zal plaatsvinden is niet duidelijk, maar het is heel goed mogelijk dat Lancia hiervoor uit nieuwkomers via de Chrysler-tak zal putten. De Dodge Dart, Chrysler 200 en in China de Fiat Ottimo zijn al drie prima middensegment modellen die hier nog niet op de markt aanwezig zijn en redelijk veilig in Italië in Lancia-jasje kunnen worden vermarkt. Bij succes kan eventueel zelfs weer over de grens gekeken worden. Een iets andere aanpak dus dan voorheen (2010-2013) met oudere Chrysler-modellen. Altavilla sprak over een positieve tendens voor Fiat in Europa, waarbij de merken Fiat, Jeep en Lancia (in Italië) volop aandacht zullen krijgen in de nabije toekomst. FCA zal bij dat alles volop kunnen blijven profiteren van een kostenbesparende en efficiënte aanpak.
Als het toch voor Italië alleen is, is het misschien geen slecht idee om op basis van de 500X een Lancia variant te maken. Dit zou een prima opvolger zijn van de Musa die heel populair was.