Plan Mirafiori voorlopig helemaal vastgelopen
Het was al te lang stil de afgelopen week…
Na een hoopvolle start komt nu naar buiten dat meerdere bonden de hakken in het zand hebben gestoken, omdat de firma uit Turijn te veel over één nacht ijs zou gaan volgens hen. Het ziet er naar uit dat verschillende vakbondsleiders hebben geroken dat Fiat veel te verliezen heeft als de deal niet doorgaat. Men wil nu het onderste uit de kan halen. Alleen de bond FISMIC wilde wel alvast in zee met het Italo-Amerikaanse plan voor de fabriek in Turijn. Overigens is er niet openlijk sprake van een totale afkeuring van de partijen, maar spreekt men over een onderbreking van de onderhandelingen. De UGL, FIM, UIL en zelfs de FIOM hebben zich namelijk nog simpelweg onthouden van een oordeel in de hoop dat Lingotto met een aangepast voorstel komt.
De klacht luidt dat Fiat geen enkele afspraak van de nationale overeenkomst -deze kwam bij Pomigliano ook al ter sprake- terug te vinden is in het plan voor een akkoord. Dat wil dus zeggen dat er geen oude afspraken over rechten van de werknemers terug te vinden zijn in het nieuwe plan. De opdracht van de bovengenoemde bonden luidt nu dat Fiat ‘het eigen voorstel moet heroverwegen’. De FISMIC heeft nog getracht de collegae van de andere bonden te overtuigen, maar deze vinden het plan te eenvoudig en ad hoc. De FIM zegt dat de fabrikant nu aan zet is en dat deze de toekomst vaan Mirafiori zelf in de hand. Volgens de FIOM zijn dit de slechtste condities ooit, omdat Lingotto geen enkel punt bespreekbaar wilde maken.
Aanvankelijk leken Marchionne en zijn gevolg voor een vorm van toenadering te kiezen, aangezien men de toestand van Pomigliano koste wat het kost wilde vermijden. Nu blijkt echter dat voor de firma de op papier geldende ‘rechten’ totaal niet bespreekbaar zijn -Fiat eist onvoorwaardelijkheid- met als gevolg dat meerder bonden zich nu tegen Fiat keren. Een nogal gewaagde stap omdat alles nu direct weer op scherp staat. Maandag zullen de partijen en werknemers zich beraden. Of de fabrikant dit stiekem toch aan heeft zien komen zal blijken uit de reactie. Het is des te interessanter om spoedig te horen wat van de kant van het management de volgende stap zal zijn, want veel tijd is er niet. Voor Fiat is de afspraak waar de bonden op hameren een blok aan het been. De vele voorwaarden aangaande werkuren, stakingsrecht en vrije dagen zouden de fabriek kwetsbaar maken. Hierdoor kunnen targets vrij snel in gevaar komen zonder dat de fabrikant het in de hand heeft, en verliest een fabriek binnen een mum z’n concurrerende positie ten opzichte van fabrieken in het buitenland. Camusso van de CGIL zegt na een moeizaam overleg met een eindverantwoordelijke van Fiat, dat de werknemers bij een onvoorwaardelijk akkoord, onder een onverantwoord hoge werkdruk zullen komen te staan en dat er dan geen weg meer terug is.