Pininfarina wil weer auto’s produceren in San Giorgio Canavese
Pininfarina wil de oude productielocatie in het even ten noorden van Turijn gelegen San Giorgio Canavese weer in ere herstellen. Op deze locatie waar bijvoorbeeld de Alfa Romeo Brera en Spider als laatste werden gebouwd, werkten tussen de 400 en 500 werknemers. In 2010 stopte met de productie van de Alfa’s (foto boven) ook een redelijk succesverhaal van Pininfarina als gelicentieerde autoproducent. Vooral Fiat diende als opdrachtgever, andere grote opdrachtgevers waren PSA en Ford. Sergio Pininfarina is niet meer, maar het bedrijf zal weer opbloeien, aldus zoon Paolo in een interview eind vorige week.
Pinifarina is in overleg met BMW, dat op zoek is naar een tweede Europese fabriek voor de bouw van Mini’s. De fabrikant uit München toonde ook al interesse in een fabriek in Nederland (Born), maar ziet daarin nog niet direct het meest aantrekkelijke alternatief. Het gaat om een contract waarbij 15.000 auto’s op jaarbasis zullen worden geproduceerd. Pininfarina komt uit een zeer moeilijke fase en ziet de schulden weliswaar slinken momenteel, maar een dergelijke nieuwe stap zou enkel dankzij nieuwe leningen (circa 100 miljoen euro) tot stand kunnen komen. Pininfarina heeft een overeenkomst met de banken onlangs kunnen verlengen tot 2018. De fabriek in Grugliasco, die De Tomaso tevergeefs trachtte over te nemen, komt helaas niet meer in beeld.
De Pininfarina-fabriek in San Giorgio Canavese gedurende de jaren ’90
Ik dacht dat de deal tussen BMW en Borne al rond was?
Ja dat is wat de door de overheid gesponsorde media in NL je graag willen doen geloven, terwijl in realiteit nog niets beklonken is. Het enige wat rond is, is de overname door VDL van Mitsubishi. Intussen krijgen werknemers te horen dat het allemaal wel goed komt, terwijl uit München nog totaal geen 100% verzekering is gekomen. De Duitsers hebben alleen gezegd dat Born erg interessant is omdat het dichtbij Oxford ligt. Wat ze niet openlijk zeiden, is dat ze de lonen hier veel te hoog vinden. 🙄