Patentaanvraag toont nieuwe 6 cilinder van FCA
De door Harald Wester in maart reeds aangekondigde nieuwe motor voor Maserati (en in het verlengde daarvan ook Alfa Romeo) is bij het US Patent and Trademark Office gepatenteerd onder nummer 10.247.142. Dit is in april al gebeurd, kort voordat de aankondiging van de CEO van Maserati kwam. Het nieuwe (3.0?) blok draagt de werknaam GME T-6 (Global Medium Engine) en zal breed ingezet gaan worden. Men verwacht dat ook PSA hiervan gebruik zal maken, terwijl men vreest dat in de kleinere segmenten een merk als Fiat, juist gebruik zal gaan maken van Franse motortechniek. In de VS, waar de motor momenteel in ontwikkeling is, spreekt men intussen over de Tornado I-6, die mogelijk op de nieuwe Jeep Grand Wagoneer zal starten en vervolgens in de nieuwe Cherokee.
De multifunctionele nieuwe 6 cilinder, zal naast 1 of 2 turbo’s ook uitgerust gaan worden met FCA’s E-booster technologie, goed voor een vermogen tussen de 360 en 525 pk en 25% meer vermogen. Het blok zal met dubbele turbo z’n weg vinden naar Maserati, Alfa Romeo (mogelijk ook het Amerikaanse SRT) en vervangt in Amerika de Hemi V8 (en in basis ook de V6 Pentastar). De nieuwe 6 cilinder in lijn wordt tevens een belangrijke basis voor FCA’s Italiaanse luxe-tak, dat de afgelopen jaren in Modena is gevormd. Voortaan opereert men los van Ferrari en kijkt men enkel voor de nodige expertise nog naar Maranello. Het aangekondigde investeringsplan van Maserati, is daar het bewijs van en nu ook dit motorblok.
LOL.. It will not be used by Alfa or Maserati.
This engine is made for North American brands.
Then why did Wester mention the new engine for next gen Maserati’s. They will never develop an engine (its a global eninge!) just to use it for a few brands. Just wait and see 😉 It will be used for new Italian high end models too. Maserati needs a new non-Ferrari engine for their hybrid models.
Straight six? 6c 1750!
Niks nieuws; ik heb al een 6 in lijn vam FCA. Alleen een litertje meer inhoud. 🙂
Et wat is er mis met de bestaande V6-en van Alfa en Maserati? Kan dat geld niet beter besteed worden aan nieuwe modellen?
Ja, Lancia uitvinders van de kleine V motor
Alfa Romeo and Maserati will use GME T4 and V6 90°. AFAIK V6 90° is not produced by Ferrari. It’s produced by FCA Italy in Termoli.
Mmm wel vreemd om een nieuwe 6 pitter te ontwikkelen als je recent er 1 voor Alfa hebt met 2,9l biturbo en voor Maserati de 3.0l turbo. En een 6 in lijn heeft wel erg veel diepte nodig in het vooronder. Ik vind het een wat onlogische stap. Maarja dat zijn we wel gewent van de Italianen een zwalkend beleid.
T’uurlijk! Een nieuwe 6 cilinder! Daar ga je de wereld echt mee veroveren als iedereen met een carbon transitie bezig is en het milieu een steeds groter issue op de (wereld) agenda is.