Panda van de toekomst toont innovatie genaamd Fiat
Fiat is oud maar zeker niet dood, dat leek wel de boodschap toen de Panda concept genaamd ‘Centoventi’ (‘Honderdtwintig’) vandaag werd getoond in Genève. Het merk wil vooruit en daarom durft het ook voorbij het succes van de 500 te kijken. Mondiaal is dit iconische getal natuurlijk het meest verbonden met het merkimago van Fiat, maar qua cijfers speelt de Panda al heel lang minstens net zo’n belangrijke rol. Daarom kiest FCA ervoor om juist middels dit model -maar dan met de titel Centoventi- het publiek een blik in de toekomst te gunnen.
Fiat is al meer dan een eeuw ijzersterk in het bouwen van compacte auto’s. Soms lijkt het echter of het voor Lingotto niet langer haalbaar is, om die kracht uit met name de eerste decennia na de oorlog, nieuw leven in te blazen. Het merk zou z’n meerwaarde zijn kwijtgeraakt mede dankzij een kwakkelende Italiaanse economie. De concept Centoventi die we nu zien, bewijst dat dit geen realiteit is voor FCA. De kleine hybride/elektrische auto is een serieus project voor de mobiliteit, genaamd Fiat, van morgen. Fiat claimt zelfs een autonomie te kunnen garanderen van 500 km.
Ook de Italiaanse overheid heeft vlak voor de opening van de salon in Zwitserland, laten weten dit project volop (financieel) te zullen steunen. In het hart van Mirafiori, ooit de belangrijkste kraamkamer van Fiat, moet straks een uitgebreide industrie van compacte EV’s op gang worden gebracht. De mal waarin deze techniek zal worden gegoten is die van de Panda en de 500, maar mogelijk mag Lancia met de Ypsilon ook zelfs deelnemen aan dit hoopgevende project. Het nieuwe compacte platform van 3,68 m lengte is multifunctioneel en mondiaal van karakter. Op andere productielocaties zal het platform de basis zijn voor meer conventionele versies van de hier genoemde modellen.
Lancia blij
That thing is a no go for me.
Ga absoluut niet zo’n elektrisch ding kopen.