Overleg tussen Fiat en Mazda bijhoorlijk vruchtbaar
Het lijkt een detail, maar Marchionne was gisteren zeer te spreken over de voortgang van de gesprekken tussen Fiat en het Japanse Mazda. De CEO noemt het overleg aanzienlijk vruchtbaar en zegt dat men allang niet niet meer enkel over de productie van de Alfa Romeo Duetto spreekt. De nieuwe open Alfa rolt in 2015 samen met de MX5 van de band in Hiroshima. Wat er nog meer in het vat zit blijft voorlopig geheim, maar er is weinig fantasie nodig, om bijvoorbeeld te kunnen denken aan een strategische alliantie voor productie in Europa. Toekomstige B en C-segment auto’s van de beide merken zouden zomaar gezamenlijk van de band kunnen rollen in enkele Italiaanse fabrieken van Fiat. Marchionne heeft al vaker gezegd dat alleen rendabele plannen nog worden uitgevoerd en dat bijvoorbeeld een opvolger van de Punto en Bravo dus voorlopig geen goed idee is.
Ooit waren Japanse autobouwers Fiat’s grootste tegenstanders in Europa, maar dat kon met een samenwerking met Mazda en Suzuki (dat in een echtscheiding met VAG ligt) nog weleens tot een grijs verleden gaan behoren. Sommigen speculeren zelfs over een volledige fusie met Mazda, maar daar zijn geen aanwijzingen voor en zou bovendien weinig voordeel bieden voor beide partijen.
Begin deze week schreven we bijvoorbeeld nog over onduidelijkheid over het plan voor de fabriek in Cassino, waar nu nog de Giulietta, Delta en Bravo geproduceerd worden. Marchionne zei daarover in een zelfde gesprek gisteren, dat nog voor het einde van 2013 duidelijkheid zal worden geboden over deze locatie. Hoewel men in de wandelgangen uitgaat van Alfa Romeo en Chrysler-productie, is het niet geheel ondenkbaar, dat naast Alfa Romeo, juist ook Mazda’s geproduceerd gaan worden in Piedimonte San Germano. Het is namelijk algemeen bekend dat de CEO juist met betrekking tot deze fabriek, flink in gesprek is geweest met andere producenten. Zelfs met VAG.
Das goed nieuws dus. Hopen maar dat daardoor de introducties en dus het portfolio snel weer op pijl zullen komen.
Ik weet niet of het goed nieuws is, de opmerkingen over de Punto en Bravo zijn zorgwekkend. Voor de Bravo nog te begrijpen, maar we weten uit de verkoopcijfers dat de Punto wel degelijk aantallen haalt.
Wetende dat de Ypsilon, Delta, Mito en Giulietta het gat niet zullen vullen is mijn conclusie dat Marchionne ervoor kiestolfjes om Volkswagen volledig vrij spel te gunnen in de marktsegmenten waarin deze auto’s opereren.
Ga ervan uit dat het aantal Polo’s en Golfjes dat je de komende jaren op de weg gaat zien gaat toenemen.
Inderdaad dmantione het ‘vrije spel’ dat de concurrent nu krijgt lijkt me geen goede zaak. Nu neemt het marktaandeel voor FGA nog toe in Italië, maar voor hoe lang?
Ik hoop in ieder geval nog steeds dat Fiat geen nieuw merk zal overnemen door te fuseren met een kleine fabrikant. Dat is nl het einde van Lancia buiten Italië. Dat was ook het plan met Opel of Saab in 2009, toen Marchionne een degelijk idee had, maar werd geblocked en uitgelachen door trutje Merkel en de rest van de hooghartige Duitse autolobby. (speaking of which; heeft iemand toevallig Winterkorn in Geneve heel theatraal een Toyota zien opmeten met de CEO’s van alle VAG-merken om zich heen?? Zo van, nu zijn jullie nog nummer 1 maar volgend jaar niet meer? …En dan zeggen ze dat Italianen vaak overdreven gedrag vertonen. Wat een gasten.. 🙄 )
It’s all in the game dit soort theater. Voor wat betreft het vrij spel van VAG maak ik mij niet zo’n zorgen. Andere aanbieders in deze segmenten zijn niet opgewassen tegen het duitse geweld en koopt zijn verlies (Cash burn peugeot 200 mln/maand!) en ook in de duitse hoek vallen rake klappen. Zou mij niet verbazen als Marchionne inzet op: wie het laatst lacht….
Nu ik er nog eens over nadenk, denk ik dat er een vrij eenvoudige verklaring is voor dit gedrag: Marchionne heeft geen geld. Melfi wordt verbouwd, Mirafiori wordt verbouwd, misschien wordt Cassino verbouwd. De 500X moet ontwikkeld worden, de Giulia, de Quatroporte, de Ghibli, en alle kosten die gemaakt moeten worden om in de V.S. een verkoopsorganisatie op te zetten. O ja, er zijn ook nog een paar miljardjes nodig om Chrysler over te nemen.
Een nieuwe auto ontwikkelen is altijd een risico, maar met de verkoopaantallen van de Punto zou dit relatief gezien een veilige investering moeten zijn. Kan me niet voorstellen dat angst voor gebrek aan verkooppotentieel erachter zit.
Marchionne heeft simpelweg geen geld om een nieuwe Punto en Bravo te ontwikkelen.
Ik denk dat je gelijk hebt dmantione want de afweging tussen auto’s bouwen en investeren in het bedrijf is al jaren de spagaat waar Fiat in zit en de sport die Marchionne bedrijft (sinds bijna faillissement in 2003). Maar ik denk ook dat ze er uit gaan komen gezien de resultaten van de inzichten. Ik zet m’n geld in op Fiat SpA…. nu de aandeelhouders nog