Opvolging Fiat Panda: hatchback plus kleine Crossover
B-segment offensief.
Fiat gaat zichzelf opnieuw uitvinden en zal dat doen door de Panda middels twee nieuwe modellen te laten vervangen. Een plan dat al in de laatste jaren van FCA op tafel lag. De filosofie van een auto die configureerbaar is van zeer basaal tot rijk uitgerust en uiteraard elektrisch. Fiat biedt straks iets wat anderen nog niet bieden. Precies zoals in 1980, toen de eerste Panda op de markt verscheen. De toevoeging van een tweede model met hogere instap is vandaag de dag verplichte kost. Ook dat is geen nieuw idee, maar zat al jaren in de koelkast. De concept Centoventi is van al die geconserveerde plannen het tastbare bewijs en zal als inspiratie dienen. De Panda Crossover wordt een ‘Pandone’, oftewel een ruime B-segment auto van minimaal 4 meter. Sommigen zeggen dat dit model ook Uno of Punto zou kunnen heten en dat het gebouwd zal worden op het CMP en e-CMP platform. Naast deze Fiat die in Polen van de band zal rollen, zullen ook een Alfa Romeo en een Jeep van hetzelfde formaat worden geassembleerd.
Bekendmaking op 1 maart.
De Fiat Panda is minstens zo belangrijk als de 500. Fiat heeft in 2021 112.298 eenheden van deze knappe kleine vijfdeurs verkocht op de Italiaanse markt. De huidige Panda is dus een groot commercieel succes al sinds 2012. Fiat wil dit succes uitbouwen de komende jaren, door het merk weer prominenter te maken binnen de kleinste segmenten. Dit doormiddel van een groter en meer divers aanbod, dat door het grote publiek direct herkenbaar zal zijn als Fiat. Deze onderscheidingsdrang is goed nieuws voor de trouwe Fiat-liefhebber, die misschien al enkele jaren met weemoed terugdenkt aan successen als de Panda, Uno en Punto. Fiat zal zich hierdoor tevens ook op Europees niveau weer meer zichtbaar worden. Vooral als het erin slaagt om als een van de eerste producenten, betaalbare elektrische auto’s aan de man te brengen. Op 1 maart zal tijdens de presentatie van het productieplan meer hierover worden bekendgemaakt. De presentatie van de nieuwe Panda zal tegen het einde van 2023 plaatsvinden.
Eind 2023. Dus nog wachten, ruim 2 jaar is dan realistisch. Dan staan de Chinezen hier ook rijen dik met kleine elektrische auto’s. Bovendien: een platform dat zowel Panda’s als Alfa’s en Jeeps kan voortbrengen kan nooit goedkoop worden. De geest van Giugiaro’s oerpanda uit ‘80 is niet op deze wijze terug te halen. Overigens een werelds’ ontwerp.
Goed nieuws. FCA had de B-klasse nooit zo moeten negeren. Zelfs met weinig marge is het wel manier om klanten te bedienen en zo de kans te vergroten dat als ze opschuiven naar duurdere auto’s ze niet alleen aan Audi denken.
De kosten van het platform gaan omlaag als je er meer van bouwt. Dat hebben ze bij VAG wel goed begrepen. Zorgpunt is eerder het gewicht. Als het platform geschikt moet zijn voor hoge vermogens dan wordt het nodeloos zwaar voor deze.