Opvolgers Giulia en Stelvio worden groter en elektrisch

Aftrap nieuw tijdperk met exoot.

Alweer geen officieel productplan zoals je hebt gemerkt vorige week, maar enkel toezeggingen van de CEO zoals we die reeds vaak hebben gehoord. Alfa Romeo presenteert dit voorjaar (april) een exotische 33 Stradale reïncarnatie op basis van de Maserati MC20. Deze heeft dezelfde mooie V6 achter de stoelen en is alleen een stukje exclusiever en duurder dan het broertje met de drietand. In Modena zullen slechts een handvol geproduceerd gaan worden voor een klantenkring die al bekend is. Dit sportieve zeldzame verzamelobject met klaverblaadje is volgens Imparato namelijk al uitverkocht.

Toekomst van EV’s.

De moderne interpretatie van de 33 Stradale schijnt voorlopig Alfa’s laatste creatie met louter verbrandingsmotor te zijn. Vanaf de kleine B-UV uit Polen (2024), gebaseerd op de Jeep Avenger en de FIAT 600, spreekt het management enkel over Hybride en EV. Maar vooral dat laatste want in respectievelijk 2025 en 2026 volgt de opvolging voor Giulia en Stelvio in het hogere segment, die 100% elektrisch zullen zijn. Deze creaties zullen adembenemend ogen aldus de Franse CEO en hebben als Quadrifoglio een maximum vermogen van 1000 pk. Beide auto’s zijn bovendien een slag groter dan de huidige modellen uit Cassino. Men spreekt over drie uitvoeringen. Een instapper van 345 pk (!), de Veloce met 790 pk en de Q met 986 pk (circa 1000). De autonomie moet op ongeveer 700 km komen.

Deel dit artikel:

3 gedachten over “Opvolgers Giulia en Stelvio worden groter en elektrisch

  • 28 februari 2023 om 09:26
    Permalink

    Inb4 mensen over EV’s beginnen te zagen:
    – Zoek even op wat Peak oil is (en waarom wij als niet-olie producerend land dus snel een alternatief moeten zoeken)
    – Umicore kan 98% van het kathode materiaal uit een batterij recycleren
    – Umicore kan lithium recyclen (in Hoboken)
    – In onze landen is een BEV al na 70000 km milieuvriendelijker
    – Waterstof heeft 3x zoveel energie nodig, dus de problemen met het net zouden met waterstof alleen maar vergroot worden

    Blij dat Alfa nog meer de EV kant uit gaat, maar dan moeten ze prijstechnisch wel scherp gaan zitten terwijl het toch prima sturende auto’s worden. Volgens mij gaat het EV tijdperk wel lastig zijn voor Abarth en Maserati vanwege de niche die deze merken vervullen en de nihile prestatieverbetering tov hoge prijs.

    Zelf hoop ik vooral op weer eens een station

    Beantwoorden
  • 2 maart 2023 om 05:38
    Permalink

    Ik vind de Giulia groot zat. Gaat het maat E-klasse worden?
    Hopelijk komt daaronder een vergelijkbaar model, sedan-achtig die meer betaalbaar is. NB Die genoemde opbouw van vermogen is vreemd. Veel te grote stappen. Hoewel vreemd, de huidige Giulia stapt ook van 280 naar 510 pk. Waarom er geen 350 / 450 pk-varianten zijn heb ik nooit begrepen, net als die slechts ene carrosserie-variant. Onbegrijpelijk.

    Beantwoorden
  • 10 maart 2023 om 15:51
    Permalink

    Alfa moet het wiel niet opnieuw uit willen vinden.
    Zoals de Giulia destijds een directe competitie van de BMW 3 serie (F30) was, zou de volgende Giulia ook weer een directe competitie van de BMW i4 en G80 moeten worden.
    Als Alfa dit niet doet zullen veel klanten simpelweg naar de concurrent gaan.
    Overigens is er best nog wat te verbeteren op een i4. Deze is kwa design misschien redelijk geslaagd, maar kwa sturen en kwa gewicht kan Stellantis dit echt nog wel overtreffen. Zie de Folgore modellen van Maserati bijvoorbeeld.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.