Opvolger Lancia Voyager klaar in 2014
Op dit moment staat Chrysler onder leiding van Sergio Marchionne voor de beslissing, hoe de volgende Voyager eruit komt te zien. Een belangrijk moment in een succesvolle geschiedenis, dat al bijna 30 jaar oud is. De CEO zou volgens insiders voorstander zijn van het oude succesvolle concept met schuifdeur en hoge daklijn. Mensen rondom hem opperen echter ook een nieuwe koers in de vorm van een Crossover, wat meer past bij de huidige mode op de lokale markt. Over ongeveer 21 maanden presenteert Chrysler het eindresultaat. Tegen die tijd zal ook pas besloten worden, of het nieuwe model uit het Canadese Windsor, ook als Lancia naar Europa komt. Dat de Italiaanse manager dit keuzemoment volop in publiciteit gooit, heeft alles te maken met het feit dat men graag weet hoe het grote publiek hierover denkt.
De eerste Plymouth Voyager uit 1984 was een heuse ‘Woody’. Hoe modern het voorwielaangedreven concept ook was, dit model had nog veel weg van een spartaanse Amerikaan uit de jaren ’70.
Het is eigenlijk de MPV der MPV’s, de Voyager. Geboren als Plymouth en inmiddels zelfs verkrijgbaar als Lancia. Hoewel er ook in Italië al in de jaren ’70 ideeën waren voor een dergelijk concept, was de Amerikaanse ‘Minivan’ de eerste echte MPV die doorbrak in de wereld van de auto-industrie. Chrysler werkte zelfs eigenhandig aan een Europese rivaal, door de kennis in handen van het Franse Matra achter te laten, voordat men zich eerst tijdelijk uit Europa terugtrok. Gevolg; kort daarna werd de Renault Espace geboren. Niemand geloofde er begin jaren ’80 echt in, maar al snel bleek het idee een belangrijk hoofdingrediënt te zijn, van Lee Iacocca’s revival van Chrysler. Vanaf dag 1 was er ook de minder luxe uitvoering van Dodge, genaamd ‘Caravan’. Al die tijd rolden miljoenen exemplaren in de Canadese fabriek van de band en groeide de Minivan van Chrysler uit tot een icoon van de Amerikaanse auto-industrie. Chrysler overweegt nu om het klassieke ‘busmodel’ alleen voor het merk Dodge voort te zetten.
Wellicht handig om voor de Grand Voyager het people carrier principe aan te houden en voor de “normale” iets sportievers, zeg maar richting Ford S-Max.