Opvolger Lancia Delta krijgt tal van veiligheidssnufjes
De opvolger van de Lancia Delta -en dus een nieuw compact model van Chrysler- wordt al een tijd intens getest. Dat gebeurt nog altijd in een verlengd Giulietta jasje, maar dankzij wat eerste foto’s van de middenconsole zien we wat eerste unieke kenmerken van deze auto. Nog niet qua vormgeving weliswaar, maar wel wat betreft de techniek aan boord. De nieuwe C-segmenter zal namelijk van alle modernste snufjes zijn voorzien, die je kunt verwachten op een hoogwaardig product, zoals adaptive cruise control, forward-collision warning en het zogenaamde Lane-Departure Warning System. Deze laatste techniek moet je als bestuurder waarschuwen, wanneer het voertuig door onachtzaamheid te veel naar de rand/grens van de rijbaan afwijkt (dankzij een sensor/camera in de bumpers). Wanneer dit het geval is zal de auto zichzelf corrigeren met lichte automatische stuurbewegingen.
Lancia levert dit systeem momenteel al als optie op de nieuwste generatie Delta (de Lancia Delta is een van de veiligste in z’n klasse) en het ’toeval’ wil dat het merk uit Turijn, naar aanleiding van dit veiligheidssysteem -ook wel ‘Driving Advisor’ genoemd- onlangs een onderzoek heeft laten doen onder 600 Delta-bezitters. Negen maanden lang werd een groep mensen gevolgd en de resultaten werden vergeleken door Fiat’s Elasis CRF, het Politecnico di Torino, de universiteit van Turijn en die in Modena. De ene helft van de ondervraagden heeft een Delta mét dit systeem en de andere helft eentje zonder. Lancia wil zo bekijken of een dergelijk waarschuwingssysteem, ook daadwerkelijk als een extra veiligheidsaspect wordt ervaren. Vandaag en morgen zal Lancia op een speciale bijeenkomst van autoproducenten in Brussel (‘euroFOT’) rapporteren wat de uitkomst is. Lancia spreekt over een hoge tevredenheid, waarbij maar liefst 90% van de ondervraagden aangeeft dat het een zeer aangename ondersteuning is.
Deze en andere opties worden momenteel dus ook getest op auto’s met het Compact US Wide platform. Men zegt dat dezelfde technieken ook doorgevoerd zullen worden op nieuwe toekomstige D-segment sedans van Lancia en Alfa Romeo. Interessant is ook de indicatie ‘E85 Only‘ op het aanplakbiljet. Dit moet de testpiloot eraan herinneren, dat in de tank enkel het in Amerika steeds populairdere E85 mengsel met 85% ethanol mag worden gegoten. Volgens de Amerikaanse site Car&Driver, wil dit automatisch zeggen dat onder de motorkap van dit testmodel een V6 ligt (de nieuwe 3.2) en geen 1.4 MultiAir zoals je misschien zou verwachten. De Chrysler 100 zal in de loop van 2013 al in de verkoop gaan en de Lancia-versie genaamd Delta, zien we waarschijnlijk pas tegen 2014 op Europese bodem in de showroom debuteren. De presentatie van de nieuwe Lancia zal volgend jaar al plaatsvinden, volgens interne informatie die ons onlangs is toegekomen.
Op de Facebook pagina van Lancia is al een foto van de nieuwe Delta te bewonderen…
Onmogelijk want die auto is nog topsecret 😉
Nou kijk zelf maar en klik op de foto van het artikel…
Vreemd dat hele dagelijks nieuwsspeurende wereld inclusief wijzelf het nog niet gespot hebben dan 😉
Geen idee waar je dat haalt hoor Dutchbird. Net ook even door de posts van Lancia’s facebookpagina gegaan en ik zie niets ivm de Delta… (tenzij het model dat nu verkocht wordt uiteraard)