Opvolger Lancia Delta gaat mogelijk in de VS in productie
Volgens de krant Detroit Free Press, overweegt Fiat-Chrysler een nieuwe hatchback te gaan bouwen met de naam ‘100’. Deze bron meldt dat Sergio Marchionne zelf deze naam en dit plan aan hen heeft gemeld. We weten al sinds juli dat de opvolger van de Chrysler 200 (en Lancia Lybra) en de nieuwe Alfa Romeo Giulia in de fabriek van de Sterling Heights gebouwd zullen worden, even ten noorden van Detroit. Dit is een potentiële locatie voor dit model, al is de fabriek van Belvidere in Illinois (600 mijl naar het westen), waar momenteel de nieuwe Dodge Dart reeds op dit platform wordt geproduceerd, ook een goede en wellicht meer logische kandidaat. De nieuwe hatchback is een van de vele modellen die de groep op dit platform (Compact/Wide) zal zetten en het zal Chrysler kunnen bedienen van een gezonde tegenhanger voor de Audi A3 en BMW 1 serie, modellen die het in de VS aardig doen. Hoewel Olivier François een tijd geleden als CEO van Chrysler/Lancia nog liet weten dat er geen compacte modellen met Chrysler-logo in de VS geïntroduceerd zullen worden, lijkt het erop dat dit nog helemaal niet zo zeker is. Het klinkt namelijk nogal logisch dat onder een Chrysler 300 (Thema) en 200 (Flavia), ook een 100 (Delta) in het gamma zal aansluiten. De Ypsilon zal uiteraard niet leverbaar worden in Amerika.
De krant uit Detroit gooit het daarom op een rol als exportmodel, dat vooral als Lancia in Europa zal gaan rondrijden en in Engeland als Chrysler. De huidige Lancia Delta wordt vlakbij Cassino (Piedimonte San Germano) geproduceerd en zal tot 2014 in productie blijven. Deze Italiaanse fabriek zal in de toekomst een grotere rol krijgen als productielocatie van nieuwe C-segment modellen met Fiat-logo.
Ik krijg hier nu al reclame voor Volvo 😕
Ook hier:
Chrysler is going to introduce new midsize sedans to replace the Chrysler 200 and Dodge Avenger and new versions of the Compass and Liberty for 2013. They’ll be based on the platform that underpins the Dart and
Chrysler is also considering a compact hatchback — Marchionne calls it the “Chrysler 100.” If that car gets the green light, Chrysler will also export it as a Lancia, Fiat’s European luxury brand.
He also plans to export sporty Alfa Romeos, probably a midsize sport sedan and wagon. Alfa’s return to the U.S. has been frustratingly delayed until 2013, but Marchionne remains adamant it will happen.
“We had to make sure they were lightweight, fast cars with Alfa powertrains,” he said, citing an upcoming 1.8-liter engine that produces a mind-boggling 300 horsepower.
“There will be plants making Alfas in the United States and Europe,” he said. “I need to export to Europe from the U.S. The volumes I get here are how I reintroduce Alfa to Europe,” where it has become a bit player compared with brands such as Audi and BMW.
Marchionne must also solve the riddle of Chrysler and Dodge’s minivans in 2013. He hates building nearly identical vehicles for two different brands, but he can’t afford to throw away tens of thousands of sales by rashly killing a model.
“Retention and growth of volume is key,” he said. “I’ve got to protect (the golden) goose.”
@San: Ja sorry komt door ons stukje van gister 😆
En ondertussen blijft de huidige Delta een verschrikkelijk mooie auto !
Idd hape!! En daarom wordt het m’n volgende 😀
@Lancia4Ever
Yessssssss… hier is het inmiddels al bijna anderhalf jaar lang genieten !