Opvolger Lancia Delta een Crossover uit Italië?
De volgende vijfdeurs Lancia in het middensegment zou niet een klassieke hatchback zijn, maar een auto met de kenmerken van een Crossover. Ongeveer zoals de laatste Fiat Croma dat ook was. Als is ook de huidige Delta niet bepaald doorsnee, want het model hangt tussen een hatchback en een SW in. Het geluid over een nieuw project komt vandaag uit Spanje, waar afgelopen weekend een presentatie van de Delta S by MOMODESIGN plaatsvond. Het is uiteraard onzeker of dit op feiten gebaseerd is, aangezien het toekomstige productplan van Lancia momenteel uiterst schimmig is.
Toch sluit het door een importeur gelekt gerucht wel degelijk aan op een paar feiten, namelijk dat de geplande hatchback van Chrysler (die 100 zou heten) niet eerder dan in 2015 op de markt verschijnt en dat de prioriteit nu ligt bij het lanceren van een sedan in 2014 (de 200/Flavia) en een nieuwe MPV (de Voyager). De komst van een Crossover is in de VS weliswaar ook al bevestigd, al spreekt men daar alleen over een grote Crossover voor de lokale markt. Deze feitelijke opvolger van de Pacifica (2004-2008) zou bovendien niet eerder dan in 2016 op de markt verschijnen. Is de Chrysler 100/Delta opvolger, dan een project dat uit Italië zal komen? Die kans is aanwezig, want er zijn ook al testexemplaren op ons continent gespot, en Europa zal wat een dergelijk model betreft, hoe dan ook de belangrijkste markt zijn.
Het gerucht dat nu dus uit Europese Lancia-kring komt, doelt op een op het ‘Compact Wide’ platform gebaseerd ruimteconcept, dat mogelijk in 2015 debuteert. De auto zou een heel eigen karakter hebben en niet bepaald op een SUV lijken. Intussen blijft de Delta nog dik een jaar onder ons. Het is de verwachting dat Cassino vanaf volgend jaar zich mag voorbereiden op een nieuwe toekomst met de productie van C-, maar ook D-segment auto’s. Het is zoals gezegd niet ondenkbaar dat de nieuwe vijfdeurs middensegment Lancia, ook uit deze fabriek zal komen, samen met bijvoorbeeld Alfa Romeo’s die hetzelfde platform delen. Export richting de VS is uiteraard altijd een belangrijk doel, gezien Fiat’s huidige strategie voor de Italiaanse fabrieken. Door het bedenken van een Crossover-achtig model voor het merk uit Turijn, voorkomt men dat Lancia te veel in het vaarwater van Alfa Romeo zal gaan zitten. De klassieke D-segement sedan van Lancia, komt straks intussen uit de VS en deelt alles met de nieuwe 200, die volgend jaar (januari) in Detroit zal worden gepresenteerd.
wordt het eerst niet tijd om het motoren paller voor de Delta Momo eens aan te passen naar waar vraag naar is? Hoeveel diesels en benzine/lpg auto’s denken ze zo met het wel schitterende momo kleedje te kunnen slijten?
Ik weet wel een klant als deze uitvoering met de 140pk multi-air wordt geleverd! (of de 200pk benzine versie..)
Nog even wat langer rondrijden en dan zie ik een prachtige opvolger voor mijn huidige Croma op de markt verschijnen. Kom maar door met die Italiaanse Lancia!
Inderdaad nog even wat langer doorrijden met de Lybra SW 2.0.
Een crossover zou niet verkeerd zijn maar sinds Lancia en Jeep in NL onder één dak worden verkocht waarom niet een model gebaseerd op de nieuwe Cherokee en noem het dan direct integrale. Om Lancia een unieke positie te geven binnen FGA zou ik kiezen voor stijl, luxe en vierwielaandrijving op alle modellen.
Het bericht kwam mij al wat bekend voor: de Lancia Agrippa: http://www.autoedizione.nl/lancia-agrippa-als-nieuwe-compacte-crossover/
Iets anders: op http://www.autoblog.nl staan een paar artikelen over vergeten Lancia concepts; er leuk om de beelden te zien van en te lezen over oude Lancia concept cars.