Opvolger Lancia Delta bijna 100% zeker dankzij Chrysler
Sergio Marchionne heeft in een interview met Automotive News laten weten, dat wanneer de nieuwe Chrysler 100 groen licht zal krijgen, er definitief ook een opvolger van de Lancia Delta in de Europese showroom zal staan (2014/2015). De Chrysler 100 is volgens de CEO een ver gevorderd project, maar krijgt nog even geen groen licht voor een in productie name. De vierdeurs Chrysler 200 zal volgend jaar namelijk eerst aftrappen en vormt een zeer belangrijk product, dat aan alle eisen zal voldoen om in dit belangrijke segment mee te kunnen doen. De vijfdeurs 100 wordt vervolgens een extra optie voor de Chrysler-dealer. Uiteraard is er ook nog de Dodge Dart die met de komst van een automaat, naar verwachting commercieel gezien flink zal kunnen groeien. Marchionne wil in het Amerikaanse middensegment naar eigen zeggen een stuk van de taart, conform de groei van de groep in alle andere segmenten.
De 200 is al in januari te zien op de autosalon van Detroit en staat voor kwaliteit en luxe. Hoewel dit ook de ideale basis is voor een nieuwe sedan van Lancia, zal Marchionne vanwege de crisis op de Europese markt, nog geen beloftes doen over een nieuwe marktintroductie voor het luxe merk uit Turijn. Marchionne noemt de belangrijke Italiaanse markt hierbij als grootste probleem. Het werken aan een Europees herstel voor Fiat, is voor de CEO nu het allerbelangrijkste.
Uiteindelijk zijn we hier dus weinig wijzer van geworden…
Dat de opvolger van de Delta de Chrysler 100 wordt, was bekend. De Chrysler 200 (Flavia?) is onlangs al op het continent gespot. Over de voor Europa broodnodige stationwagen wordt weer met geen woord gerept.
Het is alles teveel onder voorbehoud. De auto´s zijn theoretisch dus al klaar, maar staan in de `hold´.
Het gevaar schuilt echter daarin, dat de auto´s al op de tekentafel verouderen, en er uiteindelijk weer technische aanpassingen moeten plaatsvinden door die uitgestelde introductie, wat ook weer voor vertraging zorgt… en daarmee is uitstel dan ook snel afstel. dat is een vicieuze cirkel waarin FGA al jaren verkeert.
Je kunt als klant hier nauwelijks de aankoop van een volgende auto op plannen. Heb de afgelopen 10 jaar telkens op een te introduceren model gewacht (Bravo, Bravo stationwagen, Delta, Giuletta stationwagen), maar FGA was of is telkens te laat.
Hoeveel klanten zijn hierdoor overgestapt op een ander merk? En hoe wil FGA die ooit nog terugwinnen als klant?
Hoeveel kost de marktintroductie van een nieuw model? Persoonlijk denk ik dan, laat Lancia maar eens minder Filmfestivals sponsoren of ophouden zich politiek te engageren, en gewoon beginnen direkte reclame te maken voor het merk Lancia. Veel mensen weten niet eens dat het merk nog bestaat, of welke modellen überhaupt aangeboden worden.
Wil Lancia overleven, wil FGA overleven, dan moet niet alles weer van de italiaanse markt afhangen, integendeel.
De ontwikkelingskosten liggen sowieso grotendeels bij Chrysler, Lancia kan dus relatief goedkoop blijven voortbestaan, met nieuwe modellen die voor Chrysler én Lancia ontwikkeld zijn.
om die reden ben ik overgestapt van AR naar Audi, er is gewoon geen auto meer in het D+ segment. En ik moet zeggen tot volle tevredenheid :-D. Fijne auto en je voelt je behandeld als klant, dat is bij de Italianen nog wel eens anders. Met de huidige modellenpolitiek zien ze mij niet meer terug bij FGA en ik denk dat ik niet de enige ben….
@JW
Er komt genoeg volgens mij…
@JW
Van AR overstappen naar Audi… En zeggen dat het een fijne auto is? :-/
Qua kwaliteit misschien, maar je kan niet zeggen dat Audi de beste driver’s cars levert (integendeel)… In tegenstelling tot Alfa.
Niet dat iemand ook maar profiteert van de introductie van nieuwe modellen. PSA heeft allemaal nieuwe modellen, maar staat met 20% in de min en aan de rand van de financiële afgrond. Porsche gaat de weekend shifts schrappen. En over Opel met zijn nieuw Insignia, Astra en Adam hoeven we het niet te hebben want die maakt geen cent winst.
Dan kun je beter je ontwikkelings centen in de zak houden, de crisis wel overleven en op de golf van de opgaande lijn je nieuwe modellen introduceren.
Zie nog een lichtpuntje 🙂
Als deze 5-drs 100 zijnde een hatchback 200 maar een kleine rol in het gamma van Chrysler gaat spelen, geeft dat Lancia misschien mogelijkheden wat meer invloed op de auto te krijgen.
Sterker nog; ik heb op een Amerikaans forum gelezen dat zowel bij de 200 als de 100 Centro Stile de leiding had over het project. De 200 hoort dan ook als Flavia naar Europa te komen, maar is dus om tactische redenen nog even weggelaten in het huidige plan. Dat geldt eveneens voor de productie van de 100/Delta in Cassino. Staat niet op de kaart, maar is wel waarschijnlijk volgens de meesten, aangezien het model in de VS een veel kleinere rol zal krijgen.
Van Alfa Romeo naar Audi…..
Ik heb gemerkt dat echte waarde in positieve emoties zit. Met een brede lach in een auto zitten, omdat hij lekker rijdt. Hoe degelijk die Audi’s ook zijn, bij mij raakt het geen snaar. Maar goed, ieder zijn meug. Alleen de stap van AR naar Audi. Er zijn grenzen 😉
Toch maar even gegoogled op ‘new Chrysler 100’ en krijg beelden van een mismaakte Giulietta! Dezelfde golvende zij, maar met een strak getrokken front. Ik wordt daar niet blij van…
nou van een Chrysler krijg ik niet echte positieve emoties…. 🙄 Had graag weer een Ialiaan voor de deur gehad. Ik stond op het punt mijn 159 te vervangen en heb hemel en aarde bewogen om 1 v/d laatste 159’s te bemachtigen, wat niet lukte omdat er niet meer kon worden gekozen en dealers zich niet wilden inspannen. Er waren er een paar honderd op voorraad waar je uit kon kiezen en dat was het. A la T-Ford zal ik maar zeggen. Verder kon ik kiezen uit louter kleintjes (met alle respect hoor) als de Mito, Guilietta, Panda, 500, Punto, Y, Musa en Delta (die had nog gekund). Voila, het probleem bij FGA. Bovendien een klant die weg is, is moeilijk terug te krijgen..Verder zou ik -als eigenaar van 5 Italianen- iedereen willen zeggen, zet die roze bril eens af en realiseer dat stilstand achteruitgang is en dat de concurrentie wel stappen heeft gemaakt en maakt. Laat je niet gek maken door berichten over de opvolger van … en de introductie van …, is zeker de laatste 5 niets van waar gebleken 🙁
@JW
Je had als eigenaar van 5 italianen ook even over de grens kunnen kijken…. ook daar staan de 159’s nog te kust en te keur en het moet wel gek zijn of er moet er wel een tussen zitten die aan de eisen/wensen voldoet. En dat tegen scherpe prijzen.
Anyway, ik wens je veel plezier met je Audi. Da’s toch wel wat anders. Prima auto, maar anders.
heb ik geprobeerd, maar daar wilde de leasemaatschasppij niet aan… 🙁 . Audi is zeker anders, elk knopje en metertje zit op de juiste plek, en is ergonomisch verantwoord. Da’s bij een Italiaan niet altijd zo vanzelfsprekend. De ratio versus de emotie zullen we maar zeggen. Vormgeving zowel binnen als buiten is natuurlijk anders, maar tegelijk een kwestie van smaak. Qua rijeigenschappen ontlopen ze elkaar niet veel al ging ik door de bocht in de Alfa toch met een beduidend hogere snelheid, alsof het zwaartepunt lager lag….terwijl de Audi een verlaagd onderstel heeft.
@JW
Ik krijg ook geen positieve emoties van Chrysler. Ik herken het dilemma. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Delta 1.8 (de enige Delta met een goede automaat), mede doordat de TCT op de Giulietta te lang uitbleef. En wat een auto is die Delta! En wat een motor. Natuurlijk heeft de Delta minnetjes, maar dat wordt dubbel en dwars goedgemaakt door het plezier dat ik ermee heb. Wat is die auto ondergewaardeerd.
Ik hoop dus vurig dat er in de nabije toekomst nieuwe echte Italiaanse C en D segmenters komen.
De Italianen kunnen het trouwens mooi zeggen:
Una macchina tedesca si compra per motivi della ragione, una macchina italiana per motivi d’amore.
De vertaling spreekt voor zich.
“””Audi is zeker anders, elk knopje en metertje zit op de juiste plek, en is ergonomisch verantwoord”””
En waar zit de schakelaar voor de lichten ?
Juist.
Ik begrijp niet dat er nog geen enkele autojournalist daarover gevallen is.
Ik vind dat totaal onverantwoord : linkerhand ‘ergens’ naar linksonder het dashboard laten gaan om de lichten op te zetten. M.a.w. het stuur heb je op dat moment maar met 1 hand vast.
Vergelijk met een draaiknop aan een hendel bij italiaanse auto’s : daar is de tijd dat je het stuur loslaat minder lang dan bij de VAG auto’s.
(ja, ik weet het : vele auto’s hebben tegenwoordig een lichtsensor. Daar gaat het niet over. En, by the way, de kleintjes hebben meestal geen lichtsensor)
(niet dat ik “schrik” heb als ik geen 2 handen aan het stuur heb 🙂 Zonder handen kan bij mijn Italiaan met gemak 😯 (Y van ’97… 😯 😉 . Bij de Skoda Roomster van mijn vrouw ? Mmmh, niet zo goed)
Vind ik tijdens het onderweg instellen van de verlichting de bij de Chrysler Lancia’s (Thema, Voyager en Flavia) ook al zo iri.
@JW, een herkenbaar verhaal…
Vorig jaar liep het lease contract van mijn Croma af en de drie merken van de Fiat groep konden samen geen fatsoenlijke opvolger presenteren. Ik heb de Delta overwogen maar de wens om naar 20% bijtelling te zakken deed hem van de shortlist verdwijnen. Onbegrijpelijk dat de 1.6 JTD variant van deze auto met 25% bijtelling de concurrentie strijd moet aangaan, kansloos in een wereld waarin Passats, Mondeo’s en Laguna’s met 20% bijtelling geleverd kunnen worden. Ik vraag mij dan wel af waar de voorsprong van de JTD’s gebleven is?
Een mooie uitdaging voor Fiat Nederland om die paar grammetjes teveel verbruik er af te krijgen, start eens een fatsoenlijke lobby wat bij PSA en Renault NL blijkbaar wel lukt. Of is de strijd al opgegeven en focussen we alleen nog maar op twinairs?
Uiteindelijk is het voor mij een Peugeot 508 geworden met de fijne HDMI motor. Hopelijk kan ik over een paar jaar weer voor een concurrerende Alfa of Lancia kiezen maar mocht het weer een Peugeot moeten worden (of een Audi) dan weet ik nu dat dat geen straf is 😉
JW en Paddyspark geven de kern weer van het probleem dat de Fiat groep heeft voor de zakelijke markt: er is geen opvolger voor je huidige leaseauto en technisch zijn de huidige modellen te verouderd en kunnen de concurrentie die wel met nieuwe modellen komt niet meer aan, zie de verschillen in bijtelling en gewicht. Pijnlijk maar waar.
@ Koen
Beetje ver gezocht jouw argument, hoe vaak gaat de hand niet van het stuur? :wink:. Die schakelaar (links recht vooruit…) heb ik 1x op AUTO gezet, interesseert mij dus niet waar die zit. De grootlichtassistent daarentegen moet ik wel met een stuurschakelaar bedienen dus dat compenseert weer wat 😉
Onze Lancia Thema steekt zelf z’n grootlichten aan! Thah, beat that! 😀
moet dan een Chrysler Thema zijn! 💡
@JW : ik vind het ver gezocht van jou dat je beweert dat “””Audi is zeker anders, elk knopje en metertje zit op de juiste plek, en is ergonomisch verantwoord. Da’s bij een Italiaan niet altijd zo vanzelfsprekend. “””
Als jij beweert dat het bij Italianen ‘niet altijd vanzelfsprekend is’, heb ik het tegendeel aangeduid bij VAG producten met hun afschuwelijk opgestelde lichtschakelaar.
Je moet dit echt niet minimaliseren door te zeggen “hoe vaak gaat de hand van het stuur”.
Het blijft een niet-correcte plaats voor een lichtschakelaar waar blijkbaar geen enkele auto”journalist” over valt.
Ik wel.
Voor mij blijft Audi een overroepen merk.
Maar geniet gerust verder van je “micrometer” speling tussen deksel dashboardkastje en het dashboard zelf….
begrijpend lezen en gevoel voor humor is blijkbaar niet iedereen gegeven, hoofd-en bijzaak onderscheiden idem ditto 😉 ….