Opvolger Fiat Strada heet Toro
Een verkoophit als de Fiat Strada moet een waardige opvolger krijgen en dus eveneens een krachtige naam dragen. In Brazilië is inmiddels uitgelekt dat de nieuwe pick-up (project 226) Toro zal heten. Een knipoog wellicht naar de oorspronkelijke geboortegrond Turijn, waar een stier al eeuwen in het stadsvaandel prijkt. De auto staat op het ‘B-wide’ of ‘Small-wide’ platform, oftewel het B-segment onderstel in de langste configuratie, zoals we die ook al kennen op de 500L Living en zoals deze ook gebruikt zal worden voor het Turkse ‘project Aegea’. Kortere varianten (met een kortere overhang achter de achterwielen) zien we reeds gebruikt worden voor de 500L, 500X en de Renegade. Deze laatste rolt uit dezelfde fabriek als de Fiat Toro in Pernambuco. Een locatie dat nog net zo naar nieuw ruikt als de genoemde modellen.
De kleine pick-up van Fiat groeit met een halve meter (5 m in plaats van 4,4 m) en heeft met de langste cabine vier volwaardige achterportieren in plaats van de halve deurtjes op de huidige Strada. Ook gaat de maximale laadcapaciteit van 700 kg naar 1000 kg, wat meer is dan bij de concurrentie. Motorisch worden er een 1.8 benzine/ethanol met 132 pk (Flex Fuel) genoemd en een 2.0 MultiJet diesel met 170 pk en de 9-traps een automaat die ook in de Renegade zit. De diesel is tevens een 4×4 volgens de techniek die ook aanwezig is in de eerder genoemde Jeep (en de 500X). Inmiddels rijden preproductiemodellen met lichte camouflage (foto boven) rond voor de laatste testfase.
De productie van de Fiat Toro zal in oktober op stoom zijn en tegen eind dit jaar is de marktintroductie een feit. Zoals we dat van Fiat in Brazilië gewend zijn, blijft het voorgaande model, de Strada, ook nog gewoon in Betim van de band rollen. Qua vormgeving zien we een heel eigen scherpe lijnvoering, die af is geleid van de vorig najaar getoonde concept FCC4. Het Fiat-logo kom à la Punto-Evo (met chromen strip) waarschijnlijk boven de grille te liggen. De Toro krijgt dus een eigen gezicht en lijkt dat vooral te hebben om in de VS op termijn als geloofwaardige kleine RAM (Rampage) te kunnen debuteren. Pernambuco kan dus ook uitzien naar behoorlijke exportaantallen. De kenmerken van de carrosserie van de Toro, zullen overigens ook in grote lijnen overeenkomen met een toekomstige grotere middensegment pick-up, waarvoor Fiat met het Japanse Mitsubishi zal samenwerken.
Of de Fiat ook naar Europa komt is niet bekend, maar lijkt voor de hand te liggen. Met zo’n naam lijkt het ons dat Fiat ook een aanzienlijk aantal Spaanse klanten kan vinden. Grootste concurrent in Brazilië is een al even nieuwe Renault (Duster Oroch) pick-up, die we hier mogelijk als Dacia rond zullen zien rijden.
Kan ook hier in europa interessant zijn. Hier in België rijden er in ieder geval al heel wat pick-ups rond (vanwege belastingvoordeel).
En kijk eens die achterlichten. Voor andere markten ook als Alfa Romeo Matta :-))