Opvolger Fiat Punto mogelijk uit Servië
Volgens de allerlaatste geruchten werkt Fiat wat de opvolger van de Punto betreft aan een chiquer model dat uit een goedkopere fabriek zal rollen. Niet uit Polen of Melfi, maar uit de Servische Fiat-fabriek in Kragujevac waar momenteel al de 500L wordt geproduceerd. Er was de nodige onzekerheid over de locatie en de karakteristieken, maar volgens een magazine uit Italië wordt dit de laatste dagen in de wandelgangen van Lingotto gezegd.
Een teleurstelling voor de Polen uit Tychy waar we vorige week nog over schreven. Vanuit Silezië werd vorig jaar nog namelijk gesuggereerd dat de opvolger van de Punto uit hun land zou komen, maar dat werd vervolgens door Marchionne en andere managers van Fiat ontkracht door de waarheid in het midden te laten. Het platform van de nieuwe B-segmenter is die van de 500X en de 500L en de naam is nog geheel onbekend. Deze week schreven we over de 60 jaar oude 600 die eveneens de grotere broer was van de historische 500. Of Fiat voor deze aanduiding zal kiezen is niet bekend, maar aangezien de nieuwe hatchback vooral op de Italiaanse markt zal leunen is dit niet ondenkbaar (in onze ogen zou het een briljante keuze zijn). Dat laatst is overigens ook de reden waarom er in Servië wordt geproduceerd. Een puur economische reden dus.
In de loop van 2016 verschijnt de nieuwe B-segment Fiat op de markt en vervolgens zal de Punto geleidelijk van het toneel verdwijnen. De nieuwkomer zal ongeveer 3,70 lang zijn en stilistische raakvlakken hebben met de zeer gewaardeerde 500X. Ook aan de binnenzijde. Motorisch is het mogelijk dat er naast de bekende krachtbronnen ook iets nieuws in dit model zal debuteren. Over een Abarth wordt nog met geen woord gesproken, maar dat een dergelijke versie in het verschiet ligt, ligt wel in de lijn der verwachtingen.
Lijkt me dat de naam juist een 500 variant moet worden om het breder in Europe een succes te maken.
In heel Europa kent men de 600 wel, maar afgezien daarvan denk ik dat het buiten Italië heel weinig uitmaakt welke naam op een dergelijke Fiat staat, aangezien een conventionele hatchback buiten Italië nooit een groot succes is, daarom; ‘600’! Het succes qua aantallen zal relatief zijn. Marchionne heeft zelf gezegd niet meer voor de grote massa te willen produceren binnen de EU. Alleen de thuismarkt is nog belangrijk wat dit betreft.
Een 600 als kleine broer van een 500? Los van de mooie historie van de naam maar binnen de huidige rommelige structuur van type aanduidingen een heel slecht idee
Ofwel 124 gezien de naam is geregistreerd en er sowieso een 124 spider komt…
@niccolo
De hier als opvolger van de Punto bedoelde 4-deurs wordt natuurlijk groter dan de 500!
@niccolo
Sorry, ik lees het even verkeerd. Als 600 zou het zeker niet passen in het rijtje 500, 500X, 500L. Misschien 500+?