Opvolger Fiat Bravo gespot in Turijn!
De opvolger van de Fiat Bravo op basis van de compacte sedan Viaggio is inmiddels gespot in Italië. De potentiële Golf-killer werd al een tijdje geleden door ons aangekondigd, maar door het vele uitstel van de laatste tijd twijfelden velen aan de echtheid van dit gerucht. Liefhebbers van een klassieke middensegment hatchback uit Turijn kunnen dus opgelucht ademhalen, want Fiat komt terug met een echte vijfdeurs. Een waardige opvolger van Ritmo, Tipo en Bravo. Quattroruote toont vandaag deze in Turijn geschoten plaatjes, waarbij je kunt zien dat er ook een Alfa 4C achter de nieuwe Fiat staat geparkeerd.
Men verwacht dat, wat wij voor het gemak even de ‘Bravo III’ noemen, in november in Guangzhou en begin volgend jaar ook in Genève gepresenteerd zal worden. Ook de productie kan zowel in China als Italië gaan plaatsvinden, aangezien het model zeer geschikt is voor de Europese markten. Cassino is dan de productieplaats op ons continent. Vandaag waren de bonden overigens ook alvast positief gestemd over de plannen voor deze fabriek onder Rome, ondanks dat er alleen nog over Mirafiori een concrete aangekondigde investering (van bijna 1 miljard euro) viel te vieren. Mogelijk is er in de wandelgangen al meer kenbaar gemaakt.
Fiat GAC zal in Changsha binnenkort een facelift van de Viaggio in productie nemen, naast deze (voor zover we kunnen zien) toch wel knappe hatchback. Men speculeert inmiddels ook over een SW en zelfs een coupé versie. De tweede Viaggio krijgt zoals we op ander beeldmateriaal konden zien een wat meer dynamische neus met minder hoge grille. Zoals je kunt zien wordt ook het front op de nieuwe vijfdeurs wat Europeser en lijkt het logo evenals bij de huidige Bravo wat verzonken te zijn in de voorbumper. De koplampunits lijken erg op de scherp gelijnde ‘hawk-eyes’ van de Dart en de Viaggio, terwijl de brede achterlichten een compleet nieuwe stijl zullen introduceren. Fiat verkoopt momenteel circa 3000 Viaggio’s per maand in China. Er is dus nog veel werk aan de winkel voor het in China relatief onbekende Italiaanse merk en het lanceren van meer modellen is de strategie die Lingotto daarbij wil toepassen op deze groeiende markt. Minstens 1 per jaar om precies te zijn. Fiat wil in China een volwaardig alternatief zijn voor het daar dominerende Volkswagen. De nieuwe Italiaanse Golf-tegenhanger is tussen de 10 en de 15 cm korter dan de 4,679 m lange Fiat Viaggio. Er staat volgens insiders ook een extra sportief model in de planning met de gerobotiseerde DDCT transmissie van FPT. Wij dromen alvast van een nieuwe Abarth…
Nou, nou, nou, Golf-killer is wel erg overdreven…daar is vrijwel niemand toe in staat. Maar het ziet er in ieder geval heel goed uit!
De mooie huidige Bravo is in feite al een Golf-killer gezien het belachelijke uiterlijke van de hatch uit Wlfb 🙄
Precies Henk, dat waren ook mijn gedachten. Los van het uiterlijk (inderdaad Lancia4ever) is en blijft de Golf de beste van de klas en niet maar zo te evenaren, feit. Daar is de prijs ook naar. Vergeet vooral de Ford Focus niet, nog steeds een zeer goede tweede! Die “achterstand” kan Fiat maar zo niet even wegpoetsen. Verder had ik niet gedacht dat er nu al wat aan zat te komen van Fiat op dit gebied, wat dat betreft wel degelijk een aangename verrassing!!
Vergelijking met de nieuwe Peugeot 308, Opel Astra en de Focus is reëler. Maar ik hoop vooral dat Fiat vooral goed in de spiegels heeft gekeken en de Aziatische concurrenten serieus neemt, want naast Mazda maken met name Hyundai en Kia een grote inhaalslag. (Zie diverse scoops: Hyundai pakt gewoon de benchmark, een BMW 5-serie en ontwikkelt op basis daarvan hun nieuwe topmodel, met de bijbehorende volksaard om het beter te willen doen!) Ik denkt dat Fiat overigens wel naar de Golf gekeken heeft hoor….
Voor de verder onbeduidende Nederlandse markt moet de “Bravo III” ook in de 14% bijtellingscategorie wat te bieden hebben, dat waag ik te betwijfelen. Maar die categorie is wel tekenend voor de stand der (motor)techniek. Naar mijn mening heeft FGA de boot gemist op 3-cilinder gebied, maar hopelijk heeft MultiAir nog veel potentie. De Giulietta, waarop de “Bravo III” gebaseerd is, komt helaas in diverse tests inmiddels op behoorlijke achterstand van de concurrente op het lijstje terecht… (Laatste test met de QV bijvoorbeeld, :cry:). Los van deze scepsis (of toch realiteit): Er gebeurt weer wat in Bella Italia, en dat kunnen we alleen maar toejuichen, toch!!!
M’n vader heeft zijn Bravo eerder dit jaar van de hand gedaan, omdat de auto veel te dorstig was. Hij haalde een verbruik van 1 op 12 en dat is met 1,75 de liter gewoon niet handhaven. Als ik in die auto reed dan verbeterde het verbruik op magische wijze naar 1 op 14, maar ook dat is te veel. Verder had de auto met 77pk gezien het gewicht erg weinig trekkracht, m’n Punto met 64 pk racete de Bravo eruit.
Met de Bravo’s die nu verkocht worden is de situatie door de nieuwere Fire-motoren al een stuk verbeterd, maar het valt te hopen dat men er verder naar kijkt. Met name het gewicht kan wel wat omlaag.
Om heel precies te zijn: het is de hatchback versie van de Viaggio voor China en of we dit ooit als Bravo in Europa zien is nog helemaal de vraag. Volgens Quattroruote ‘non per noi’, oftewel, ‘niet voor ons’ We wachten af.
Golf killer ja
De Bravo rijd beter als de Golf
Is mooier als de Golf
Is kwalitatief beter als de Golf
En is goed koper als de Golf
Het is allen jammer dat er geen Abarth versie is met de
1750 motor uit de Delta en de Giulietta
@Henk er is in Turijn nog nooit een Fiat in ontwikkeling geweest (Orbassano) die vervolgens niet in Italië in de verkoop is gegaan. Verschillende bronnen melden dat EU dit model vroeg of laat krijgt.
Komt de sedan de viaggio ook naar europa